ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1399     |     کد : 194172

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

حداقل 25 درصد دیابتی‌ها از بیماری‎ خود خبر ندارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: حداقل 25 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود آگاه نیستند.

ایسنا/آذربایجان شرقی: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: حداقل 25 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود آگاه نیستند.

عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان طی سال‌های گذشته، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است؛ بیش از 483 میلیون نفر از جمعیت 20 تا 79 سال جهان مبتلا به دیابت هستند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تا سال 2045، تعداد بیماران مبتلا به دیابت به حدود 700 میلیون نفر برسد؛ بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند و در سال 2019 میلادی بیش از چهار میلیون و 200 هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه 374 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند، اظهار کرد: بسیاری از این افراد در صورت عدم مداخله موثر به دیابت مبتلا خواهند شد؛ یک تولد از هر شش مورد، درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری بوده است.

درستی با اشاره به آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص شیوع دیابت در ایران، گفت: در کشور ما نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند، به این معنی که حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می‌برند.

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال 1404 متوقف کند، همگام با ادغام برنامه مراقبت‌های ادغام یافته بیماری‌های غیرواگیر، اطلاع رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با هفته ملی دیابت انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال نیز به منظور آگاهی عموم هموطنانمان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، همانند سال‌های گذشته روزهای 24 لغایت 30 آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است و  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اقداماتی را جهت افزایش آگاهی بیماران و خانواده‌ها در سطح استان  طبق روز شمار هفته ملی دیابت در این راستا و همچنین همسو با اهداف سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط برنامه ریزی کرده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امسال، شعار «پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند»، به عنوان شعار روز جهانی دیابت، تعیین شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 27 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode