ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 آبان 1399     |     کد : 193972

به مناسبت سالروز ازدواج پیامبر اسلام(ص) با حضرت خدیجه(س)؛

ازدواجی که معیارهای ساختگی را درهم شکست

در امر ازدواج بی‌شک یکی از موارد درس آموز تاریخ را می‌توان ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) دانست که ملاک برتری و فضیلت، امور اخلاقی شد نه مسائل مادی و دنیوی!

در امر ازدواج بی‌شک یکی از موارد درس آموز تاریخ را می‌توان ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) دانست که ملاک برتری و فضیلت، امور اخلاقی شد نه مسائل مادی و دنیوی!

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه - طاهر قلی‌زاده: زندگی صاحبان خرد و اندیشه در طول تاریخ، همیشه دارای نکاتی است که تأمّل در آنها می‌تواند راه رسیدن به سعادت را به انسان نشان دهد و از اسباب رسیدن افراد به موفقیت‌های چشم‌گیر محسوب شود. لذا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حدیثی زیبا سفارش می‌فرمایند که به زندگی گذشتگان دقّت باید شود و نکات درس آموزی که در آن است را باید آموخت و به کار گرفت: «اعْتَبِرُوا فَقَدْ خَلَتِ الْمَثُلَاتُ فِیمَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ؛ عبرت گیرید که در میان پیشینیان شما درس‌های عبرت هست» [۱]

شاید یکی از مسائل حائز اهمیت در جامعه امروز ما که به نوعی زنگ خطر محسوب می‌شود بالا رفتن سن ازدواج و فاصله‌ای است که از زمان بلوغ جنسی افراد تا زمان امکان ازدواج به وجود آمده؛ فاصله‌ای که ریشه در مشکلات متعدد فرهنگی و اقتصادی دارد که شاید نقش قوانین ناصحیح خودساخته در بین خانواده‌ها و جوامع را نتوان در آن کتمان کرد!

بایدها و نبایدهای غیرمنطقی که در مسائل مختلف من جمله از ابتدایی‌ترین مراحل ازدواج مانند نحوه خواستگاری، زمان خواستگاری، مقدمات خواستگاری، اطلاع پیدا کردن یا نکردن اقوام دور و یا نزدیک در مراسم خواستگاری آغاز می‌شود و به مسائل مهریه و جهیزیه و زمان عروسی و مکان زندگی زوجین و… ختم می‌شود که بخشی از این ظلم در حق جوانان ریشه در چشم و هم چشمی‌ها و توقعات نابجا دارد که فاقد هرگونه ارزش عقلانی و شرعی است و بر اساس آن تصور می‌شود که رسیدن به سعادت در گروی برخی عوامل مادّی و ظاهری است که اگر نباشد خوشبختی حاصل نخواهد شد و درنتیجه بر اساس همین تفکّر سنگ‌اندازی‌های متعددی را برای جوانان خود ایجاد می‌کنند و وقتی برخی امور مانند زیاد شدن سنّ جوان و یا برخی مشکلات اخلاقی ایجاد شد افسوس برای‌شان ایجاد می‌شود که چرا چنین شد! مسئله‌ای که می‌شد با مراجعه به زندگی و سیره بزرگان شریعت و پرچم داران عقل و کیاست، و درس‌آموزی از زندگی‌شان، آن را به وجود نیاورد.

در امر ازدواج بی‌شک یکی از موارد درس آموز تاریخ را می‌توان ازدواج حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دانست ازدواجی که با پیشنهاد سنجیده و توأم با امتحانات متعدد خانم آغاز شد و علی‌رغم تفاوت چشم‌گیر موقعیت مالی و دارایی موجود (تا آنجا که به نوعی این بانو کارفرمای پیامبر نیز محسوب می‌شد) در اوج سادگی به نتیجه رسید و ملاک برتری و فضیلت، امور اخلاقی شد نه مسائل مادّی و دنیوی! تا آنجا که تعبیری خاضعانه و عاشقانه را حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به معشوقشان مطرح فرمودند و آن این بود که از این پس هر چه دارم از آن توست! «اَلْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ اَنَا اَمَتُکَ؛ خانه (من) خانه تو، و من هم کنیز تو هستم» [۲]

تمامی آنچه آمد را می‌توان مایه‌ی عبرتی قرار داد در نحوه انتخاب همسر و ملاک‌هایی که باید به آنها توجه داشت در باب ویژگی‌هایی که باید شریک زندگی نسبت به آن برخوردار باشد و فضیلت بخشی به کرامت انسانی و اخلاقی، نه امور مادّی و ظاهری.

*: کارشناس امور مذهبی و مشاور خانواده

پی‌نوشت:
[۱] بحار الأنوار، ج ‏۷۴، ص ۱۷۱
[۲] بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۷۵۷۷


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 7 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode