ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 مرداد 1399     |     کد : 193273

کاهش شدید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی؛

کرونا باعث ترافیک شهری در تبریز شد/استاندارد سازی معابر نیاز اصلی

با شیوع ویروس کرونا و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی، تردد خودروهای شخصی در کلانشهر تبریز افزایش یافته و پدید آورنده ترافیک سنگین شده است.

با شیوع ویروس کرونا و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی، تردد خودروهای شخصی در کلانشهر تبریز افزایش یافته و پدید آورنده ترافیک سنگین شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: توقف پشت سر هم خودروها و یا ترافیک؛ همان مشکل فرسوده‌ای که در دل کلانشهرها پیچ می‌خورد. شاید افزایش خودروهای تک سرنشین، نبود فرهنگ رانندگی و یا دوبله‌هایی که قارچ گونه تکثیر می‌شوند در افزایش این ترافیک مؤثر باشند.

با اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا چندان توجهی بدان نداشته‌ایم اما این روزها اگر بوق‌های ممتد خودروها، روح و روان‌تان را آزرده کرد، ناشی از افزایش تردد خودروهای شخصی در اثر کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی است.

اینک کلانشهر تبریز چشم به راه دو پروژه مهمی است که قرار است قدری از تب ترافیک، کم کرده و نقش مؤثری را در کاهش ترافیک ایفا کند.

آغاز طرح رینگ سلامت ترافیک

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، فرهنگ ترافیک را اولویت برای این سازمان دانسته و به خبرنگار مهر گفت: طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر، حدود ۳۰ درصد کاهش تردد خودرو را در کلانشهر تبریز به دنبال داشته است.

طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر، حدود ۳۰ درصد کاهش تردد خودرو را در کلانشهر تبریز به دنبال داشته است

اصغر آدی بیگ با اشاره بر آغاز طرح رینگ سلامت ترافیک ادامه داد: رینگ سلامت ترافیک با نصب ۴۰ دوربین پلاک خوان با هدف حذف ترافیک، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و سرقت‌های غیرمجاز صورت خواهد پذیرفت که نصب دوربین‌ها تا دو ماه آتی اتمام خواهد یافت.

افزایش تردد خودروهای شخصی با شیوع ویروس کرونا

وی افزود: با توجه به رصد دوربین‌های ترافیکی، تراکم خودرو حدود ۳۳ درصد نسبت به روزهایی که طرح زوج و فرد در حال اجرا بود و مردم از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند، کاهش یافته بود اما در حال حاضر ۲۷ درصد تراکم خودرو در کلانشهر تبریز وجود دارد که عمده‌ترین دلیل آن، عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا و استفاده از خودروهای شخصی است.

افزایش ۵۰ درصدی دوربین‌های نظارتی

وی با اشاره بر عدم نبود مشکلات معبری و وجود مشکلات نرم‌افزاری در این حوزه به خبرنگار مهر گفت: کاربری‌های موجود در برخی از معابر، مطب و کلینیک‌هایی که پارکینگ ندارند باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین در سطح شهر می‌شوند که در این راستا سعی بر این بوده است که با افزایش ۵۰ درصدی دوربین‌های نظارتی در معابری که ترافیک سنگین وجود داشته و یا توقف‌های حاشیه‌ای بیشتر است نصب شود تا کنترل از طریق سیستم‌های نظارتی صورت گیرد.

کاهش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی

به گفته مدیر عامل سازمان سازمان حمل و نقل و ترافیک استان، شیوع ویروس کرونا، استفاده از حمل و نقل عمومی را کاهش و بالطبع، افزایش استفاده از خودروهای شخصی را به همراه داشته است اما به هر حال، طرح زوج و فرد در این راستا کمک فراوانی کرده است که بعد از ریشه کن شدن ویروس کرونا، خیابان ۱۷ شهریور نیز که در زمره یکی از پرترددترین معابر در کلانشهر تبریز می‌باشد به طرح زوج و فرد اضافه خواهد شد.

آشنا ساختن مردم با فرهنگ ترافیک

وی به رانندگی پر خطر برخی از رانندگان در به وجود آوردن حوادث رانندگی اشاره کرده و افزود: طرح هوشمند پارک حاشیه‌ای تراکم خودروها را کنترل کرده و نسبت توقف پارک حاشیه‌ای را نسبت به سال‌های قبل کاهش داده است.

در حال حاضر ۲۷ درصد تراکم خودرو در کلانشهر تبریز وجود دارد که عمده‌ترین دلیل آن، عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا و استفاده از خودروهای شخصی است

آدی بیگ اضافه کرد: آموزش فرهنگ ترافیک، بحث مهمی است که رسالت سازمان ترافیک می‌باشد بدین گونه که قبل از شیوع ویروس کرونا، آموزش فرهنگ ترافیک به طور روزانه برای ۱۷۰ دانش آموز انجام می‌گرفت.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به برخی از اقدامات که برای آرام سازی معابر انجام گرفته است، سعی بر این است که با هوشمندسازی و بحث نرم افزاری مردم را با فرهنگ ترافیک آشنا کنیم.

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری تبریز، در خصوص پروژه‌های عمرانی کاهش دهنده ترافیک در کلانشهر تبریز، به خبرنگار مهر گفت: پل همسان، عملکرد اتصال بلوار شهید باکری به چایکنار را دارد که عملیات اجرایی آن، در حال ساخت عرشه می‌باشد.

افتتاح پروژه پل همسان تا پایان مهر ماه سال جاری

بابک شریفی ادامه داد: برنامه زمان بندی در نظر گرفته شده برای افتتاح پل همسان، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری بود اما تمام تلاش بر این است که تا پایان مهر ماه سال جاری، افتتاح شود.

پل همسان، عملکرد اتصال بلوار شهید باکری به چایکنار را دارد که عملیات اجرایی آن، در حال ساخت عرشه می‌باشد

به گفته مدیر عامل سازمان عمران شهرداری تبریز، زمان بندی اولیه پروژه، این نبوده و به دلیل شیوع ویروس کرونا که منجر به تعطیلی کارخانه‌های ساخت عرشه و هم چنین در تأمین مواد اولیه از سایر استان‌ها نیز با وقفه روبرو شدیم و به همین دلیل، قدری از برنامه زمان بندی عقب ماندیم.

وی به متفاوت بودن معماری پل همسان با پل همسان کابلی اشاره کرده و گفت: اعتبار اولیه با هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان برای این پروژه کاهش دهنده ترافیک در کلانشهر تبریز صرف شده است که به طور مجدد با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، عملیات تکمیلی پل همسان، به اتمام خواهد رسید.

روگذر شرقی – غربی و نقش مؤثر آن در کاهش ترافیک

به گفته مدیر عامل سازمان عمران شهرداری تبریز، پروژه غیر همسطح ارتش، به صورت غربی و شرقی در امتداد روگذرهای واقع در این مسیر آغاز شده است که نقش مؤثری در کاهش ترافیک در این تقاطع خواهد داشت.

پروژه غیر همسطح ارتش، به صورت غربی و شرقی در امتداد روگذرهای واقع در این مسیر آغاز شده است که نقش مؤثری در کاهش ترافیک در این تقاطع خواهد داشت

وی افزود: بازگشایی خیابان ارتش، گره ترافیکی را به وجود آورده بود که بر اساس تصمیم‌گیری شهرداری تبریز و مصوبه شورای ترافیک استان، این پروژه به صورت روگذر شرقی- غربی احداث می‌گردد.

اتمام پروژه تا اردیبهشت ماه سال آتی

شریفی توضیح داد: پروژه غیر همسطح ارتش با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در راستای کاهش ترافیک در کلانشهر تبریز تا اردی‌بهشت ماه سال آتی پایان خواهد یافت.

وی در پایان گفت: مرحله بتن ریزی شمع‌ها در ضلع غربی و شرقی در این پروژه آغاز شده است.

افزایش ۳۳ درصدی تردد خودروهای شخصی

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، شیوع ویروس کرونا تقاضا برای استفاده از حمل و نقل عمومی را کاهش داده که موجب افزایش ۳۳ درصدی تردد خودروهای شخصی در کلانشهر تبریز شده است؛ شیوع ویروس کرونا سیستم حمل و نقل را درگیر کرده و با افزایش استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر، میزان تصادفات نیز افزایش یافته است.

رفع مشکل ترافیک، نیازمند استانداردسازی معابر

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این باره گفت: رفع مشکل ترافیک، نیازمند استانداردسازی معابر است که با وجود اینکه زیرگذر و روگذرهای بسیاری در کلانشهر تبریز احداث شده است، اما مشکل ترافیک هم‌چنان پابرجاست.

جواد رحمتی معتقد است که معابر باید ایمن سازی شوند و با توجه به اینکه تلفات ناشی از تصادفات در سال جاری افزایش یافته است، علل و عوامل آن نیازمند بررسی و شناسایی است.

وی افزود: تصادفات درون شهری آذربایجان شرقی طی سال گذشته، افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد که برای رفع این مشکل، علاوه بر فرهنگ سازی و تمهیدات فیزیکی، در رابطه با عملکردهای مدیریتی نیز باید تجدید نظر گردد.

شاید با کمی تأمل به این نتیجه رسید که عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد ترافیک در کلانشهرها مؤثر باشند؛ نبود پارکینگ کلینیک و مراکز درمانی، نبود بار انداز بخصوص در خیابان دارایی (شهید مدنی) توقف‌های دوبله و سوبله در کنار معابر و در نهایت بروز تصادفاتی که رخ می‌دهد. شیوع ویروس کرونا نیز در ایجاد ترافیک، چندان بی تقصیر نیست؛ شهروندانی که به علت شیوع این ویروس از حمل و نقل عمومی استفاده نکرده و رانندگی با خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند.

دو پروژه پل همسان و غیرهمسطح ارتش در زمره پروژه‌هایی هستند که قرار است قدری از تب ترافیک در کلانشهر تبریز بکاهد اما آنچه که در این میان مهم بوده اما کم رنگ مانده است، فرهنگ ترافیک است که باید در زمره توجه قرار بگیرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 23 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode