ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 آبان 1399     |     کد : 193971

روز شمار تاريخ

پنجشنبه8آبان1399-12ربیع الاول1442-29اكتبر2020

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)
با سرنگوني نظام شاهنشاهي و به دنبال آن، انجام تغييرات وسيع در ساختارهاي دولتي و نيز تلاش در محو جميع آثار باقي مانده از رژيم منحط ستمشاهي، مسأله تغيير شكل ظاهري سكه ‏هاي رايج نيز عملي گرديد و در اين روز، سكه‏هاي جديد يك، دو، پنج و بيست ريالي كه از سوي بانك مركزي ايران ضرب گرديده بود در جريان پول كشور قرار گرفتند. بر روي اين سكه‏ ها مبلغ سكه به عدد و سال ضرب آن و در طرف ديگر سكه ‏ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالاي آن كلمه جمهوري اسلامي ايران و در قسمت پايين، مبلغ سكه به حروف حك شده بود.

روز نوجوان و روز بسيج دانش آموزي

روز نوجوان و روز بسيج دانش آموزي
از آنجا كه دانش‏آموز شهيد و رزمنده بسيجي، محمدحسين فهميده، با ايمان و بينش عميق واستوار در جنگ با دشمن، پيش قدم شد و با نيل به شهادت، درس شجاعت، فداكاري و مقاومت را به همه بسيجيان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از اين نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر ياد فرمودند. بدين گونه، نام و ياد او، منشأ حماسه‏هاي بزرگ شده و تحول عظيمي در شيوه‏هاي دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ايجاد كرد و راه پيروزي و سرافرازي را يكي پس از ديگري هموار ساخت. امروزه، شهيد فهميده، بحق الگوي شايسته‏اي براي دانش‏آموزان بسيجي و جوانان و نوجوانان كشور مي‏باشد و يادآوري اين حماسه مي‏تواند، يادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‏هاي والاي آن زمان باشد. رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده‏اند: "زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش‏آموز بسيجي، شهيد فهميده، از اصالت‏هاي دفاع مقدس مي‏باشد." از اين رو، هشتم آبان، سالروز شهادت اين فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسيج دانش‏آموزي نام گرفته است تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد

تولد عالم بزرگ شیعه شیخ "آقا بزرگ تهرانی" مؤلف و محقق شهیر(1293 ق)

تولد عالم بزرگ شیعه شیخ "آقا بزرگ تهرانی" مؤلف و محقق شهیر(1293 ق)
شیخ محمدحسن رازی مشهور به شیخ آقابزرگ تهرانی، فقیهی محقق، مدقّق، اصولی، رجالی و جامع علوم متنوع و از شاگردان آخوند خراسانی، شیخ الشریعه‏ی اصفهانی، سیدمحمدکاظم یزدی و میرزا محمدتقی شیرازی است. علامه تهرانی، اهمیت بسیاری به روایت و نقل حدیث می‏داد و در کسب اجازه برای نقل احادیث می‏کوشید. علما و فُقهای بسیاری برای او اجازه‏نامه‏ی روایى نوشته یا از او اجازه گرفته‏اند، تا آنجا که پس از محدّث نوری از او به عنوان سرشناس‏ترین شیخِ روایت یاد می‏شود. آیت اللَّه تهرانی از محدثان بزرگی همچون محدّث نوری، شیخ علی خاقانی، سید ابوتراب خوانساری، شیخ محمد طه نجف، آخوند خراسانی، شیخ الشریعه‏ی اصفهانی، حاج شیخ عباس قمی و... اجازه‏ی نقل حدیث گرفت. همچنین علمای بزرگی از شیخ آقابزرگ تهرانی اجازه‏ی نقل روایت گرفته‏اند که حضرات آیات عظام: سیدحسین بروجردی، علامه امینی، سیدعبدالحسین شرف الدین، سید عبدالهادی شیرازی، سیدمحمد هادی میلانی، شیخ مرتضی حائری یزدی، محمدرضا حکیمی، علامه طباطبایى، سیدشهاب الدین مرعشی نجفی و ده‏ها عالم فاضلِ دیگر از آن جمله‏اند. آثار قلمی و کتاب‏های شیخ آقابزرگ تهرانی را تا هشتاد جلد می‏توان شمرد که الذّریعَة الی تَصانیفِ الشّیعهَ در 29 جلد در بیان آثار قلمی و هنری عالمان شیعه و نیز طَبَقاتُ اعلامُ الشّیعه در 20 جلد حاوی زندگی دانشمندان شیعه، مهم‏ترین آثار این رجالی و محدث بزرگ می‏باشند. شیخ آقابزرگ تهرانی در سیزدهم ذیحجه‏ی سال 1389 ق برابر با 12 اسفند 1348 ش در نجف وفات یافت و در آن شهر به خاک سپرده شد.

مرگ "ژان دالامْبِر" نابغه رياضي فرانسوي (1783م)

مرگ "ژان دالامْبِر" نابغه رياضي فرانسوي (1783م)
ژان لورِن دالامْبِر، رياضي‏دان معروف فرانسوي در شانزدهم نوامبر 1717م در پاريس به دنيا آمد. با اين حال، پدر و مادرش او را درون بسته‏اي قرار داده و در كنار كليسايى در پاريس رها كردند. از اين زمان يك زن كه همسر يك شيشه فروش بود، از او نگهداري كرد و به تربيت او همت گماشت. اين پسر سرراهي پس از طي تحصيلات متوسطه، به تحصيل طب و حقوق پرداخت ولي پس از چندي به رياضيات علاقه‏مند شد و به مطالعه و تحقيق در آن روي آورد. دالامبر در 22 سالگي با انتشار مقاله‏اي درباره حساب انتگرال، خود را شناساند و پس از چندي به شهرت رسيد. در آن زمان رسم بود كه مغزهاي متفكر و صاحب نبوغ به دربار دعوت شوند، اما دالامبر اين دعوت را رد كرد. او در سال‏هاي بعد، كارهاي علمي خود را ادامه داد و قضيه معروف خود را ارائه داد. بر اساس اين قضيه كه به نام مبتكرش، دالامبر خوانده مي‏شود، هر معامله جبري، يك جواب دارد. گرچه دالامبر در اثبات اين قضيه تلاش فراواني از خود نشان داد، ولي نخستين اثبات دقيق آن، شانزده سال پس از مرگ وي انجام گرفت. او در فلسفه از مؤسسان مكتب اثباتي به شمار مي‏رود كه تنها به پديده‏ها و نمودهايى كه به طور مثبت دانسته، يا به طور قاطع، قابل مشاهده‏اند، ارج مي‏نهد. دالامبر هم‏چنين يكي از تهيه كنندگان دايرةالمعارف بزرگ ديدِرو، ديگر دانشمند هم‏وطن خود بود و بعدها به درجه‏اي از شهرت رسيد كه ملكه روسيه و پادشاه پروس به دوستي با او افتخار مي‏كردند. ژان دالامبر سرانجام در 29 اكتبر 1783م در 66 سالگي درگذشت.
 


نوشته شده در   پنجشنبه 8 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode