ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1399     |     کد : 193864

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ارتباط مستقیم مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها با تغذیه‌

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد: عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کاملا با وضعیت تغذیه‌ای ارتباط داشته و تغذیه مناسب، به عنوان یک فاکتور قابل اصلاح، پایه و اساس و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

ایسنا/آذربایجان شرقی: رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد: عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کاملا با وضعیت تغذیه‌ای ارتباط داشته و تغذیه مناسب، به عنوان یک فاکتور قابل اصلاح، پایه و اساس و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

فتح اله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله کووید 19 دارد و برای مقابله با ویروس کرونا لازم است تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. سیستم ایمنی، مجموعه پیچیده‌ای از سلول‌ها، بافت‌ها و ارگان‌های بدن است که برای محافظت بدن در مقابل عفونت‌ها تعامل و همکاری دارند.

وی با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن تا حدود زیادی به عوامل مختلفی مانند ژنتیک و شیوه زندگی مانند تغذیه، استرس، خواب و  ... بستگی دارد، خاطرنشان کرد: سوء تغذیه عامل مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن بوده و سیستم ایمنی در افرادی که دارای سوء تغذیه بوده و وضعیت تغذیه‌ای نامطلوبی دارند، تضعیف می‌شود؛ سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح، نیاز به دریافت کافی مواد مغذی مورد نیاز دارد و کمبود مواد مغذی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری و کنترل این بیماری، نیازمند انجام و تکمیل مطالعات علمی و یافته‌های جدید است، گفت: هر برنامه غذایی که در این خصوص توصیه ‌شود، به معنی ایجاد مصونیت و یا عدم ابتلا نبوده و صرفا جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش شانس ابتلا به این بیماری توصیه می‎شود.

پورعلی متذکر شد: برخی افراد فکر می‌کنند که با روش‌های تغذیه‌‎ای می‌توانند ایمنی کامل در بدن ایجاد کرده و از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، در حالی که مهم‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به کووید19، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی و تاکید بر رعایت اصول تغذیه‎ی سالم، اظهار کرد: هیچ غذای خاصی وجود ندارد که بتواند به تنهایی سیستم ایمنی بدن ما تقویت کرده و ما در مقابل ویروس کرونا محافظت کند، با این حال، روش‌هایی دیگری وجود دارند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها از خود محافظت کرده و به سیستم ایمنی بدن برای انجام وظیفه‌اش کمک کنیم تا شانس ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: بدن باید برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی از تغذیه سالم که از هرم غذایی تبعیت کند، برخوردار باشد تا همه اجزای غذا و مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی، سلنیوم و پروتئین‌ها در تغذیه ما وجود داشته باشد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد: غلات سبوس‌دار یا غلات کامل شامل برنج قهوه ای، جو و گندم کامل، گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت، گروه گوشت‌ها و تخم مرغ و گروه مغزها و حبوبات با تاکید بر مصرف تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن لازم هستند.

وی در خاتمه گفت: رعایت موارد فوق مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی و هزاران آنتی‌اکسیدانی را که بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد به آنها نیاز دارد، برای بدن تامین خواهد کرد و این در واقع کلید مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها از جمله کووید 19 است.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 24 مهر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode