ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399     |     کد : 193954

روز شمار تاريخ

سه شنبه6آبان1399-10ربیع الاول1442-27اكتبر2020

آغاز صدور گاز ايران به شوروي (1349 ش)

آغاز صدور گاز ايران به شوروي (1349 ش)

آغاز صدور گاز ايران به شوروي (1349 ش)
پس از استخراج نفت در سال1287 هجری شمسی در مسجد سلیمان گاز اجبارا همراه نفت در محل سوزانده میشد. تدریجا که منابع نفت یکی پس از دیگری احداث میشد استفاده از گاز طبیعی برای تامین سوخت و محرکه های کمپرسورها و مولد های برق مصارف خانگی منازل سازمانی در جنوب مورد توجه قرار گرفت. تا انکه مساله توافق کلی در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی بین ایران و شوروی سابق پیش آمد که در سال 1344پروتکل همکاریهای 2 کشور به امضا رسید واز همین تاریخ بود که به لحاظ متمرکز کردن کلیه فعالیت های وابسته به صنعت گاز شرکت ملی گاز ایران تاسیس شد . شركت ملي گاز ايران بعنوان يكي از چهار شركت اصلي وابسته به وزارت نفت با سرمايه اوليه 25 ميليارد ريال در سال 1344 هجري شمسي مطابق 1965 ميلادي تاسيس گرديد اين شركت از آغاز كار متناسب با رشد و توسعه اقتصادي - اجتماعي كشور و بهره گيري از گاز طبيعي به عنوان يكي از منابع مهم در تامين سوخت و توليد انرژي و تحصيل بخشي از ارز مورد نياز تدريجاً به قابليتها ، توانمنديها و امكانات توليد خود ( گاز طبيعي ) افزوده است. در سال 1344 بر اساس توافق كلي در زمينه توسعه همكاريهاي متقابل ايران و اتحاد جماهير شوروي با امضاي پروتكلي با زمينه صدور گاز ايران, باني تاسيس شركت ملي گاز ايران در همان سال شد كه متعاقب آن قرارداد احداث خط لوله سراسري اول و پالايشگاه بيدبلند نيز آغاز گرديد و در همين راستا بهره برداري از كارخانه لوله سازي اهواز در سال 1346 آغاز شد. شروع قرارداد صدور گاز به شوروي از سال 1349 آغاز مي گردد اما در سالهاي قبل از انقلاب اسلامي استفاده از گاز طبيعي در بخش خانگي و تجاري و حتي صنايع بسيار محدود بوده و مجموع مشتركين اين شركت به بيش از 50 هزار مورد نمي رسيده است.

واگذاري امتياز احداث راه آهن جلفا - تبريز به روسيه (1331 ق)

واگذاري امتياز احداث راه آهن جلفا - تبريز به روسيه (1331 ق)
ي كه مذاكرات درباره مسير خط‌آهن سراسري ادامه داشت، روسيه براي جلوگيري از اتلاف وقت و نيز مقدمه‌اي براي خط‌آهن سراسري، با بهره گرفتن از نياز مالي ايران موفق به دريافت امتياز راه‌آهن جلفا ـ تبريز از دولت ايران شده بود (صفر 1331ه‍ ق/ فوريه 1913). به رغم عدم پيشرفت مذاكرات خط آهن سراسري، روسيه سريعاً كار ساخت راه‌آهن جلفا ـ تبريز را آغاز كرد. كار احداث اين خط با شاخة صوفيان ـ شرفخانه در اوايل رجب 1334ه‍ ق/م 1916 در حالي به پايان رسيد كه با آغاز جنگ جهاني موضوع راه‌آهن سراسري ايران و انجمن مطالعه آن عملاً پرونده‌اي راكد شده بود.

مرگ "لويي بلان" نظريه ‏پرداز برجسته فرانسوي (1882م)

مرگ "لويي بلان" نظريه ‏پرداز برجسته فرانسوي (1882م)
لويى بلان، نظريه‏پرداز فرانسوي در چهارم آوريل 1812م در مادريد اسپانيا به دنيا آمد. او پس از چندي راهي فرانسه شد و در آن سامان اقامت گزيد. بلان پس از طي تحصيلات خود، وارد فعاليت‏هاي سياسي و اجتماعي شد و به ارائه نظرات خود پرداخت. او مدافع سرسخت كارگران و رفاه حال آنان بود و براي اولين بار پيشنهاد كرد كه كارگران در كارخانه‏ها سهام داشته باشند. بلان در اين زمينه چندين طرح ارائه نمود كه اهدافي چون تهيه سرمايه توسط دولت از طريق انتشار اوراق قرضه، تعيين دستمزدهاي برابر براي همگان، توزيع سود بين كارگران، بيماران و سالمندان و اختصاص بخشي از سود به سرمايه‏گذاري‏هاي بعدي و... از آن جمله‏اند. بر اثر تلاش‏هاي لويى بلان، مصوبه‏اي به امضاي هيأت وزيران فرانسه به امضا رسيد كه بر اساس آن، دولت فرانسه متعهد گرديد موجوديت كارگران را با ايجاد كار تضمين نمايد. هم‏چنين طرح ايجاد انبارهاي دولتي، بيمه دولتي و ملي كردن بانك‏هاي فرانسه از ديگر پيشنهادات وي بود كه در آن زمان عملي نگرديد. بلان در كتاب خود به نام سازمان كار، نظام اجتماعي جديدي را ترويج مي‏كرد كه مبناي آن روي اين اصل قرار گرفته بود كه از هر كس به فراخور استعدادش بگيريد و به هر كس طبق احتياجش بدهيد. وي بر اين عقيده بود كه رقابت آزاد بر دستمزدها تاثير مي‏گذارد و ماشينيزم باعث بيكاري كارگران مي‏شود، بنابراين، اين دو مقوله را به شدت مورد حمله قرار مي‏داد. لويي بلان سرانجام در 27 اكتبر 1882م در هفتاد سالگي درگذشت.


نوشته شده در   سه شنبه 6 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode