ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آذر 1399     |     کد : 194205

روز شمار تاريخ

یکشنبه2آذر1399-6ربیع الثانی1442-22نوامبر 2020

هم پيمان شدن حضرات آيات بهبهاني و طباطبايي به منظور نيل به مشروطه (1284 ش)

هم پيمان شدن حضرات آيات بهبهاني و طباطبايي به منظور نيل به مشروطه (1284 ش)

هم پيمان شدن حضرات آيات بهبهاني و طباطبايي به منظور نيل به مشروطه (1284 ش)
انتشار عكس موسيونوژ بلژيكي مدير كل گمرك ايران با لباس روحانيت شيعه در مجلس لهو و لعب، خشم مردم متدين و علما را برانگيخت. در اين ميان، كوبنده‏ترين و مؤثرترين اعتراض از جانب سيد عبداللَّه بهبهاني، عالم بزرگ تهران، مشاهده شد. مظفرالدين شاه در پي اعتراضات سهمناك بهبهاني، نامه‏اي به او نوشت و به برآوردن خواسته‏هاي وي تعهد سپرد. اما با آرام شدن مردم و فروكش كردن هيجان‏هاي نخستين، اقدامي از سوي شاه قاجار در اين باره صورت نگرفت و اين بار، بهبهاني مصمم شد تا به همراهي ديگر علما، نهضت را شوري تازه ببخشد. براين اساس، مقصود خود را با علماي نامدار و بزرگ تهران در ميان گذاشت كه در اين ميان تنها سيد محمد طباطبايي اظهار داشت كه به خاطر مشروطه، حاضر است بهبهاني را همراهي كند. آيت‏اللَّه بهبهاني نيز همكاري طباطبايي را مغتنم شمرد و دوم آذر 1284ش به منزل طباطبايي رفت و پس از مذاكره، هم‏پيمان و متّفق شدند كه در مبارزه عليه استبداد و ظلم حكومت تا رسيدن به هدف اصلي يعني مشروطه، از ياري يكديگر باز نايستند. اين نشست كه به پيمان "سيدين سندَين" معروف شد، در تاريخ مشروطيت اهميتي بس بزرگ يافت تا جايي كه رشد نهضت مشروطه‏خواهي را به آن دو بزرگوار دانسته‏اند. بهبهاني شخصيتي بي‏باك، شجاع و سرسخت بود و طباطبايي، عالمي متقي، پاك دامن، آگاه به علوم زمان و اوضاع سياسي جهان. در واقع، دو ويژگي ممتازي كه هر رهبر براي پيروزي نهضت بدان نيازمند است، يعني سازش ناپذيري و درايت، به وسيله اتحاد بهبهاني و طباطبايي حاصل شد و پيروزي‏هاي بعدي را ممكن ساخت تا به مشروطه دست يافت.

درگذشت سلیم موذن زاده مداح نامدار اردبیلی (1395 ش)

درگذشت سلیم موذن زاده مداح نامدار اردبیلی (1395 ش)

سلیم موذن زاده اردبیلی در سال 1315 خورشیدی در محله تازه شهر اردبیل چشم بر جهان گشود. صدای خوب در خانواده وی موروثی بوده وˈشیخ فرج اردبیلیˈ پدر بزرگ ؛ ˈشیخ کریمˈ پدر استاد سلیم و تمام برادرانش به نام های شادروانان نعیم ؛ رحیم و داود موذن زاده اردبیلی از صدای بسیار خوب برخوردار بوده اند که همه آنان از این نعمت الهی در راه ترویج مکتب اهل بیت (ع) به خصوص مناقب و مصائب چهارده معصوم (ع) و عزاداری های محرم بهره جسته اند.مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی که بیش از 60 سال از عمر خویش را صرف اجرای برنامه های نوحه خوانی و مداحی نموده بود.

 

از او حدود دو هزار و 500 عنوان نوار کاست و سی دی مربوط به برنامه های عزاداری و نوحه خوانی موجود هست .مرحوم موذن زاده می گفت که حنجره اش وقف حضرت سیدالشهداء (ع) است و درست نیست که از آن برای موارد دیگر استفاده نماید


اعجاب و توانایی بی وصف در اجرای برنامه های گوناگون مداحی ، نوحه خوانی ، مولود خوانی ، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرح ترین افراد در این رشته ها قرار داده است.


آن مرحوم بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان های عربی ، فارسی و آذری موجود است.

سلیم موذن زاده مداح اهل بیت صبح  روز سه شنبه 2 آذر 95 در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل به علت بیماری قلبی درگذشت.

انتشار روزنامه‏ ي "وقايع اتفاقيه" به دستور اميركبير (1267ق)

انتشار روزنامه‏ ي "وقايع اتفاقيه" به دستور اميركبير (1267ق)

نخستين روزنامه‏ي فارسي زبان ايران در ابتدا "اخبار دارُ الخلافه" نام داشت و از شماره‏ي دوم به وقايعِ اتّفاقيّه تغيير نام يافت. انتشار اين روزنامه در سومين سال سلطنت ناصرالدين شاه قاجار و به دستور ميرزاتقي خان اميركبير، صدر اعظم با كفايت آن دوره آغازشد. مديريت و سردبيري اين روزنامه بر عهده‏ي حاج ميرزا تذكره‏چي بود و اخبار آن هم تحت نظارت اميركبير گردآوري مي‏شد. مطالبي كه در اين روزنامه چاپ مي‏شد اخباري از دولت ايران، جهان و ترجمه‏ي مقالات علمي از مطبوعات اروپا و نيز آگهي بود. چهل و يك شماره ازاين روزنامه در عصر صدارت اميركبير منتشر شد و چهل و نهمين شماره‏ي آن حاوي خبر قتل اين شخصيت كاردان و ميهن دوست بود. وقايع اتفاقيه تا 472 شماره منتشر شد و بعدها تحت نام‏هاي ديگري از جمله روزنامه‏ي دولت عِليّه‏ي ايران منتشر گرديد.

مرگ "آرتور ادينگتون" منجم و فيزيك‏دان برجسته انگليسي (1944م)

مرگ "آرتور ادينگتون" منجم و فيزيك‏دان برجسته انگليسي (1944م)

آرتور استنلي ادينگتون منجم و فيزيك‏دان انگليسي در 28 دسامبر 1882م به دنيا آمد. وي مدارج دارج تحصيلي را به سرعت طي كرد و پس از ورود به دانشگاه، به رياضيات و نجوم روي آورد. علاقه و توانايى ادينگتون در رياضيات و ستاره‏شناسي بعث ورود وي به رصدخانه گرينويچ شد و به عنوان دستيار اول، مطالعه جامعي در باب حركت ستارگان آغاز نمود. ابتدا رساله‏اي در باب حركت ستارگان نگاشت و در آن به نشان دادن شكل و حركت گروه عظيمي از ستارگان راه شيري پرداخت. وي سه سال بعد در سال 1910م در كتابي تحت عنوان "حركت‏هاي نظام‏پذير ستارگان" اطلاعات مربوط به اندازه، موقعيت و حركت بيش از شش هزار ستاره را جمع‏آوري و تحليل نمود. ادينگتون در سي و يك سالگي به مقام استادي ستاره‏شناسي رسيد و سال بعد عضو انجمن سلطنتي و مدير رصدخانه كمبريج گرديد. اين آغازي بر دوره‏اي ديگر از مطالعات وي در زمينه تغييرات عرض جغرافيايى و تحقيق در باب ساختار نظري درون ستارگان بود. آرتور ادينگتون در كتاب خود به نام در باب تعادل تشعشعي ستارگان، مفاهيمي را بيان نمود كه نه تنها از نسبت ميان جرم و درخشندگي ستاره حاصل شده بود، بلكه در نهايت، به دركي از واكنش‏هاي اتمي متفاوتي منتهي مي‏شد كه در انواع مختلف ستارگان نور و گرما توليد مي‏كرد. زندگي علمي ادينگتون را به طور خلاصه به اين صورت مي‏توان بيان نمود كه با اعداد آغاز شد و با اعداد به پايان رسانيد و در دوره ميان اين دو، احاطه علميِ چند جانبه و شگفت‏انگيزي از خود نشان داد. 

درگذشت "جك لندن" داستان‏ سرا و نويسنده بزرگ امريكايي (1916م)

درگذشت "جك لندن" داستان‏ سرا و نويسنده بزرگ امريكايي (1916م)

جك لندن نويسنده شهير امريكايى در 12 ژانويه سال 1876 در سان‏فرانسيسكو به دنيا آمد. جك، دوره كودكي را به دشواري گذراند و براي كمك به وضع مالي خانواده، به شغل‏هاي گوناگون دست زد. هم‏چنين سال‏هاي بسياري از عمر جك لندن در سرزمين‏هاي قطب شمال و درياهاي ناآرام جنوب سپري شد و با اقوام گوناگون آشنا گرديد. وي پس از اين سفرها، داستان‏هاي كوتاهي نگاشت كه در مجله‏هاي گوناگون منتشر شد و در سال 1903م، داستان آواي وحش را به نگارش درآورد. لندن در سال‏هاي بعد داستان‏هاي ديگري انتشار داد و به شهرت رسيد. لندن بسياري از صحنه‏هايى را كه در كتاب‏هايش به تصوير كشيده، به چشم ديده و با برخي از قهرمان‏هاي داستان‏ها نيز آشنا بود. در نوشته‏هاي جك لندن كه متأثر از افرادي هم‏چون چارلز داروين، كارل ماركس و فردريك نيچه مي‏باشد، غالباً تجزيه و تحليل‏هاي بسيار دقيق اجتماعي مشهود است. شهرت اين نويسنده بزرگ در اروپا و قاره‏هاي ديگر نيز بسيار است و هر سال، ترجمه‏هاي فراواني از آثارش در اغلب كشورهاي جهان چاپ و در تيراژ بسيار منتشر مي‏شوند. جك لندن، آثار خود را ظاهراً تنها براي به دست آوردن پول نوشته است، اما همه اين آثار مبتني بر فلسفه خاصي است كه در آن مبارزه دايمي بشر را براي رهايى از فقر و بي‏نوايى نشان مي‏دهد. جك لندن، مدافع مستمندان و بينوايان و طرفدار اصل زندگي مرفه براي همه است. عصيان بر ضد جامعه و برضد عقايد باطل و خرافي در همه آثار او به چشم مي‏خورد. وي جز توانايى و استادي در هنر نقل، طبع و نهاد خود را در وجود قهرمانانش گنجانده است و آن شور زندگي، حسن نيت، جوانمردي، بردباري، اصالت در مبارزه و تمايل به بخشايش است. كمتر كسي در ميان نويسندگان امريكايى از چنين پيروزي و محبوبيت عام و مداوم در كشور و خارج از كشورش برخوردار بوده است. عشق به زندگي، انسان‏هاي تهي‏دست، نداي جنگل و سپيد دندان از مشهورترين رمان‏هاي اوست. وي در مدت هجده سال نويسندگي، بيش از پنجاه داستان بلند و 125 داستان كوتاه نگاشت. جك لندن سرانجام در 22 نوامبر سال 1916م بر اثر عصيان روحي برضد اجتماع و تطابق نيافتن با شيوه زندگي زمان، در چهل سالگي خودكشي كرد.

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 2 آذر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode