ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 اسفند 1399     |     کد : 195199

پیاده کردن قانون اساسی از اهداف شیخ محمد خیابانی بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: قیام شیخ محمد خیابانی قیام ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و یکی از اهدف شیخ شهید محمد خیابانی پیاده کردن قانون اساسی بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: قیام شیخ محمد خیابانی قیام ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و یکی از اهدف شیخ شهید محمد خیابانی پیاده کردن قانون اساسی بود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در آخرین جلسه هماهنگی ستاد همایش ملی و بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی، اظهار کرد: شیخ محمدخیابانی روحانی بزرگ و از پیشگامان مبارزات آذربایجان بوده که در مقابل استکبار خارجی و استبداد داخلی محکم ایستادگی و در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرده است.
وی افزود: شیخ محمدخیابانی در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرده است.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به تحلیل و بررسی ۶۹ نطق شیخ محمد خیابانی توسط محققین گفت: به هیچ وجه شیخ اندیشه تجزیه طلبی نداشت و یکی از نکات برجسته‌ای که در ایشان وجود داشت، این است که آذربایجان را جزو لاینفک کشورمان می‌دانست.

شیخ محمدخیابانی مدرس ثانی است
مسئول ستاد بزرگداشت شهید خیابانی نیز در این جلسه با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی نماینده مردم آذربایجان در دور دوم و چهارم مجلس مشروطه بود، اظهار کرد: او را باید مدرس ثانی نام نهاد چون که در سنگر قانون گذاری خود را وارث خون هزاران شهید انقلاب می‌دانست و با موضع گیری‌های آگاهانه و ضداستبدادی و ضداستعماری، در کنار نمایندگان متعهدی، چون آیت اللّه مدرس به دفاع از مردم ستم دیده ایران پرداخت.
 حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اعلام اینکه همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت و اندیشه این شهید در تبریز، شبستر، تهران و قم برگزار خواهد شد، اظهار کرد: قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جمعه آینده ۲۲ اسفندماه جهت شرکت در این همایش به تبریز سفر خواهد کرد.
حجت الاسلام الیاس ابراهیمی دبیر اجرایی همایش نیز از تاسیس بنیاد فرهنگی تاریخی شیخ شهید محمد خیابانی خبر داد و افزود: ستاد همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی در طول هشت ماه گذشته فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام داد که منتج به شکل گیری پدیده فرهنگی خوبی شده و باعث شده شیخ محمد خیابانی مختصر معرفی شود.

۱۱۳ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است
سیدمحمدمسعود نقیب مسئول کمیته علمی همایش گفت: ۱۱۳ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد ۶۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است که هشت مقاله هم در تبریز، شبستر و تهران ارایه می شود.
امروز همچنین از پوستر همایش بین المللی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی رونمایی شد.
همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در روز ۲۲ اسفند سال جاری مقارن با «روز شهید و بزرگداشت مقام شهدا»، به ترتیب در شهرهای تبریز و شبستر و روز ۲۵ اسفند در تهران برگزار می شود.
مراسم افتتاح ساعت هشت صبح جمعه ۲۲ اسفندماه در دانشگاه تبریز برگزار و همان روز ساعت ۱۵.۳۰ مراسم اختتامیه در تالار شیح محمود شبستری در شهرستان شبستر برگزار می شود.
شیخ محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در ۲۱ شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.
 خبرگزاری ایرنا


نوشته شده در   يکشنبه 17 اسفند 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode