ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 19 فروردين 1400     |     کد : 195511

استادیار پژوهشكده علوم شناختی:

نداشتن اطلاعات جامعی از مغز، از مشکلات تئوری فلسفه است

همتی‌مقدم فلسفه ماهیت ذهن را یکی از مباحث هستی‌شناسی عنوان کرد و گفت: نبود اطلاعات جامع درباره مغز، از مشکلات این حوزه است و با شناخت بیشتر مغز و بکارگیری هوش مصنوعی، شاهد طراحی سیستم‌های شبه‌انسانی هستیم.

 همتی‌مقدم فلسفه ماهیت ذهن را یکی از مباحث هستی‌شناسی عنوان کرد و گفت: نبود اطلاعات جامع درباره مغز، از مشکلات این حوزه است و با شناخت بیشتر مغز و بکارگیری هوش مصنوعی، شاهد طراحی سیستم‌های شبه‌انسانی هستیم.

به گزارش ایکنا؛ دکتر احمدرضا همتی‌مقدم، استادیار پژوهشکده علوم شناختی، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات در مورد فلسفه ذهن، هوش مصنوعی و کارکردهای آن در دنیای جدید با برنامه «‌سوفیا» گفتگو کرد.

همتی مقدم فلسفه ماهیت ذهن را یک بحث مشخص در مباحث هستی شناسی عنوان کرد که سابقه طولانی دارد و بیان کرد: از ابتدای تأملات فلسفی تا امروز همواره برای یافتن پاسخی در چیستی من، با دو مجموعه پاسخ دوگانه و فیزیکی مواجه هستیم.

وی دوگانگی جوهری را مهم‌ترین پاسخ برای دسته دوگانه دانست و افزود: جوهر به معنای هر چیزی است که واجد ویژگی‌هایی باشد و در دوگانگی جوهری، جوهر مادی و غیرمادی وجود دارد که ذهن همان جوهر غیر‌مادی است.

او ادامه داد: فیزیکالیست‌ها معتقدند تنها یک نوع جوهر در عالم داریم که آن جوهر ماده است، اما یک سری پدیده‌ها نیز هستند که به ظاهر ماده نیستند، اما با فیزیک کاملاً توضیح داده می‌شود.

همتی‌مقدم از تفاوت بین فیزیکالیزم با ماده‌گرایی خام قرن هجدهم خبر داد و تصریح کرد: به عقیده ماده‌گرایان، همه چیز ماده است، در حالی که در فیزیکالیزم پدیده‌ها توسط علوم رایج توضیح داده می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات پاسخ فیزیکالیست‌ها درباره ماهیت ذهن را به هفت دسته رفتارگرایی، این‌همانی نوعی، این‌همانی مصداقی، کارکردگرایی، نظریه محاسباتی ذهن، اتصال‌گرایی و نظریه شناخت بدن‌مند تقسیم کرد و افزود: اکثر علوم شناختی دنیا و حتی کل بخش دفاعی آمریکا بر مبنای نظریه محاسباتی ذهن کار می‌کنند.

همتی مقدم در دسترس نبودن اطلاعات جامعی از مغز را از مشکلات تئوری فلسفه اسلامی و غرب دانست و تأکید کرد: با شناخت بیشتر از مغز، شاهد تغییر نگرش در دیدگاه و تئوری‌ها هستیم و حتی با ایجاد فلسفه هوش مصنوعی، سیستم‌های شبه‌انسانی که شبیه انسان فکر می‌کنند، طراحی شده است.

به گفته این استادیار پژوهشکده علوم شناختی تا ابد هیچ کامپیوتری نمی‌توان ساخت که مانند انسان فکر کند.

همتی مقدم گفت: انسان از سه ساحت فیزک، ادراک و روح تشکلیل می‌شود که ادراک همان ذهن است و براساس این تئوری جریانی به نام نوروتئولوژی به معنای الهیات عصب محور، شکل گرفته است.

ایشان نورومدیتیشن را برنامه‌های آموزشی ذهنی معرفی کرد که فرآیندهای ادراک را انجام می‌دهند و با سه نوع توجه متمرکز، آگاهی باز و خود استعلایی اتوماتیک روی ساختارهای مغزی عمل می‌کنند.

همتی مقدم با بیان اینکه نورومدیتیشن با فعال کردن ساختارهای نورونی تأثیرات شگرفی در توجه، تمرکز و آرام کردن ذهن دارند، بیان کرد: از تکینک تصویر پردازی به خوبی در نورومدیتیشن استفاده می‌کنند که با خیال‌پردازی تفاوت دارد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌وگو


نوشته شده در   پنجشنبه 19 فروردين 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode