ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 اسفند 1399     |     کد : 195062

کرونا شمع یک سالگی‌اش را فوت کرد

درس‌هایی که یک ویروس به ما داد

۱۱۶۵۳۹۴۱ مبتلا، ۲۴۷۲۳۸۱ فوتی و ۸۶۸۱۹۰۰۵ بهبودیافته تا سوم اسفند ماه، سوغات مهمانی ناخوانده از چین بود که چند روزی از یک سالگی آن سپری نمی‌شود.

ایسنا/آذربایجان شرقی: ۱۱۶۵۳۹۴۱ مبتلا، ۲۴۷۲۳۸۱ فوتی و ۸۶۸۱۹۰۰۵ بهبودیافته تا سوم اسفند ماه، سوغات مهمانی ناخوانده از چین بود که چند روزی از یک سالگی آن سپری نمی‌شود.

روزهای اول، کسی کرونا را جدی نمی‌گرفت و حتی تصور نمی‌کرد که کرونا تاجش را بر سر گذاشته و از چین به ایران بیاید، اما این ویروس مرز نمی‌شناخت و تقریبا تمامی نقاط کره‌ی زمین را در کم‌تر از یک سال درنوردید.

هر متخصصی نظر کارشناسانه‌ای در مورد کووید۱۹ داشت، اما تمامی نظریه‌ها در کم‌تر از یک ماه بی‌اعتبار می‌شد و کم کم اهالی کره‌ی زمین فهمیدند که باید سبک زندگیشان را برای زنده ماندن تغییر دهند.

استفاده از ماسک و پوشیدن گان و شیفت‌های ۲۴ ساعته تبدیل به روتین‌های کادر درمان شد و مردم هر چند به سختی، ماسک را به عنوان بخشی از پوشش خود پذیرفتند و الکل و اسپری‌های ضدعفونی کننده در اولویت ارتباطات و کارهایمان قرار گرفت. 

وسواس‌های فکری و عملی و حساسیت زیاد برای ضدعفونی مواد خوراکی، میوه‌ها و مواد بسته‌بندی‌ شده و تصور آلوده بودن لباس‌ها و همه جا از دیگر رفتارهایی بود که با آمدن کرونا به لیست رفتارهای روزمره اضافه شدند.

دوری و دوستی

فاصله‌گذاری اجتماعی هم از دیگر اصطلاحاتی بود که ادبیات وارد شد، گویا این کلمه برای رسمیت بخشیدن به فاصله مطرح شد تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد، عاطفه‌ها یخ بستند و ترس از همه‌گیری مانع نزدیک شدن انسان‌ها و در آغوش کشیدن عزیزانمان شد و دوری و دوستی به معنای واقعی کلمه در متن زندگی‌هایمان قرار گرفت، روزگاری شدکه حتی لباس‌ها و دست‌ها و آغوش عزیزترین کسانمان هم برایمان غریبه و دیواری به نام فاصله‌گذاری هوشمند مانع ابراز عواطف ‌شد.

گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی برای اولین بار در معنای مثبت به کمک بشر آمدند تا دوستان و آشنایانمان را از پنجره‌ی مجازی ببینیم و به امید روزهایی بهتر همدیگر را دلداری بدهیم.

تعطیلی مساجد و تالارها و ممنوع شدن برگزاری مراسم ترحیم و عروسی از مهم‌ترین آثار همه‌گیری کووید۱۹ بود که عمر شادی‌ها را کوتاه‌تر کرد و فرصت سوگواری را گرفت، با این وجود کرونا بساط تشریفات و هزینه‌های اضافی را جمع کرد و باعث شد تا صاحبان عزا و برخی از زوجین هزینه‌ی مراسمشان را صرف امور خیریه کنند.

شاید باورتان نشود، اما کرونا جوانان را راهی خانه بخت کرد، که افزایش آمار ازدواج هم نشانگر همین ادعا است، جوانانی که سال‌ها برای برآوردن انتظارات سنگین خانواده ها دوندگی کرده و توان برگزاری مراسم عروسی ایده‌آل را نداشتند، با آمدن کرونا دست هم را گرفته و راهی خانه‌ی بخت شدند.

 این وسط عزاداری برای خانواده‌هایی که عزیز از دست داده بودند، به ویژه برای کسانی که عضوی از خانوادشان را از دست داده بودند، بسیار دردآور بود، خانواده‌هایی که انگ اجتماعی را هم در کنار داغ‌دیدگی تحمل کردند و عزیزانشان در غریبانه‌ترین حالت ممکن دفن شدند و هیچ راهکار و حمایت عاطفی برای این خانواده‌ها ارایه نشد و این خانواده‌ها داغ را روی داغ متحمل شدند.

ممنوع شدن ملاقات بیماران هم ثابت کرد با رفت و آمد کم‌تر می‌توان حال بیمار را با یک تماس تلفنی جویا شد و به بهبود حال بیمار در آسایش کامل کمک کرد، تعطیلی بزرگ‌ترین پارک و بازار تبریز هم از دیگر اتفاق‌هایی بود که مردم کم‌تر دیده بودند و فصل، فصل نشستن در خانه بود، کرونا شاید فرصتی برای این بود که انسان به این نتیجه برسد که خوشبختی شاید همین چیزهای کوچک باشد، یک دورهمی ساده، لبخند عزیزانمان و یک پیاده‌روی ساده.

تعطیلی مدرسه‌ها، آموزشگاه‌ها، استخرها، مراکز تفریحی تاریخی و گردشگری و منع تردد هم از دیگر اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای بود که بر وحشت و تنهایی و نگرانی مردم می‌افزود، اما آموزش مجازی فرصتی بود که کاهش هزینه برای دانشجویان و به ویژه برای دانشگاه‌ها را در پی داشت و ضرورت تقویت زیرساخت‌های مجازی را متذکر شد.

همدلی و کمک به نیازمندان با همراهی مردم و گروه‌های جهادی هم از دیگر درس‌هایی بود که کرونا یادمان داد و از تلخی احتکار و گران فروشی کاست.

 تلاش‌های روزافزون برای کشف واکسن و وارد شدن اولین محموله واکسن کرونای روسی در بیست و یکم بهمن ماه به ایران و واکسیناسیون کادر درمان آی‌سی‌یو بخش‌های کرونا نشان داد که زبان علم همیشه پیروز است.

به گزارش ایسنا، با وجود گذشت یک سال و سه روز از گزارش اولین مورد مثبت کرونا در ایران، کویید۱۹ هر روز بزک‌کرده‌تر از دیروز خودنمایی می‌کند، یک روز چینی و یک روز هم انگلیسی، با وجود تداوم تلاش ها برای کشف واکسن ها در کشورمان همزمان با سایر نقاط دنیا، رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان مورد تاکید است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، هنوز موردی از کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی مشاهده نشده و هر هشت نمونه‌ای که از آذربایجان شرقی فرستاده شده بود، منفی گزارش شده است. شیوع ویروس کرونای جهش یافته از نوع انگلیسی در قزوین و زنجان را خطری برای شیوع این ویروس در استانمان تلقی کرده و اظهار کرد: هر لحظه این امکان وجود دارد که مسافرت‌ها و رفت و آمدها امکان بروز این ویروس را در آذربایجان شرقی هم فراهم کند، از این رو باید استان را آلوده در نظر بگیریم.

محمد حسین صومی با تاکید بر اینکه باید از هر نوع رفتاری که منجر به انتشار ویروس انگلیسی شود خودداری کرد، گفت: مرزهای هوایی و زمینی استان به شدت تحت کنترل بوده و هر مسافری از مبدا کشورهای پرخطر آزمایش شده و پس از اطمینان از منفی بودن نتیجه آزمایششان، اجازه‌ی رفت و آمد را پیدا می‌کنند.ویروس کرونای انگلیسی راحت انتشار پیدا کرده و عوارض آن بیشتر از سایر گونه‌ها است، با توجه به اینکه این نوع از ویروس حداقل یک و نیم برابر از سایر ویروس‌ها بیشتر انتشار پیدا می‌کند، باید فاصله گذاری بیشتر باشد و استفاده از ماسک به درستی انجام شود.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه است که در وضعیت پایدار قرار داریم، تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی را ۴۳۳ نفر عنوان کرد. ۱۶۳ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و ۵۸ نفر تحت تهویه‌ی مکانیکی قرار دارند. میانگین روزانه فوتی‌های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی را سه نفر بوده و هنوز افزایش محسوسی در تعداد بستری‌ها نداریم، اما در برخی موارد شاهد افزایش پنج الی ۱۰ درصدی در موارد سرپایی هستیم. تفاوت محسوسی نیز در موارد شناسایی شده روزانه دیده نشده است و روزانه به طور میانگین ۲۰۰ نفر کرونا مثبت و در هفته حدود ۱۲۰۰ مورد مثبت شناسایی می‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 4 اسفند 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode