ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 مرداد 1399     |     کد : 193270

روز شمار تاريخ

شنبه25مرداد1399-25ذی الحجه1441-15آگوست2020

اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)

اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)

اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)
زمينه‏هاي كودتاي 28 مرداد 1332 كه از ماه‏ها قبل ايجاد شده بود، باعث گرديد كه شاه نگران حضور خود در ايران باشد و مي‏خواست هنگام كودتا عليه دكتر مصدق در كشور نباشد. در همين ايام توافق انگلستان و آمريكا براي ساقط كردن حكومت مصدق كه قبلاً طرح ريزي شده بود به مرحله اجرا درآمد. شاه در 22 مرداد حكم عزل مصدق و نخست وزيري سرلشكر زاهدي را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزيمت كرد. در ساعت 2 بامداد فرمانده گارد شاهنشاهي فرمان را به مصدق ابلاغ كرد ولي وي هنگام خروج از منزل بازداشت شد و راديو تهران اين اقدام را كودتا خواند. دراين هنگام شاه و همسرش با يك هواپيما از طريق عراق از ايران خارج شده و به ايتاليا رفت. روزهاي 25 تا 27 مرداد، در سراسر ايران اجتماعات بزرگي تشكيل شد و از دولت لغو نظام سلطنتي درخواست گرديد. تمام اين حوادث به نفع دكتر مصدق پيش مي‏رفت تا اينكه طبق نقشه قبلي، اوضاع از بامداد 28 مرداد تغيير كرد و كودتا شكل گرفت. شاه نيز پس از دريافت خبر سقوط مصدق، در 31 مرداد همان سال به ايران بازگشت.

عمليات كوچك عاشوراي 3 در مهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1364ش)

عمليات كوچك عاشوراي 3 در مهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1364ش)
عمليات عاشوراي ۳ در چنين روزي از سال ۱۳۶۴ هجري شمسي توسط سلحشوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اجرا درآمد. مدتي‌ بود كه‌ به‌ تيپ‌ سيدالشهدا (ع) - كه‌ بعدها به‌ لشكر تغيير يافت - مأموريتي‌ واگذار نشده‌ بود. اين ‌تيپ‌ عنوان‌ يگان‌ خط‌‏شكن‌ را داشت‌ و حريف‌ جدي‌ لشكر گارد رياست‏جمهوري‌ عراق به‏حساب‌ مي‌آمد. بحث‌ عمليات عاشوراي ‌۳ به‌ فاصله‌ يك‌ روز پس‌ از انجام‌ عمليات‌ عاشوراي ‌۲ در منطقه‌ عمومي‌ فكه‌ مطرح‌ شد. با توجه‌ به‌ اين‏كه‌ آن‌ محور حدود عمليات‌ والفجر مقدماتي‌ و رمضان‌ بود، قسمت‌هايي‌ از ميدان‌هاي‌ مين‌ قديمي‌ در آن‌ منطقه‌ باقي‌ مانده‌ و تعدادي‌ نيز به‏واسطه‌ رمل‌ و طوفان‌ و سيلاب‌ در زير خاك‌ پنهان‌ شده‌ بود. به‏همين‌ دليل‌ كار عمليات‌ در آن‌ حدود سخت‌ و خطرناك‌ شد، اما راهكار اصلي‌ اين‌ عمليات‌ با همت‌ نيروهاي‌ گردان‌ تخريب‌ اين‌ تيپ‌ و به‌ فرماندهي‌ شهيد حاج‌ محمود نوريان باز شد تا نيروهاي‌ عمل‏كننده‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ در ساعت ‌۲ و ۱۹ دقيقه‌ بامداد روز ۲۵ مردادماه ‌۱۳۶۴ش با رمز "يا سيدالشهدا (ع)" دست‌ به‌ حمله‌ زده‌ و با انهدام ‌۲ گردان‌ از تيپ ‌۱۰۸ لشكر ۱۶ ارتش‌ عراق‌ در شمال‌ فكه، تعداد ۶۳۵ تن‌ از آنان‌ را كشته‌ و زخمي کرده و‌ يا به‌ اسارت‌ بگيرند. هم‏چنين‌ طي اجراي‌ حمله‌ ضربتي‌ يك‌ روزه، ‌۲ دستگاه‌ تانك و پل‌ ارتباطي، يك‌ پارك‌ موتوري، ۱۹ انبار مهمات، يك‌ دستگاه‌ لودر و تعدادي‌ از ادوات‌ و تجهيزات‌ مهندسي‌ دشمن‌ نابود شده‌ و شماري‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‏سنگين‌ به‏همراه‌ چندين‌ قبضه‌ خمپاره‌انداز و وسائل‌ مخابراتي‌ و لجستيكي‌ به‌ غنيمت‌ گرفته‌ شد.

انتخاب دوباره حضرت آيت‏ اللَّه "سيدعلي خامنه ‏ای" به رياست جمهوري ايران (1364 ش)

انتخاب دوباره حضرت آيت‏ اللَّه "سيدعلي خامنه ‏ای" به رياست جمهوري ايران (1364 ش)
پس از شهادت شهيد رجايي و شهيد باهنر در 8 شهريور 1360، به پيشنهاد تعدادي از اعضاي مركزي حزب جمهوري اسلامي و اجازه حضرت امام، آيت ‏اللَّه خامنه‏اي از طرف روحانيت و ساير نهادهاي انقلابي نامزد رياست جمهوري گرديد و با راي عظيم و بي‏نظير مردم، به عنوان سومين رييس جمهوري اسلامي ايران انتخاب شدند. همچنين ايشان در 25 مرداد 1364 و براي دومين بار به دليل لياقت و كارداني، به دستور حضرت امام، كانديداي رياست جمهوري شد و با راي قاطع مردم به اين پست برگزيده شدند. مقام معظم رهبري در طول رياست جمهوري خويش به كشورهايي چون سوريه، ليبي، پاكستان، هند، چين، الجزاير، زيمبابوه، روماني، كره شمالي و آمريكا (براي ايراد نطق تاريخي خويش در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد) سفر كرده و پيام‏رسان انقلاب اسلامي بودند. در نهايت حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي در سال آخر رياست جمهوري، پس از ارتحال حضرت امام خميني، از طرف مجلس خبرگان رهبري، به رهبري نظام اسلامي انتخاب شدند و تا امروز با عزت و قوت، هدايت جامعه اسلامي را برعهده دارند.

انگشتر بخشي حضرت اميرالمؤمنين(ع) در حال ركوع نماز

انگشتر بخشي حضرت اميرالمؤمنين(ع) در حال ركوع نماز
روز بیست و چهارم ذی الحجه در تاریخ اسلام، روزی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، روزی است که بر اثر یک حادثه کوچک، ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت، یکی از آیات الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد. در اثر نزول همین آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله پرده از یک مسئله بسیار مهم برداشت و جریان خاتم بخشی علی علیه السلام را به اطلاع مردم رساند. آیه ای که نازل شد، آیه ولایت بود و خبر مهم، اعلام ولایت و جانشینی امیرمؤمنان علیه السلام بود، که پیامبر صلی الله علیه و آله از سوی پروردگار، از این واقعیت خبر داد و پرده برداشت. خاتم بخشی امیرمؤمنان علیه السلام «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»(1)؛ ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند ؛ همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.

روز مباهله‏ ي پيامبر اسلام(ص) با مسيحيان نجران(10 ق)

روز مباهله‏ ي پيامبر اسلام(ص) با مسيحيان نجران(10 ق)
در اين روز، رسول بزرگوار اسلام حضرت محمد(ص) تصميم گرفت تا با بزرگان مسيحيان نجران به مباهله بپردازد. در مباهله، طرفين، همديگر را نفرين مي‏كنند و براي طرفي كه راستگو نيست درخواست عذاب مي‏نمايند. هنگامي كه سران هيأت نمايندگي مسيحيان نجران، پيامبر اسلام را به همراهِ تنها چهار نفر از اهلِ بيتش شامل امام علي(ع) حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسين(ع) مشاهده كردند، باتعجب دريافتند كه پيامبر به استجابت دعاي خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد، از اين رو اسقُف نجران از رسول اكرم تقاضاي مصالحه و بخشش كرد و اين جريان، حقانيت اسلام و منزلت اهل‏بيت پيامبر را به روشني آشكار ساخت.

قیام سربداران خراسان به رهبری "شیخ حسن جوری" در نیشابور(737 ق)

قیام سربداران خراسان به رهبری "شیخ حسن جوری" در نیشابور(737 ق)
همزمان با حکومت مغول و پس از قتل عام‏های وسیعِ چنگیز و هلاکو، مردی روحانی به نام شیخ خلیفه مازندرانی، درصدد سازماندهی مردمی علیه مغولان برآمد. او در مسجد جامع سبزوار خانه کرده و در آن جا به وعظ و ارشاد پرداخت. رفته رفته، مردم به دورش گرد آمده و نسبت به اوضاع مسلمین آگاه گردیدند. روحانی نماهای درباری به واهمه افتاده و فتوا به قتل وی دادند. سرانجام سعید مغول دستور قتل او را صادر کرد و او را در مسجد، شهید کردند. شیخ حسن جوری شاگرد وی، راه شیخ خلیفه را دنبال کرد. او با اعلام بسیج عمومی، مردم مسلمان را سازماندهی کرده و مبارزه‏ی مخفی را آغاز نمود. یک بار فریاد برآورد: حاکم مغول زنانتان را می‏طلبد چه پاسخی می‏دهید؟ مردم گفتند: ما سربردار می‏نهیم و این ننگ را نمی‏پذیریم. و از این زمان بود که این قیام به سربداران مشهور شد. سرانجام برای نخستین بار، نهضتی در سراسر خراسان بر بنیاد تشیع علوی علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی صورت گرفت و به پیروزی رسید.

افتتاح رسمي كانال پاناما و اتصال اقيانوس آرام و اطلس (1914م)

افتتاح رسمي كانال پاناما و اتصال اقيانوس آرام و اطلس (1914م)
در اول ژانويه 1880م يك شركت فرانسوي، حفر كانال پاناما را آغاز كرد و 11 سال بعد در سال 1891م در حالي كه 33 كيلومتر از حفر كانال به پايان رسيده بود، به علت سوء استفاده‏هاي مالي و ورشكستگي، از ادامه حفاري باز ماند. در سال 1902م دولت امريكا شركت فرانسوي را خريداري كرد و در سال بعد، كار حفاري را به شرط تسلط بر نواري به عرض 16 كيلومتر در دو طرف كانال و هم‏چنين استيلا بر آب‏هاي دو دهانه كانال آغاز كرد. امريكا با اين كار، ثروت قابل توجهي را براي خود به ارمغان آورد و با ايجاد پادگان نظامي در منطقه، امريكاي لاتين را تحت كنترل و نظارت گرفت. در نهايت، كار حفاري كانال پاناما به طول بيش از 60 كيلومتر كه دو اقيانوس اطلس و آرام را به هم متصل مي‏كرد، در روز 15 اوت 1914م پايان پذيرفت و در اين روز افتتاح شد. مردم پاناما طي سال‏هاي بعد با حضور نيروهاي امريكا در منطقه مخالف بودند. از اين رو با مبارزات خود، قراردادِ حضور نيروهاي امريكا را منسوخ كردند و طي قراردادي، در سال 1977م قرار بر اين شد كه امريكا تا سال 2000م خاك پاناما را ترك كند و در نهايت در سال 2000م پس از يك قرن، خاك پاناما از قواي امريكايي تخليه شد. (ر.ك: 1 ژانويه)
 


نوشته شده در   شنبه 25 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode