ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 شهريور 1399     |     کد : 193449

حجت الاسلام طاهری:

امام سجاد(ع) ۱۴۰۰ سال پیش در قالب دعا به تبیین علم پرداخته است

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت:امام سجاد(ع) حدود ۱۴۰۰ سال پیش با توجه به خفقان آن دوران، در قالب دعا به تبیین علم پرداخته است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت:امام سجاد(ع) حدود ۱۴۰۰ سال پیش با توجه به خفقان آن دوران، در قالب دعا به تبیین علم پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین پیش‌نشست دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که هر سال به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود امروز، دوشنبه ۱۰ شهریور در قالب وبیناری با موضوع «تبیین مبنای الهیاتی علم و معرفت در صحیفه سجادیه» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدحنیف طاهری، از محققین و نویسندگان و عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحنیف طاهری، در این وبینار با اشاره به دعای اول صحیفه سجادیه، عنوان کرد: علم و معرفت در صحیفه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی به فرازی از این دعا که می فرماید: « سپاس خدایی را که از ناحیه خودش حقایق را برای ما آشکار کرد و درهای علم را به رویمان گشود» اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) در این دعا بیان می فرمایند که ریشه همه علوم در نفس الهی نهفته است.

این محقق و نویسنده با بیان اینکه براساس این فراز از دعای صحیفه سجادیه، علم و معرفت منشا و خواستگاه الهی دارد، اظهار کرد: از همین رو نیز علمی می تواند برای بشر سودمند باشد که همراه با تزکیه نفس باشد.

وی با یادآوری اینکه علم مدرن محصول حدود ۳۰۰ سال قبل است، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) حدود ۱۴۰۰ سال پیش با توجه به خفقان آن دوران، در قالب دعا به تبیین علم پرداخته است.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری با استناد به دعاهای صحیفه، بیان کرد: علم مدرن و تکنولوژی نیز ریشه الهی، متافیزیکی و دینی دارد.

وی با طرح این پرسش که آیا می توانیم مدرنیته دینی داشته باشیم، گفت: براساس فرامین و سخنان ارزشمند امام سجاد(ع) در صحیفه، باید بین روح مدرنیته(روح نوخواهی و ژرف اندیشی) و شکل مدرنیته تفاوت قائل شد زیرا شکل مدرنیته در قرن ۱۸ در اروپا اتفاق افتاد که محصول آن صنعت و تکنولوژی شد اما روح مدرنیته متعلق به اروپا نیست و در هر ملتی وجود دارد.

طاهری افزود: ما می توانیم براساس معارف دینی و اسلامی ازجمله صحیفه سجادیه که مباحث بسیار ارزشمندی در آن مطرح شده است، مدرنیته دینی را مورد توجه قرار دهیم و از دلالت های تطابق عبور کنیم و با تمرکز بر روی تطابقات جمعی، اسلامی سازی علوم را یک گام به جلو ببریم.

وی با بیان اینکه در صحیفه سجادیه، علم و معرفت از زوایای مختلف مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: در فرازی از صحیفه آمده است که « نباید بدون علم و آگاهی و تخصص در زمینه ای اظهار نظر کنیم».

این محقق و نویسنده به تشریح دعای مرزداران صحیفه پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند درخواست می کند که علوم، فنون و تکنیک نظامی را به سربازان کشور اسلامی عنایت کند و در فرازی دیگر علم تدبیر منزل و همچنین علم تکریم و تجلیل از مقام والدین را درخواست می فرمایند که همگی بیانگر آن است که مبدا و خواستگاه علوم نزد خداوند است.

کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از ۹ سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادها و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور از ۱۲ تا ۲۵ محرم همزمان سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار می شود.


نوشته شده در   سه شنبه 11 شهريور 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode