ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 بهمن 1399     |     کد : 194984

رییس گروه بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تشریح کرد

کنترل وزن نوجوانان با خودمراقبتی در شرایط کرونایی

رییس گروه بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، راهکارهای کنترل وزن نوجوانان با خودمراقبتی در شرایط کرونایی را تشریح کرد.

ایسنا/آذربایجان شرقی: رییس گروه بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، راهکارهای کنترل وزن نوجوانان با خودمراقبتی در شرایط کرونایی را تشریح کرد.

فتح‌الله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر با اشاره به راهنمای تعیین وضعیت بدنی نوجوانان، اظهار کرد: ابتدا قد خود را بدون کفش و در حالی که بدن کاملا مماس با سطح دیوار یا قدسنج است، با دقت اندازه بگیرید و سپس وزن خود را با ترازو با دقت اندازه گیری کنید؛ اندازه‌گیری صحیح وزن با حداقل پوشش و بدون کفش باشد.

وی اضافه کرد: با جایگذاری اعداد به دست آمده در فرمول، نمایه توده بدنی وزن خود را تعیین کنید این فرمول کسری عبارت است از وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد به متر؛ پس از محاسبه سن دقیق به سال و ماه در نمودار نمایه توده بدنی از روی محور عمودی بدنی و از روی محور افقی سن خود را پیدا کنید و از نقطه محل تلاقی این دو وضعیت بدنی خود را تعیین کرده و توصیه‌های تغذیه‌ای لازم را بر اساس وضعیت بدنی خود به کار ببندید.

وی با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان لاغر، خاطرنشان کرد: این دانش آموزان در برنامه غذایی روزانه‌شان از همه گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها استفاده کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی ادامه داد: دانش آموزان لاغر در وعده صبحانه از غذاهای پر انرژی مثل شیر، عسل، مربا، خامه، عدسی و کتلت استفاده کرده و در میان وعده‌ها از شیر، کیک، کلوچه، بستنی، نان، پنیر، خرما، نان، پنیر، گردو، میوه‌های خشک یا تازه و انواع مغزها مانند بادام، گردو، پسته و فندق استفاده کنند.

وی افزود: این دانش‌آموزان می‌توانند در وعده‌های غذایی از گروه نان و غلات شامل انواع نان‌ها، برنج و ماکارونی بیشتر استفاده کرده و سالاد را با روغن زیتون مصرف کنند، هیچکدام از وعده‌های غذایی را فراموش نکرده و در صورت امکان قبل از خواب یک لیوان شیر همراه عسل یا خرما بستنی یا میوه مصرف کنند.

پورعلی با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی، بیان کرد: دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، به دلیل افت قند خون در وعده ناهار اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و در نتیجه با خوردن غذای اضافی دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

وی گفت: مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مانند نان، میوه، پنیر، نان و خیار و گوجه فرنگی، صرف غذا به همراه خانواده و تشویق آن‌ها به کاهش مصرف غذاهای غیر خانگی، مصرف بیشتر سبزی و سالاد در وعده غذایی، خودداری از مصرف غذایی و تنقلات هنگام تماشای تلویزیون از جمله توصیه‌های تغذیه‌ای برای دانش آموزان دارای اضافه وزن هستند.

پورعلی متذکر شد: خودداری از مصرف زیاد غذا و استفاده از چاشنی‌های سالم مانند آبلیمو، آب نارنج و روغن زیتون به جای سس مایونز که حاوی چربی زیادی است، محدود کردن مصرف غذاهای چرب و سرخ شده تنقلات پرکالری و پرچرب مانند سیب‌زمینی سرخ شده و شکلات، نوشیدن آب یا دوغ کم نمک و بدون گاز و یا میوه طبیعی و بدون قند به جای نوشابه و مصرف شیر و لبنیات کم چرب کمتر از دو و نیم درصد چربی از دیگر راهکارها و توصیه‌ها به دانش آموزان دارای اضافه وزن هستند.

مسئول بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان‌ شرقی، محدود کردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز که حاوی چربی زیادی هستند، مصرف میوه یا آب میوه تازه و طبیعی به جای آب میوه آماده و تجاری، مصرف غذاهای فیبردار مانند نان سبوسدار (سنگک)، بیسکویت ساده و سبوس‌دار، خشکبار، محدود کردن غذا خوردن در رستوران، و محدود کردن مصرف فست فودها مثل سوسیس، کالباس و پیتزا که حاوی چربی زیادی بوده و افراد در مصرف آن‌ها موجب اضافه وزن می‌شود و روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی برای نوجوانان را از دیگر توصیه‌ها به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در این گروه سنی به ویژه در دوران کرونا، عنوان کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 26 بهمن 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode