ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 مرداد 1399     |     کد : 193281

روز شمار تاريخ

یکشنبه26مرداد1399-26ذی الحجه1441-16آگوست2020

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثي پس از سال‏ها اسارت (1369 ش)

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثي پس از سال‏ها اسارت (1369 ش)

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثي پس از سال‏ها اسارت (1369 ش)
روز 26 مرداد سال 1369، ميهن اسلامي شاهد حضور آزادگان سرافرازي بود كه پس از سال‏ها اسارت در زندان‏ها و اسارتگاه‏هاي مخوفِ رژيم بعث عراق، قدم به خاك پاك ميهن اسلامي خود گذاشتند. در اين ميان ستاد رسيدگي به امور آزادگان كه در 22 مرداد 69 تشكيل شده بود به تبادل انبوه اسرا پرداخت. اين ستاد با مساعدت و همراهي ديگر دستگاه‏ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همين تعداد اسير عراقي انجام داد. آزادگان، با ايمان راسخ خود در برابر همه فشارهاي جسمي و روحي دشمنان ايستادند و روابط اجتماعي جامعه كوچك اردوگاهي خود را بر پايه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شكنجه‏هاي مزدوران بعث هراسي به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضي‏ترين كسان به قضاي الهي بودند. اينان سينه‏هايي فراخ‏تر از اقيانوس داشتند كه از همه جا و همه كس بريده و به خدا پيوسته بودند. آزاده ناميده شدند چون از قيد نفس و نفسانيات رهايي يافته بودند.

نزول سوره‏ ي دهر در شأن امام علي(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسين(ع) و روز خانواده

نزول سوره‏ ي دهر در شأن امام علي(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسين(ع) و روز خانواده
پس از آن كه امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) براي برآوردن حاجت خويش، سه روز روزه را نذر كرده بودند و نوبت به اداي آن رسيد، در سه روز متوالي مسكين و يتيم و اسيري به دَرِ خانه‏ي آن‏ها آمد و غذايى طلب كرد. آن بزرگواران نيز غذاي خود را به آن‏ها داده و خود با آب، افطار نمودند. اين خانواده‏ي كريم در مقابل اين عمل، هيچ جزايي را از افراد نخواستند و اجرِ خود را از خدا طلبيدند. در اين هنگام بود كه وحي بر پيامبر اكرم(ص) نازل شد و سوره‏ي دهر يا انسان در شأن امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) نازل گرديد.

پذيرش خلافت توسط امام علي(ع) پس از قتل عثمان در مدينه(35 ق)

پذيرش خلافت توسط امام علي(ع) پس از قتل عثمان در مدينه(35 ق)
پس از شورش مردم و قتل عثمان بن عفان خليفه‏ي سوم در 18 ذي‏حجه‏ي سال 35 ق، مردم از امام علي(ع) خواستند تا خلافت را بپذيرد. با وجود امتناع ايشان، پافشاري و اصرار مردم باعث شد تا آن حضرت، خلافت را قبول كنند. اما تلاش گسترده‏ي امام براي اجراي عدالت و حقيقت خواهي ايشان در دوره‏ي حكومت، باعث شد كه عده‏اي از صاحبان قدرت و ثروت به مخالفت با آن حضرت بپردازند و سه جنگ جمل، صفين و نهروان را به امام، تحميل نمايند.

اوج‏گيري شورش سياهان "لس ‏آنجلس" در اعتراض به تبعيض نژادی (1965م)

اوج‏گيري شورش سياهان "لس ‏آنجلس" در اعتراض به تبعيض نژادی (1965م)
هرچند سياه پوستان امريكا، پس از ورود مهاجرانْ در امريكا حضور داشتند اما همواره مورد ظلم و ستم سفيدپوستان و نژاد پرستان قرار مي‏گرفتند. با اين حال با توجه به مسائل سياسي و براي بهره‏برداري از شعارهاي دموكراسي و برابري، در سال 1863م اعلاميه آزادي بردگان منتشر شد، اما نود سال بعد، در سال 1953م، تفكيك و جداسازي مدارس سياهان و سفيدپوستان غيرقانوني اعلام گرديد. ولي تمامي اين مسائل در چهارچوب نوشتارها باقي ماند و در مقام عملْ بيشتر مواقع خلاف آن انجام شده است. در اين ميان در حالي كه مقامات عالي رتبه امريكا شعار برابري وعدم تبعيض نسبت به سياهان را سر مي‏دادند از طرف ديگر، مقامات محلي و ايالتي، همچنان به سخت‏گيري نسبت به آنها دست مي‏زدند. با گسترده‏تر شدن اين اقدامات، از اوايل سال 1963م، مبارزه بزرگ حقوق مدني به رهبري مارتين لوتركينگ رهبر سياهان امريكا آغاز شد كه با سركوبي و بازداشت بسياري از سياهان مواجه گرديد. اين اعتراضات در اوت 1965م به اوج خود رسيد تا آنجا كه در لس آنجلس، چندين هزار نقطه به آتش كشيده شد و حدود 200 ميليون دلار خسارت به بار آورد. هرچند پس از اين اعتراضات، قسمتي از تبعيضات عليه سياه‏پوستان كم شد، اما سياست‏هاي تبعيض نژادانه سران امريكا در مقام عمل همچنان ادامه دارد.


نوشته شده در   يکشنبه 26 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode