ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 مرداد 1399     |     کد : 193181

روز شمار تاريخ

پنجشنبه16مرداد1399-16ذی الحجه1441-6آگوست2020

درگذشت عالم نيكوكار آيت ‏اللَّه "سيدرضا فيروزآبادي" در ري (1344 ش)

درگذشت عالم نيكوكار آيت ‏اللَّه "سيدرضا فيروزآبادي" در ري (1344 ش)

درگذشت عالم نيكوكار آيت ‏اللَّه "سيدرضا فيروزآبادي" در ري (1344 ش)
آيت‏اللَّه سيدرضابن‏سيدهاشم فيروزآبادي در حدود سال 1251 ش در فيروزآباد از نواحي اطراف شهر ري در خانواده‏اي كشاورز به دنيا آمد. وي پس از گذراندن مقدمات علوم در تهران، راهي نجف اشرف شد و از محضر استاداني همچون آخوند خراساني و ميرزا حسين خليلي تهراني و در كربلا از درس آيت‏اللَّه سيد اسماعيل صدر بهره‏ها بُرد. آيت‏اللَّه فيروزآبادي سپس به ايران بازگشت و در زادگاهش به انجام وظايف ديني مشغول شد. وي از دوران كودكي در انديشه خدمت به خلق خدا بود و حتي‏المقدور از آنان دستگيري مي‏كرد. ايشان در اوايل مشروطيت، چهار دوره، نماينده مجلس شوراي ملي بود. حضور وي در مجلس تنها براي دفاع از حقوق ملت را برعهده داشت، چنان كه يك ريال از حقوق ماهيانه آنجا را تصرف نكرد و حقوق جمع شده چندين ساله را با اجازه مراجع تقليد به بناي بيمارستاني در شهر ري اختصاص داد. آيت‏اللَّه فيروزآبادي تا اواخر عمر از رسيدگي به وضع بيماران كوتاهي نمي‏كرد و حتي تا نيمه‏هاي شب به قسمت‏هاي مختلف بيمارستان سركشي و از بيماران دردمند عيادت مي‏نمود. از آثار خيريه اين عالم نيكوكار مي‏توان به بيمارستان هزار تخت‏خوابي در ري، زايشگاه، پرورشگاه و دارالايتام، مسجد جامع و مدرسه اشاره كرد. آيت‏اللَّه فيروزآبادي سرانجام در شانزدهم مرداد 1344 ش در 93 سالگي به جوار رحمت حق شتافت و در ميان حزن و اندوه دوستداران، در مقبره‏اي كه در كنار بيمارستان در ري براي خود بنا نموده بود، به خاك سپرده شد.

آغاز نهضت عباسيان با قيام "ابومسلم خراساني" عليه حكومت اُمَوي(129 ق)

آغاز نهضت عباسيان با قيام "ابومسلم خراساني" عليه حكومت اُمَوي(129 ق)
نهضت عباسي به سال 129 ه‍ . ق در خراسان توسط ابو مسلم رسماً اعلام موجوديت كرد. قبل از اين فعاليت‌هاي آنان از سال 118 توسط امام محمّد به طور كاملاً مخفيانه رهبري مي‌شد، ابو مسلم توانست همكاري اقوام يمني و ربيعه و نيز خوارج حروريه را جلب كند و به زودي بر سرزمين شرق تسلط يابد.

وفات آيت ‏اللَّه "شيخ علي اكبر برهان" (1378 ق)

وفات آيت ‏اللَّه "شيخ علي اكبر برهان" (1378 ق)
آيت‏اللَّه شيخ علي اكبر برهان، در سال 1324 ق در تهران به دنيا آمد. پس از گذراندن مراحل مقدماتي، جهت تكميل تحصيلات خود، راهي حوزه‏ي علميه‏ي نجف گرديد و از محضر درس حضرات آيات ميرزا محمدعراقي و شيخ مرتضي طالقاني استفاده برد. آيت‏اللَّه برهان بعدها از درس آيت‏اللَّه ميرزا ابوالحسن اصفهاني و سيدابوالقاسم خويى بهره‏مند شد و با اخذ وكالت مطلقه از ميرزاي اصفهاني به تهران باز گشت. اين فقيه جليل در طول اقامت خود در تهران، چندين مدرسه و مسجد تاسيس كرد و به ارشاد مردم همت گماشت. از آثار ماندگار آيت‏اللَّه برهان مي‏توان به حديثُ‏الايام در ادعيه و تفسير سوره‏ي يوسف اشاره كرد. اين مجتهد وارسته سرانجام در 54 سالگي در تهران درگذشت و به ديدار معبود شتافت.

تولد "كارْلْ ويلْهِلْمْ شِل" شيمي‏دان معروف سوئدي و كاشف كلر، منگنز و گليسيرين (1742م)

تولد "كارْلْ ويلْهِلْمْ شِل" شيمي‏دان معروف سوئدي و كاشف كلر، منگنز و گليسيرين (1742م)
كارل ويلهلم شل، شيمي دان سوئدي در ششم اوت 1742 م در منطقه استرال سوئد متولد گرديد و پس از پايان تحصيلات به تحقيق در علم شيمي پرداخت. كشف گليسيرين، كلر و منگنز از نتايج تحقيقاتِ اين شيمي دان معروف است. بر همين اساس، وي به عنوان يكي از افتخارات علمي سوئد و از بزرگترين شيمي‏دان‏هاي قرن هجدهم در اين كشور محسوب مي‏گردد. ويلهلم شل سرانجام در هفتم سپتامبر 1786م در 44 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 16 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode