ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 آذر 1399     |     کد : 194189

روز شمار تاريخ

شنبه1آذر1399-5ربیع الثانی1442-21نوامبر 2020

انحلال پليس جنوب از سوي رضاخان (1300 ش)

انحلال پليس جنوب از سوي رضاخان (1300 ش)

انحلال پليس جنوب از سوي رضاخان (1300 ش)
پليس جنوب در ابتدا براي تامين منافع انگلستان در جنوب ايران به وجود آمده بود. اما با روي كار آمدن رضاخان به وزارت جنگ و تقويت نيروهاي نظامي ايران، دولت انگليس ديگر نيازي به اين تشكيلات پرهزينه نمي‏ديد. از اين رو در اوايل شهريور 1300ش، بخشي از نيروهاي پليس جنوب مستقر در اصفهان با 1500 نيرو منحل شد و پس از مدتي، نيروي متحدالشكل قزاق‏ها به وجود آمد. انحلال پليس جنوب فوايدي براي انگلستان داشت. نخست آن كه مانع بهانه‏جويي روس‏ها بود كه به تازگي شمال ايران را تخليه كرده بودند و نسبت به حضور انگلستان در ايران حساسيت نشان مي‏دادند. دوم اين كه مخالفت‏هاي داخلي‏كه از حضور نيروهاي بيگانه در كشور ايجاد مي‏شد، از ميان مي‏رفت و در هر صورت انگلستان از تحمل مخارج آن رهايي مي‏يافت.

تولد حضرت عبدالعظيم حَسني(ع) (173ق)

تولد حضرت عبدالعظيم حَسني(ع) (173ق)
يكي از چهره‏هاي شاخص اصحاب ائمه، حضرت عبدالعظيم حسني است كه در شمار اصحاب امام رضا، جواد و هادي عليهم السلام بوده و مورد تمجيد فراوان قرار گرفته است. حضرت عبدالعظيم از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) بود كه در شهر مدينه به دنيا آمد. آن حضرت فردي پرهيزگار و انديشمند بود و از ائمه‏ي بزرگوار و هم عصر خويش به طور مستقيم، نقل حديث كرده است. ايشان در زمان امامت امام هادي(ع) به پيشنهاد آن حضرت براي هدايت مردم به ايران مهاجرت كرد و در شهر ري در نزديكي تهران كنوني مسكن گزيد. آمدن حضرت عبدالعظيم به ري، هم نشانه‏ي وجود تشيع در اين شهر بوده و هم خود زمينه‏اي براي رشد دعوت شيعي شده است. حضرت عبدالعظيم احتمالاً در حدود سال 250 هجري به درجه‏ي رفيع شهادت نايل شد.
 

نطق تاريخي "سيد حسن مدرس" عليه رضاخان (1343ق)

نطق تاريخي "سيد حسن مدرس" عليه رضاخان (1343ق)
قرار بود كه گروه اقليت مجلس ششم، رضاخان را به خاطر سوء سياست داخلي و خارجي، قيام و اقدام عليه قانون اساسي و حكومت مشروطه و توهين به مجلس شوراي ملي و نيز تحويل ندادن اموال توقيف شده از محكومان به خزانه‏ي دولت استيضاح كند. در صبح روز استيضاح، شهيد سيد حسن مدرس و اعضاي اقليّت مجلس، بيرون از ساختمان مجلس، مورد ضرب و شتم اوباش طرفدار سردار سپه قرار گرفتند. استيضاح‏كنندگان در اعتراض به اين اقدام، در جلسه‏ي بعد از ظهر كه طرح استيضاح بررسي شد، شركت نكردند و در نتيجه، دولت سردار سپه، رأي اعتماد گرفت. از طرفي سردار سپه نيز براي همسو نگاه داشتن گروه‏هاي درون مجلس، با سران هر يك به طور محرمانه زد و بند كرده و براي اجراي برنامه‏ي آنان، قول مساعد داده بود. مدرس كه اين جريان را مشاهده مي‏كرد، قصد داشت، رابطه‏ي ننگين مجلسيان و سردار سپه را به هم بزند و رضاخان را از اكثريت بياندازد. بنابراين در روز دهم آبان 1303 ش نطق مفصَّل و تاريخي خود را بيان مي‏كند. مدرس در اين نطق، از وضع ناگوار كشور صبحت مي‏كند. از حكومت مشروطه و استفاده‏اي كه ملت بايد از آن ببرد سخن مي‏گويد. از حكومت سردار سپه و فشارهاي غيرقانوني او مي‏نالد و به نمايندگان تذكّر مي‏دهد كه اگر بيش از اين بخواهند از چنين حكومتي طرفداري و دفاع نمايند، نه تنها به كشور صدماتي وارد مي‏شود، بلكه خودِ آن‏ها، زودتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
 

روز جهاني تلويزيون

روز جهاني تلويزيون
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1996، بيست و يك نوامبر را به عنوان روز جهاني تلويزيون تعيين كرد. سازمان ملل متحد، هدف از اين اقدام را ترغيب ملل به تبادل برنامه هاي تلويزيوني به ويژه برنامه هايي اعلام کرد که براي گسترش صلح، توسعه اجتماعي و اقتصادي و تقويت مسائل فرهنگي جامعه ساخته مي شود.


نوشته شده در   شنبه 1 آذر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode