ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 بهمن 1399     |     کد : 194810

یک دیپلمات پیشین کشورمان پاسخ داد

آیا سیاست‌های جدید آمریکا در قبال افغانستان مذاکرات صلح را به نتیجه می‌رساند؟

یک دیپلمات پیشین کشورمان خاطر نشان کرد: وضعیت فعلی افغانستان نتیجه سیاستهای 20 ساله آمریکا در این کشور است و کسانی که این وضعیت را به وجود آوردند بدون مسئولیت نمی توانند از آن عبور کرده و خارج شوند.

یک دیپلمات پیشین کشورمان خاطر نشان کرد: وضعیت فعلی افغانستان نتیجه سیاستهای 20 ساله آمریکا در این کشور است و کسانی که این وضعیت را به وجود آوردند بدون مسئولیت نمی توانند از آن عبور کرده و خارج شوند.

محسن روحی صفت در گفت و گو با ایسنا درباره این که سیاست دولت جدید آمریکا نسبت به مساله افغانستان و مذاکرات صلح چگونه خواهد بود گفت: آن چیزی که باعث شده وضعیت فعلی ایجاد شود سیاست های نادرستی است که زلمای خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان  و تیم او در قبال بحران این کشور اتخاذ کردند.

وی تصریح کرد: در نتیجه چنین وضعیتی دولت مرکزی تضعیف شد و اعتبار کاذبی به طالبان داده شد و آنها توهم قدرت پیدا کردند و همه این مسائل نتیجه روندی بود که خلیل زاد در افغانستان به وجود آورد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان با تاکید بر این که سیاست های نادرست آمریکا ضربه های زیادی به برقراری صلح در این کشور زد  گفت: علی رغم این که طرفین متعهد به گفت‌وگوهای صلح شدند اما هیچ گونه آتش بسی برقرار نشد و طالبان هم آتش بس را نپذیرفت و تنها امتیاز مذاکرات به دست آمد.

روحی صفت خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد که در سیاست های جدید آمریکا نسبت به افغانستان تغییراتی ایجاد شود و محوریت کامل دولت کابل در مذاکرات به طور شاخص معلوم باشد و طرفین متقاعد شوند تا مشکلات را از طریق گفت و گو ها حل کنند.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: وضعیت فعلی افغانستان نتیجه سیاست های 20 ساله آمریکا در این کشور است و رها کردن این وضعیت برای مردم مشکلاتی را به همراه دارد. کسانی که چنین وضعیتی را به وجود آوردند نمی توانند بدون مسئولیت از این وضعیت عبور کنند.

وی با بیان این که بحران افغانستان بسیار مساله پیچیده و طولانی مدت است گفت: اصل بحران بیش از 40 سال است که ادامه دارد و طی این مدت بحران های متعددی رخ داده و بر روی هم انباشت شده است. لذا نمی توان انتظار داشت به سرعت وضعیت جدیدی در این کشور نشان داده شود. در واقع طرفهای مختلف باید بتوانند به نقطه نظر مشترکی برسند.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: دستاوردهایی که پس از کنفرانس بن ایجاد شد شامل انتخابات ، حقوق زنان و آزادی مطبوعات و جامعه مدنی اینها نباید پایمال شود. امیدواریم در دولت جدید آمریکا حداقل راهی برای تمام شدن این بحران پیدا شود گرچه انتظار به نتیجه رسیدن سریع نسبت به این مسائل غیر واقع بینانه است.


نوشته شده در   سه شنبه 7 بهمن 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode