ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 آبان 1399     |     کد : 194010

توصیه‌هایی برای سلامت کبد در دوران "کرونا و دورکاری"

کبد عضوی از بدن است که نقشی اساسی در سیستم گوارش و هاضمه دارد و با وجود اینکه بزرگترین و سنگین‌ترین عضو از اُرگان‌های داخلی بدن است اما اغلب در برنامه‌های مراقبت درمانی نادیده گرفته می‌شود.

کبد عضوی از بدن است که نقشی اساسی در سیستم گوارش و هاضمه دارد و با وجود اینکه بزرگترین و سنگین‌ترین عضو از اُرگان‌های داخلی بدن است اما اغلب در برنامه‌های مراقبت درمانی نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، این عضو از بدن به تنهایی بر تمامی جنبه های سلامت تاثیر می گذارد. همچنین کبد چندین عملکرد مهم در بدن را بر عهده دارد که از آن جمله می توان به از بین بردن مواد شیمیایی مضر که بدن تولید می کند و نیز تولید مایعی به نام "صفرا" که به تجزیه چربی موجود در غذا کمک می نماید، اشاره کرد.

در حالیکه کبد در برخی شرایط می تواند انعطاف پذیر باشد اما تغییر ناگهانی سبک زندگی در بحبوحه همه گیری بیماری کووید-۱۹ می تواند با پیامدهای مضری همراه باشد.

برای مثال دورکاری به طور معمول و با توجه به افزایش سطح استرس و ساعت کاری و همچنین تغییر در عادت های غذایی و ورزش کردن، شرایط را دشوارتر می‌کند.

این روزها برای بسیاری از افراد مصرف غذاهای سرخ شده و آماده در حین دورکاری به بخشی از سبک زندگی تبدیل شده و فعالیت بدنی به دلیل حضور بیشتر در محیط خانه کاهش یافته است. این تغییرات جزئی همچنان ادامه دارند و در حالیکه برای حفظ زندگی طبیعی خود تلاش می کنیم می تواند سلامت بدن و به ویژه سلامت کبد را به خطر بیاندازد.

سایت timesnownews در همین رابطه به برخی از توصیه‌های مفید برای حفظ سلامت کبد در دوران همه گیری کووید-۱۹ و شرایط دورکاری اشاره کرده که به شرح زیر است:

رژیم غذایی متعادل: بی حوصلگی اغلب باعث می شود افراد در طول روز بیشتر به خوردن تمایل پیدا کنند اما لازم است فرد در چنین شرایطی مصرف سبزیجات را جایگزین خوراکی های ناسالم از قبیل سیب زمینی سرخ کرده یا همبرگر کند. اغلب سبزیجات به آسانی قابل طبخ هستند و از بالا رفتن سطح کلسترول که به بیماری کبد چرب منجر می شود، جلوگیری می‌کنند.

گنجاندن خوراکی های مفید برای کبد در رژیم غذایی: گریپ فروت، چغندر، کلم، آووکادو و سیر از جمله مواد غذایی هستند که به دلیل دارا بودن برخی خواص، تاثیری مفیدی بر کبد دارند.

فعالیت بدنی: مطالعات نشان داده که بزرگترین مشکل دورکاری، بی انگیزه بودن فرد برای ورزش کردن است. در این شرایط چربی اضافی در کبد ذخیره شده و آن را تحت فشار قرار می دهد. به همین دلیل به افراد توصیه می شود هنگام حضور در خانه و انجام وظایف شغلی، تحرک و انجام تمرینات ورزشی را فراموش نکنند. به طور مثال می توان هنگام صحبت کردن با تلفن در خانه راه رفت. همچنین حداقل دو ساعت پیاده روی سریع در هفته می تواند تا حد زیادی این خطر را کاهش دهد.

دقت در مصرف داروهای بدون نسخه: ترس از بیرون رفتن و مراجعه به پزشک در دوران همه گیری تمایل به خوددرمانی را افزایش می دهد. همچنین ساعت کاری غیر قابل پیش بینی و استرس بیشتر باعث شده که بسیاری از افراد به طور منظم به داروهای بدون نسخه دسترسی داشته باشند. در حالیکه مصرف این داروها به طور معمول در دوزهای توصیه شده بی‌خطر هستند اما مصرف منظم آنها می تواند بر کبد تاثیر بگذارد.

همچنین اطلاعات کافی در مورد تاثیر بیماری کووید-۱۹ بر افراد مبتلا به بیماری های کبدی وجود ندارد. هرچند، کارشناسان بر این باورند افرادی که از قبل به برخی بیماری ها از قبیل بیماری کبدی مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن قرار دارند.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 12 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode