ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 24 مرداد 1399     |     کد : 193269

روز شمار تاريخ

جمعه24مرداد1399-24ذی الحجه1441-14آگوست2020

عمليات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش)

عمليات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش)

عمليات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش)
عمليات عاشوراي ‌۲ در چنين روزي از سال ۱۳۶۴ هجري شمسي در منطقه عملياتي جنوب مهران به مرحله اجرا درآمد. عمليات‌ محدود عاشوراي ‌۲ در ساعت ‌۲ بامداد روز بيست و چهارم مردادماه ‌۱۳۶۴ش با رمز "يا مهدي (عج) ادركني" در منطقه‌ عمومي چنگوله واقع‌ در جنوب‌ شهر مرزي‌ مهران توسط‌ نيروهاي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامي‌ به مرحله اجرا درآمد. نيروهاي رزمنده‌ خودي‌ در اين‌ حمله‌ يك‌ روزه‌ كه‌ با هدف‌ انهدام‌ نيروهاي‌ رژيم بعثي عراق‌ مستقر در منطقه‌ آغاز شده‌ بود، ضمن‌ رسيدن‌ به‌ هدف مذکور‌ و كشته‌ و زخمي‌ نمودن‌ و به اسارت درآوردن ‌۵۱۰ تن‌ از نيروهاي‌ دشمن متجاوز، به‌ گردان ‌۱ و ۲ از تيپ ‌۱۱۴ لشكر ۳۵ عراق‌ آسيب‌ رساندند. هم‌چنين‌ چندين‌ دستگاه‌ خودرو و مقاديري‌ مهمات‌ از دشمن‌ نابود شد و علاوه‌ بر به‌ غنيمت‌ گرفتن‌ چند قبضه‌ خمپاره‌انداز و مهمات‌ از نيروهاي بعثي، شماري‌ سلاح‌ سبك‌ و سنگين‌ نيز به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد و مهم‌تر از همه‌ اين‌كه‌ تپه‌ دوقلو و ارتفاع ‌۱۴۵ از تصرف‌ دشمن‌ خارج‌ شد.

ارتحال علامه "ميرزامحمد حسين ناييني" استاد گرانقدر حوزه علميه نجف اشرف (1315ش)

ارتحال علامه "ميرزامحمد حسين ناييني" استاد گرانقدر حوزه علميه نجف اشرف (1315ش)
حاج ميرزا محمدحسين ناييني نجفي مشهور به ميرزاي نائيني ملقب به شيخ‏الاسلام، فقيه امامي، مرجع تقليد، اصولي، حكيم و اديب در سال 1239 ش (1276 ق) در نائين متولد شد. در اصفهان نزد ميرزا محمدباقرنجفي، حكيم جهانگيرخان قشقايي و ابوالمعالي كلباسي كسب علم نمود، سپس به عتبات رفت و در سامرا نزد ميرزاي بزرگ شيرازي و سيدمحمد فشاركي و سپس در كربلا نزد سيداسماعيل صدر و در نجف نزد آخوند خراساني سال‏ها تحصيل نمود. ميرزاي ناييني از آن پس خود در شمار مدرسان تراز اول حوزه علميه نجف درآمد و حلقه درس خود را تشكيل داد كه در اين ميان حضرات آيات عظام: سيدمحسن حكيم، سيدمحمود حسيني شاهرودي، سيدجمال الدين گلپايگاني، سيدمحمد حجت كوه‏كمره‏اي، سيدمحمدهادي ميلاني، شيخ محمدتقي آملي، سيدابوالقاسم خويي، علامه طباطبايي، ميرزا هاشم آملي و دهها فاضل و فقيه بزرگوار، خوشه‏چين معارف آن استاد بزرگ و زعيم حوزه علميه نجف اشرف بودند. در عصر ميرزا، انقلابي مردمي به منظور مهار استبداد و تحصيل استقلال و امنيت به رهبري عالمان ديني در ايران انجام شد كه به نهضت مشروطه معروف گرديد. در اين ميان ميرزاي ناييني به همراه آخوند خراساني نقش مؤثري را در پيروزي آن ايفا كرد. ايشان در بحران انقلاب مشروطه، كتاب "تنبيه الاُمَّة" را نگاشت و در آن، حاكميت اسلام ناب را با دليل و برهان قاطع اثبات كرد. ميرزاي ناييني همچنين در پي استيلاي انگلستان بر عراق، انتخاب هر حاكم كافر بر كشور مسلمان عراق را حرام دانست و موجب شورش مردمي عليه استعمار گرديد. از اين رو، استعمار پير زمينه تبعيد مراجعي همچون ميرزاي ناييني و سيد ابوالحسن اصفهاني و... را به ايران تدارك ديد. اين امر در نهايت بر اثر فشار مردم و علما، با عذرخواهي پادشاه عراق و بازگرداندن محترمانه علما به عراق پايان يافت. سرانجام ميرزاي بزرگ ناييني، پس از عمري تلاش و مجاهده در 24 مرداد 1315 ش برابر با 26 جمادي الاول 1355 ق در حدود 80 سالگي به ديدار معبود شتافت و پس از تشييعي باشكوه، در جوار بارگاه مطهر امام علي(ع) به خاك سپرده شد.

حمله هواپيماهاي عراق به جزيره نفتي خارك در جريان جنگ تحميلي (1364 ش)

حمله هواپيماهاي عراق به جزيره نفتي خارك در جريان جنگ تحميلي (1364 ش)
با فرا رسيدن تابستان 1364، در حالي كه تهديدات عراق براي حمله مجدد به شهرها و اماكن غيرنظامي ادامه داشت، وزير اطلاعات عراق تهديد كرد كه عراق حملات خود عليه كشتيراني در خليج فارس را تشديد خواهد كرد، تا بدين وسيله ايران را وادار به نشستن بر سر ميز مذاكره كند. همچنين وزير نفت عراق نيز گفته بود، عراق به نفتكش‏هايي كه به بنادر ايران نزديك شوند حمله خواهد كرد زيرا اين بنادر شاهرگ اقتصادي ايران كه ماشين جنگي اين كشور را تغذيه مي‏كنند، مي‏باشد. به دنبال اين تهديدات، عراق سرانجام در 24 مرداد 1364، پايانه‏هاي نفتي ايران در جزيره خارك را مورد حمله قرار داد كه اين اقدام عراق به منزله بنيان نهادن گسترش دامنه جنگ ارزيابي شد. همزمان با حمله عراق به پايانه‏هاي نفت ايران در جزيره خارك، حملات هوايي عراق عليه مردم غيرنظامي در شهرها ادامه يافت.

نخستین دوره خبرگان رهبری (1362ش)

نخستین دوره خبرگان رهبری (1362ش)
در اصل ۱۰۷ قانون اساسي آمده است که پس از بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) ‌که از طرف اکثريت قاطع مردم به مرجعيت و رهبري شناخته و پذيرفته شدند، تعيين رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبري، درباره همه فقهاي واجد شرايط مذکور در اصول پنجم و يک‌صد و نهم بررسي و مشورت مي‌کنند؛ هرگاه يکي از آنان را اعلم به احکام موضوعات فقهي يا مسائل سياسي - اجتماعي يا داراي مقبوليت عامه يا واجد برجستگي خاصي در يکي از صفات مذکور در اصل يک‌صد و نهم تشخيص دهند، او را به رهبري انتخاب مي‌کنند. اولين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري در نوزدهم آذرماه ۱۳۶۱ش برگزار شد و نزديک هجده ميليون نفر در اين انتخابات شرکت نمودند و ۷۵ نفر از نمايندگان مجلس خبرگان تعيين شدند و ‌انتخاب بقيه نمايندگان به دور دوم انتخابات موکول گرديد. اولين دوره مجلس خبرگان رهبري نيز در تاريخ بيست و چهارم مردادماه ۱۳۶۲ش با پيام حضرت امام خميني (ره) افتتاح شد. مجلس خبرگان طبق قانون اساسي وظايف مهمي بر عهده دارد. طبق اصل ۱۱۱ هرگاه رهبر از انجام وظايف قانوني خود ناتوان شد يا فاقد يکي از شرايط مذکور در اصل پنجم و يک‌صد و نهم گردد و يا معلوم شود از اول فاقد بعضي شرايط بوده از مقام خود بر کنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده مجلس خبرگان مي‌باشد. درصورت فوت، کناره‌گيري يا عزل رهبر، خبرگان موظف‌اند در اسرع وقت، نسبت به تعيين و معرفي رهبر جديد اقدام نمايند.

درگذشت "مسعودي" مورخ و دانشمند بزرگ شيعه(345 ق)

درگذشت "مسعودي" مورخ و دانشمند بزرگ شيعه(345 ق)
ابوالحسن علي بن حسين بن علي مشهور به مسعودي، مورخ و محدث شيعه و از عالمان و فرهيختگان امامي است. وي به بسياري از سرزمين‏ها مسافرت نمود و حقايق فراوان تاريخي و جغرافيايى را از اهل فن و بصيرت به دست آورد. مسعودي، جهانگردي را از سال 309 ق آغاز كرد و بسياري از سرزمين‏هاي اسلامي و غير اسلامي را از نزديك مشاهده نمود كه اين سفرها، قسمت عمده‏اي از زندگاني او را تشكيل مي‏دهند. به همين سبب، دو كتاب تاريخي وي يعني مُرُوجُ الذَّهَبْ و التَّنْبيه و الاَشراف، از اعتبار بالايي نزد محققين برخورداراند. به علاوه، وي وقايع تاريخي را حكايت‏گونه بيان كرده و به تحليل آن‏ها به ويژه از لحاظ اجتماعي پرداخته است.

رحلت محدث بزرگ آيت‏اللَّه حاج "شيخ عباس قمي" صاحب مفاتيح الجَنان(1359 ق)

رحلت محدث بزرگ آيت‏اللَّه حاج "شيخ عباس قمي" صاحب مفاتيح الجَنان(1359 ق)
حاج شيخ عباس بن محمدرضا بن ابي‏القاسم قمي، از افاضل علماي قرن چهاردهم هجري قمري و از محدثين برجسته و آگاه شيعه به شمار مي‏آيد. پس از تحصيلات مقدماتي خويش در قم، در سال 1316 قمري عازم نجف اشرف گرديد و از محضر حاج ميرزا حسين نوري استفاده كرد و در تأليفات استادش مساعدت نمود. پس از فوت استاد، به قم عزيمت كرد و در همان جا به انجام وظايف ديني و تاليف كتاب‏هاي ارزنده پرداخت. ايشان درطول عمر خويش ده‏ها كتاب كه هر يك در جاي خود قابل تامل و تعمق مي‏باشد ارايه نمود. از جمله آثار ايشان، كتاب مَفاتيح‏الجَنان است كه مشتمل بر ادعيه و زيارات معصومين(ع) مي‏باشد و در خانه‏ي هر فرد شيعي در كنار قرآن و نهج‏البلاغه قرار گرفته است. از ديگر آثار شيخ عباس قمي مي‏توان به كتاب‏هاي الاَنوارُ البَهيَّة في تَواريخُ الحُجَج الالهيَّة، الباقياتُ الصّالِحات في الاَدعِيَةِ وَ الصَّلواتِ المُستَحَبّات، سَفينَةُالبِحار و مَدينَةُ الْحِكَمْ و الاثارْ، غايَةُالْمَرام في مَناقِبُ المُرْتَضَويه و مَنازِلُ الاخِرَه اشاره نمود. محدث قمي سرانجام پس از عمري تلاش و خدمت به اسلام و مسلمين و تحمل سختي‏ها و مرارَت زمان به ويژه در اواخر عمر كه مصادف با توطئه‏هاي دشمنان اسلام و دين زدايي رضاخاني بود، در ذي‏الحجّه‏ي سال 1359 ق در 65 سالگي بدرود حيات گفت و پس از تشييع، در صحن مطهر امام علي(ع) در جوار استادش مرحوم حاج ميرزا حسين نوري به خاك سپرده شد.

تولد "لئوناردو داوينچي" نقاش، هنرمند و مبتكر نامدار ايتاليايي (1452م)

تولد "لئوناردو داوينچي" نقاش، هنرمند و مبتكر نامدار ايتاليايي (1452م)
لئوناردو داوينچي، هنرمند شهير ايتاليايى در 14 اوت 1452م در روستاي وينچي درنزديك شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد. وي از آغاز جواني به مطالعه در طبيعت علاقه داشت و پس از چندي به فراگيري هنر نقاشي و مجسمه‏سازي پرداخت. داوينچي سپس راهي ميلان شد و به خلق آثار هنري و ساختن و اختراع وسايل مكانيكي مشغول شد. او چند سالي نيز در فرانسه زندگي كرد و كارهاي هنري و علمي خود را ادامه داد. داوينچي علاوه بر نقاشي و مجسمه‏سازي، در رشته‏هاي رياضي، مهندسي راه و ساختمان، ستاره‏شناسي، زمين‏شناسي، كالبدشناسي و هواشناسي استاد بود و اختراعات متعددي در هر زمينه انجام داد. وي در يادداشت‏هاي روزانه خود طرح‏هاي جالبي از زير دريايى، تانك جنگي، لباس غواصي، چتر نجات، رطوبت‏سنج، بالگرد و كيلومتر شمار و... كشيد كه بسياري از آن‏ها، راهنمايى براي ساخت اين وسايل در سال‏ها و قرن‏هاي بعدي گرديد. با اينكه داوينچي در قرون وسطي زندگي مي‏كرد، اما اختراعات، اكتشافات و نوآوري‏هايش، وي را در زمره پيش‏گامان رُنِسانس قرار داده است. اختراعات و اكتشافات او به قدري زياد است كه باعث حيرت انسان مي‏گردد. داوينچي در علم و هنر از هم‏عصران خود، ده‏ها و گاهي صدها سال پيش افتاده بود و به جايى رسيد كه با مردم قرن بيستم، فاصله چنداني نداشت. داوينچي هنرمند بزرگي بود كه آثارش را با نبوغ و آينده‏نگري ژرفي به وجود مي‏آورد. از وي آثار بسياري برجاي مانده كه تابلوهاي شام آخر و لبخند ژوكونْدْ (موناليزا) شهرتي جهاني دارند. هم‏چنين ساختمان كليساي جامع ميلان، از آثار برجسته معماري اوست. لئوناردو داوينچي سرانجام در دوم ماه مه 1519م در 67 سالگي درگذشت.

تولد "لي دِ فارِسْتْ" مخترع و صنعت‏گر امريكايي (1873م) (ر.ك: 3 ژوئن)

تولد "لي دِ فارِسْتْ" مخترع و صنعت‏گر امريكايي (1873م) (ر.ك: 3 ژوئن)
لي د فارست مخترع امريكايي در ۱۴ اوت ۱۸۷۳م در ايالت آيووا در امريكا به‏دنيا آمد. وي از دوران تحصيل به كارهاي فني و به‏ويژه پهنه جديد مخابرات بي‏سيم علاقه‏مند بود. فارست پس از چندي، مدرك دكتراي خود را در اين رشته گرفته و فعاليت‏هاي خود را در زمينه صنايع الكترونيك متمركز نمود. فارست در سال ۱۹۰۱م، روشي براي تسريع انتقال پيام‏هاي بي‏سيم عرضه داشت كه براي اولين‏بار در انتقال اخبار مربوط به جنگ روس و ژاپن در سال ۱۹۰۴م، مورد استفاده قرار گرفت. اما بزرگ‏ترين اختراع فارست، تريود يا لوله خلأ بود كه براي توليد يا كنترل پيام‏هاي برقي كه در مدارهاي گوناگون الكتروني به‏کار مي‏رود، مورد استفاده قرار مي‏گيرد و معمولاً آن را لامپ راديو مي‏نامند. بدون وجود تريود، ساخت راديو، تلويزيون و ارتباط تلفني از راه دور امكان‏پذير نيست. از اين‏روست كه گاه، لي فارست را به‏دليل اختراع تريود، پدر و مخترع راديو به‏شمار مي‏آورند. او در طي سال‏هاي اوليه قرن بيستم ميلادي اختراعات متعددي به انجام رساند؛ از جمله اين‏كه: در سال ۱۹۰۴م جريان متناوب برق را به جريان مستقيم تبديل نمود، در سال ۱۹۱۶م يك دستگاه فرستنده راديويي ساخت و به‏وسيله آن، به پخش اخبار مبادرت ورزيد. وي هم‏چنين تعبيه‏اي براي انتقال صوت در فيلم تهيه كرد و بدين‏طريق در سال ۱۹۲۳م، سينماي ناطق را اختراع كرد. لي د فارست مخترع و صنعت‏گر امريكايي در طول حيات علمي خويش بيش از سي‏صد اختراع را به ثبت رساند و در بسط و تكميل تلگراف، بي‏سيم و تلويزيون و... از پيشروان به‏شمار مي‏رفت. لي فارست سرانجام در سوم ژوئن ۱۹۶۱م در سن هشتاد و هشت سالگي درگذشت.

تسليم ژاپن در برابر متفقين و پايان جنگ جهاني دوم در آسيا (1945م)

تسليم ژاپن در برابر متفقين و پايان جنگ جهاني دوم در آسيا (1945م)
جنگ جهاني دوم كه با حمله آلمان نازي در سپتامبر 1939م آغاز شده بود، 5 سال به طول انجاميد. شكست هيتلر در نقشه‏هاي بلند پروازانه‏اش و سرانجام خودكشي وي و تسليم آلمان و به كارگيري سلاح هسته‏اي در ژاپن باعث شد تا با تسليم بي‏قيد و شرط ژاپن در برابر متفقين، آتش جنگ جهاني دوم به طور كامل خاموش شود. آمار تلفات جنگ جهاني دوم نشان مي‏دهد كه حدود صد ميليون نفر در اين جنگ بسيج شده بودند. از اين ميان 50 ميليون نفر از آنان يعني به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر به چنگال مرگ افتادند. از سال‏هاي 1942 - 43 و 1943م شكست‏هاي بزرگي بر ژاپن وارد آمد و تا سال 1945، متفقين به تدريج تمام سرزمين‏هاي اشغالي و بعضي از جزاير ژاپن را تصرف كردند. امريكا نيز با بمباران هسته‏اي ژاپن در ششم و نهم اوت 1945، شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي را به مخروبه‏اي تبديل كرد و با اين عمل، ژاپن را به زانو درآورد. سرانجام با اعلان جنگ شوروي به ژاپن، اين كشور متحد آلمان، شرايط متفقين را پذيرفت و به آتش بس تن داد. (ر.ك: 7 مه و 2 سپتامبر)


نوشته شده در   جمعه 24 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode