ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 3 مهر 1399     |     کد : 193664

روز شمار تاريخ

پنجشنبه3مهر1399-5صفر1442-24سپتامبر2020

شهادت "حضرت رقيه(س)" دختر كوچك امام حسين(ع) در شام (61 ق)

شهادت "حضرت رقيه(س)" دختر كوچك امام حسين(ع) در شام (61 ق)

شهادت "حضرت رقيه(س)" دختر كوچك امام حسين(ع) در شام (61 ق)
رقيّه‏خاتون يا فاطمه بنت الحسين(ع) معروف به فاطمه‏ي صغيره، دختر آخر امام حسين(ع) از مادري به نام ام‏اسحاق بنت طلحه يا شاه‏زنان بود. سن مبارك او را 5 4- -3 يا 7 سال دانسته‏اند. امام حسين(ع) بسيار به او مهر مي‏ورزيد و وي نيز به پدر، علاقه‏ي فراواني داشت. رقيّه به همراه پدر، برادران، عموها و ديگر خاندان نبوي راهي سرزمين كربلا شد. پس از شهادت امام و يارانش به اسارت كوفيان درآمده و سپس راهي شام شدند. رقيّه خاتون در شام، شب و روز در فراق پدر مي‏گريست و پدر را طلب مي‏كرد. معروف است كه در خرابه‏ي شام، پس از ديدن سَرِ بريده‏ي پدر و گفتگوي سوزناك با وي، لب بر لب‏هاي پدر نهاده و آن چنان گريسته كه بيهوش شد. وقتي كه او را حركت دادند، دريافتند كه از دنيا رفته است. آستانه‏ي حضرت رقيه(س) يكي از زيارتگاه‏هاي شيعيان در شهر دمشق پايتخت سوريه، در 300 متري شمال شرقي مسجد مشهور اُموي واقع است.

رحلت آيت اللَّه "محمدعلي معصومي" عالم و فقيه بزرگوار اسلام (1372 ق)

رحلت آيت اللَّه "محمدعلي معصومي" عالم و فقيه بزرگوار اسلام (1372 ق)
آيت اللَّه محمدعلي معصومي، عالم و فقيه مسلمان در سال 1288 ق به دنيا آمد و از نوجواني، فراگيري علوم ديني را آغازكرد. وي پس از ساليان متمادي تحصيل در حوزه‏ي علميه‏ي نجف، به درجات بالاي علمي دست يافت. آيت اللَّه معصومي همچنين از مبارزين عصر خود به شمار مي‏رفت و در دفاع از آرمان اسلام و مسلمين كوشا بود.حاشيه بر جواهر و شرح لمعه از جمله آثار اوست. وفات اين عالم رباني در بهبهان از شهرهاي جنوبي ايران در 84 سالگي روي داد.

اتحاد سياسي اسكاتلند و انگلستان و الحاق اسكاتلند به انگليس (1643م)

اتحاد سياسي اسكاتلند و انگلستان و الحاق اسكاتلند به انگليس (1643م)
اسكاتلند در قسمت شمالي كشور جزيره‏اي انگلستان قرار دارد و منطقه‏اي است كوهستاني و پوشيده از جنگل‏هاي انبوه و چمنزارهاي وسيع كه به وسيله چند رودخانه و نيز خليج سالوي از خاك اصلي انگلستان جدا شده است. اين منطقه از قديم الايام مسكوني بود و بعدها محل سكونت اقوامي از انگلستان شد. در طي قرون بعدي زبان و فرهنگ انگليسي در اين مناطق نفوذ پيدا كرد. اما بين اسكاتلند و انگلستان حالت جنگ و صلح ادامه داشت. در اوائل قرن هفدهم زمينه‏هاي اتحاد دو منطقه فراهم شد تا اينكه در تاريخ 24 سپتامبر 1643 اتحاد سياسي و يك پارچگي اسكاتلند و انگلستان عملي گرديد.

بمباران ورشو توسط هواپيماهاي آلماني در جريان جنگ جهاني دوم (1939م)

بمباران ورشو توسط هواپيماهاي آلماني در جريان جنگ جهاني دوم (1939م)
با آغاز جنگ جهاني دوم، لهستان مورد هجوم نيروهاي نازي قرار گرفت و در 16 سپتامبر 1949 ورشو به محاصره آلمان درآمد. در اين ميان مقاومت مردم ورشو باعث گرديد تا تصرف شهر به تأخير افتد در نتيجه از 24 سپتامبر همين سال به مدت 3 روز حملات هوايى وسيع و گسترده‏اي عليه ورشو انجام شد. از سوي ديگر سقوط و تسليم ارتش لهستان موجب ايجاد وحشت ميان مردم شد. در پي بمباران شهر ورشو پايتخت لهستان توسط هواپيماهاي آلمان نازي به مدت سه روز، بيش از پانزده هزار نفر از مردم اين شهر كشته شدند. پيش از آن، هيتلر به فرماندهان ارتش نازي دستور داده بود به هر قيمتي اين شهر را تصرف كنند، تا اينكه سرانجام اين شهر پس از 11 روز مقاومت سرسختانه، تسليم آلماني‏ها شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 3 مهر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode