ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 دي 1399     |     کد : 194746

سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی در گفتگو با «نصر» تشریح کرد؛

عمده ترین دلایل طلاق زوج های جوان در آذربایجان شرقی/ از افزایش میزان طلاق در استان نگرانیم

سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: سریال های ماهواره ای از عوامل موثر در افزایش طلاق در جامعه هستند، سریال هایی که با تکرار مسائلی مانند خیانت در بین زوجین، سعی در عادی سازی آن در جامعه دارند.

سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: سریال های ماهواره ای از عوامل موثر در افزایش طلاق در جامعه هستند، سریال هایی که با تکرار مسائلی مانند خیانت در بین زوجین، سعی در عادی سازی آن در جامعه دارند.

به گزارش نصر، "حکیمه حاجی علی اوغلی"، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر با اشاره به علل طلاق در بین زوجین گفت: عوامل زیادی در بروز طلاق نقش دارند که یکی از آنان خیانت زوج یا زوجه می باشد.
 
وی یکی از عوامل موثر در افزایش طلاق را سریال های ماهواره ای دانست و خاطرنشان کرد: بعضی شبکه ها که از خارج از کشور هدایت می شوند، به دنبال رواج مسائلی در جامعه هستند که با عرف و شرع و فرهنگ جامعه ایرانی مغایرت دارند.
 
حاجی علی اوغلی با بیان این که هدف عمده آنان هدف قرار دادن فرهنگ اصیل ایرانی و از بین بردن بنیان خانواده در جامعه است، افزود: به سبب تکرار زیاد بعضی مسائل در سریال های خارجی، قباحت موضوع از بین رفته و مسائلی مانند خیانت در بین زوجین کاملا عادی می شود.
 
وی اظهار داشت: ترویج چشم و هم چشمی، تجمل گرایی و... از اهداف دیگر این فیلم ها می باشند که در بروز اختلاف میان زوجین و‌ طلاق آنان تاثیرگذار بوده اند.
 
حاجی علی اوغلی از عوامل دیگر افزایش طلاق را استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: استفاده نابجا از شبکه های اجتماعی هم در افزایش میزان طلاق بی تاثیر نبوده اند.
 
وی دخالت اطرافیان و خانواده های زوجین را از عوامل دیگر طلاق دانست و خاطرنشان کرد: بسیار اتفاق افتاده است که حمایت های نابجای خانواده ها، باعث از هم پاشیدن بسیاری از زندگی های مشترک شده اند.
 
حاجی علی اوغلی بروز اختلاف در بین زوجین را امری طبیعی دانست و تصریح کرد: در چنین شرایطی خانواده دختر، با پناه دادن به دختر خود باعث افزایش بروز تنش می شوند که یک اختلاف ساده، باعث متلاشی شدن خانواده ها می شود.
 
ناپایداری ازدواج های ناشی از دوستی های خیابانی
سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی با اشاره به این که ازدواج هایی که با نظارت خانواده ها صورت می گیرند، دارای دوام بیشتری هستند خاطرنشان کرد: ازدواج باید با شناخت طرفین و با نظارت خانواده ها باشد.
 
وی افزود: زندگی زوجینی که در شبکه های اجتماعی آشنا می شوند و بدون شناخت از همدیگر، ازدواج می کنند، زود به پایان می رسد.
 
حاجی علی اوغلی ادامه داد: اگر پرونده های مربوط به طلاق را هم مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که در این پرونده ها اکثر زوجین از طریق شبکه های اجتماعی باهم آشنا شده اند.
 
وی با بیان این که دوستی های خیابانی آخر و عاقبت ندارند، خاطرنشان کرد: معمولا در این نوع دوستی ها، پسر بعد از خدشه وارد آوردن به ارزش دختر و بازی با آبروی وی، او را رها کرده و به سراغ دیگری می رود.
 
حاجی علی اوغلی افزود: دوستی های خیابانی، اگر هم در موارد نادر به ازدواج منتهی شوند، به سرانجام نمی رسند.
 
وی در ادامه با تاکید بر مسئولیت پذیر بارآوردن فرزندان، خاطرنشان کرد: ضمن این که تحصیل فرزندان باید از اولویت های والدین باشد، اما مهم تر از آن، مسئولیت پذیر بار آوردن فرزندان می باشد که آثار این مسئولیت پذیری در زندگی مشترک آنان نیز نمایان می شود.
 
 
توهین و تهدید مرد و حق طلاق زن
سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد، اعتیاد را دارای بیشترین فراوانی علت طلاق دانست و خاطرنشان کرد: بعد از اعتیاد، سوءرفتار مرد و همچنین عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، دارای بیشترین فراوانی علت طلاق می باشند.
 
وی افزود: سو رفتار مرد تنها مبنی بر دست بزن داشتن وی نمی شود، بلکه در صورت هر گونه توهین و تهدید و... زن از سوی همسرش، زن می تواند درخواست طلاق نماید.
 
حکیمه حاجی علی اوغلی ادامه داد: ازدواج مجدد مرد،  بیماری مرد و... نیز جز شروط ۱۲ گانه ضمن عقد هستند که در مورد هر یک از آن ها خانم حق طلاق دارد. همچنین اگر مرد به دنبال مشروبات الکلی و سایر مسائل که با شان یک خانم مغایرت دارند، باشد در آن صورت نیر زن حق درخواست طلاق از دادگاه را دارد.
 
وی در ادامه به ضرورت توسعه اینترنت ملی تاکید کرد و اذعان داشت: در چنین شرایطی که بیشتر خانواده ها به ناچار تلفن همراه را برای فرزندان خود تهیه می کنند، باید بیش از پیش به این امر مهم توجه نمود.
 
وی نگرانی خود را از وضعیت فرهنگی و اجتماعی نسل آینده ابراز داشت و تصریح کرد: نسل امروزی که در گذشته زیاد با دنیای مجازی در ارتباط نبودند، این چنین نگران کننده هستند، وای به حال نسل آینده که کودکان از همان سن هفت سالگی ملزم به استفاده از تلفن همراه و ورود به دنیای مجازی شده اند.
 
افزایش چشم گیر طلاق در استان
سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل استان با اشاره به افزایش چشم گیر میزان طلاق در استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، گفت: کلا دو نوع طلاق داریم، طلاق توافقی و طلاق به درخواست زوجین.
 
وی افزود: می توان گفت در این افزایش طلاق، ویروس کرونا تاثیر به سزایی داشته است؛ چرا کرونا بر وضعیت اقتصادی خانواده ها تاثیر گذاشته و موجب بروز اختلاف مابین زوجین شده است.
 
حاجی علی اوغلی به الزامی بودن مراجعه زوجینی که درخواست طلاق توافقی می نمایند به مراکز مشاوره اشاره کرد و اذعان داشت: طبق قانون حمایت از خانواده، باید پرونده های مربوط به طلاق توافقی، قبل از صدور گواهی عدم سازش، به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند.
 
وی میزان تاثیرگذاری مراکز مشاوره در ایجاد صلح و سازش بین زوجین را بسیار پایین خواند و تصریح کرد: افراد مستقر در این مراکز دارای رشته های روانشناسی و مرتبط هستند؛ اما اگر از کارشناسان خبره و با تجربه در این مراکز استفاده شود، چه بسا تاثیرات مثبت خود را در حل اختلافات جزئی زوجین بگذارند.
 
حاجی علی اوغلی به واحدهای صلح شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و اذعان داشت: اما بعضی پرونده های خانواده و تمکین و... که به این مراکز ارجاع داده می شوند، نزدیک به ۴۰ درصد از آن ها، منجر به ایجاد صلح و سازش بین زوجین می شوند.
 
وی میانگین زمان رسیدگی به پرونده های موجود در دادگاه خانواده را یک الی یک و نیم ماه خواند و تصریح کرد: ورودی پرونده ها به دادگاه خانواده زیاد است و ماهانه به ۱۸۰ مورد هم می رسد.
 
سالانه فقط یک سکه
سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی همچنین به عدم صدور حکم جلب برای محکومان مهریه اشاره کرد و اذعان داشت: با شرایط اقتصادی موجود، یک کارمند مگر چقدر حقوق می گیرد که با این گرانی سکه بتواند مهریه همسرش را که عمدتا هم سکه است، پرداخت نماید.
 
وی افزود: الان به دنبال دعاوی تعدیل یا تقسیط، بر اساس شرایط زوجین سالانه فقط یک سکه به عنوان پرداختی برای مهریه زوجه در نظر گرفته می شود.
 
حاجی علی اوغلی زندانی شدن مرد در اثر عدم پرداخت مهریه را باعث افزایش کدورت بین زوجین خواند ‌و تصریح کرد: با زندانی شدن مرد، خانم به مهریه و حق و حقوق خود نمی رسد و بهتر است سایر نهاد و ارگان ها، از یک خانم مطلقه و آسیب دیده حمایت نمایند.
 
وی افزود: بعضی مواقع هم هستند مردانی که با دور زدن قانون، از دادن حق و حقوق همسر خود شانه خالی می کنند.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 28 دي 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode