ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 مرداد 1399     |     کد : 193155

روز شمار تاريخ

سه شنبه14مرداد1399-14ذی الحجه1441-4آگوست2020

شهادت "مصطفی مازح" در راه اعدام سلمان رشدی (1368 ش)

شهادت "مصطفی مازح" در راه اعدام سلمان رشدی (1368 ش)

شهادت "مصطفی مازح" در راه اعدام سلمان رشدی (1368 ش)
مصطفی مازح جوان انقلابی عضو حزب‏ الله ‏لبنان، پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اعدام سلمان‏ رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی، خود را به محل اقامت این نویسنده مرتد در لندن رساند و در حالی که با خود مقادیر زیادی مواد منفجره حمل می‌‏کرد در ساختمان وی جای گرفت. هرچند در این انفجار به سلمان رشدی آسیبی نرسید و مصطفی به شهادت رسید، ولی پیام رسای امام خمینی(ره) در گوش جهانیان به صدا درآمد که پیروان حضرتش، سلمان رشدی را رها نخواهند کرد.

عمليات نصر 7 با رمز يا فاطمة الزهرا در ارتفاعات دوپازا و سليمانيه توسط سپاه (1366 ش)

عمليات نصر 7 با رمز يا فاطمة الزهرا در ارتفاعات دوپازا و سليمانيه توسط سپاه (1366 ش)
عمليات نصر ۷ در چنين روزي از سال ۱۳۶۶ هجري شمسي به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به انجام رسيد. نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تاريخ چهاردهم مردادماه ۱۳۶۶ش، عملياتي تحت عنوان نصر ۷ را در غرب شهرستان سردشت، در ارتفاعات دوپازا و سليمانيه با رمز مبارک يا فاطمةالزهرا (س) آغاز کرد. هدف اين عمليات غرورآفرين، خارج كردن منطقه عمومي سردشت در دو مرحله و تصرف ارتفاعات دوپازا و بلفت بود که به ياري لشگر ۳۱ عاشورا، لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، تيپ ۱۸ الغدير، تيپ ۲۹ نبي اكرم (ص) انجام گرفت. دستاوردهاي عمليات نصر ۷؛ تصرف ارتفاعات دوپازا، بلفت و بخشي از اهداف مورد نظر بود. نيروي زميني سپاه در پايان توانست ارتفاعات دوپازا (۲۳۷۹ و ۲۳۰۴) و بلفت (۲۱۴۴ و ۲۱۳۰)، جاده‌ آسفالته‌ سردشت - قلعه‌ديزه و پاسگاه‌هاي مرزي بلفت - كه حدوداً ۳۰ كيلومتر مربع بود - را آزاد كند.

رحلت رجالي نامدار و محدّث شهير شيعه آيت اللَّه "آقا بزرگ تهراني" (1389 ق)

رحلت رجالي نامدار و محدّث شهير شيعه آيت اللَّه "آقا بزرگ تهراني" (1389 ق)
شخ محمدحسن رازي مشهور به شيخ آقابزرگ در 11 ربيع‏الاول 1293 ق در تهران متولد شد. او فقيه، محقق، مُدقّق اصولي، رجالي، جامع علوم متنوعه و از شاگردان آخوند ملاكاظم خراساني، شريعت اصفهاني، سيدكاظم يزدي و ميرزا محمدتقي شيرازي بود. آقابزرگ با پشتكار خارق‏العاده و ايثار و عزم راسخ، هر چه كتاب و كتابخانه راغ داشت ملاحظه كرد و در حدامكان، نوشته‏هاي شيعه را جمع‏آوري نمود و به تهيه‏ي دايرةالمعارف كتاب‏شناسي شيعه يعني "الذَّريعَةُ اِلي تَصانيفِ الشّيعه" در 26 جلد پرداخت. علاوه بر اين كتب طَبَقاتُ اَعلامُ الشّيعه، مَعنيُ المَقال، هديةُالرّازي و الرَّشاد و... نيز از آثار ماندگار اين عالم بزرگ مي‏باشند. او از ملاكاظم خراساني، شريعت اصفهاني، ميرزا حسين نوري، شيخ طه نجف، سيدحسن صدر و ديگر بزرگان روايت كرده و زياده بر سي تن از علما از وي اجازه روايت داشتند. در محضر درس آقابزرگ تهراني علماي فاضل فراواني زانوي ادب زدند كه حضرات آيات سيدعبدالعزيز طباطبايي يزدي، سيدمرتضي نجومي، شهيد سيدمحمد علي قاضي طباطبايي، سيدمحمدصادق بحرالعلوم و... از آن جمله‏اند. آقابزرگ تهراني در نجف اشرف درگذشت و طبق وصيت او، در كتابخانه‏اش به خاك سپرده شد.

انعقاد دومين پيمان اهل يثرب معروف به به عَقَبه ‏ي دوم با پيامبر در مكه (13 بعثت)

انعقاد دومين پيمان اهل يثرب معروف به به عَقَبه ‏ي دوم با پيامبر در مكه (13 بعثت)
پيمان عقبه‏ي دوم، ميان پيامبر وعده‏اي از اهل يثرب كه به حج آمده بودند منعقد شد و يثربيان از پيامبر اسلام(ص) درخواست كردند كه آن حضرت به مدينه مهاجرت كند. در اين پيمان، آنها مسؤوليت دفاع از پيامبر را بر عهده گرفتند. اين پيمانِ مهم و سرنوشت ساز چندي پس از پيمان عقبه‏ي اول منعقد شد. مسلمان شدن شماري از مردم يثرب موجب شد تا آيين حيات بخش اسلام در بين بسياري از اهالي اين شهر رواج يابد. در اين حال مردم يثرب پس از ديدار با پيامبر(ص) از او خواستند تا به شهر آن‏ها برود واين مقدمه‏ي هجرت بزرگ پيامبر(ص) به مدينه بود.

درگذشت "هانس كريستين آندرسُن" نويسنده شهير كتاب كودكان (1875م)

درگذشت "هانس كريستين آندرسُن" نويسنده شهير كتاب كودكان (1875م)
هانْسْ كريستين آندرسُن نويسنده دانماركي كتاب كودكان در دوم آوريل 1805م در دانمارك، و در خانواده‏اي فقيربه دنيا آمد. وي در كودكي پدر را از دست داد و سختي‏هاي زيادي متحمل گرديد. آندرسن از همان كودكي قيافه‏اي زشت و كريه داشت و مورد تمسخر همسالان خويش قرار مي‏گرفت. وي از مدرسه بيزار بود و با همان سواد كمي كه داشت كتابهاي زيادي مطالعه كرد و مي‏خواست كه تراژدي‏نويس شود. آندرسن در 14 سالگي راهي كپنهاك، پايتخت دانمارك شد و با زحمت زياد به بازيگري در تئاتر سلطنتي پرداخت. اما چون درآن‏جا او را بسيار با استعداد يافتند به ترقي او همت گماشتند و مقدمات تحصيل او را فراهم آوردند. وي دروس دبيرستان و دانشگاه را به زودي به پايان رساند و سپس به نگارش كتاب و داستان روي آورد. اما چون موفقيتي كسب نكرد، تصميم گرفت رمان‏هايى براي كودكان بنويسد. اين امر با استقبال وسيع همگان مواجه شد و شهرتي جهاني براي آندرسن به ارمغان آورد. با اين حال، وي خاطرات تلخ دوران كودكي خود را در برخي داستان‏هايش منعكس مي‏كرد كه رمان جوجه اردك زشت سرگذشتي از زندگي اوست. آندرسن از سال 1835 تا 1872م به مدت 37 سال، به طور متوسط سالي يك قصه از قصه‏هاي موسوم به پريان را براي كودكان نوشت. آثاري كه به نثري جالب در شمار بهترين آثار ادبيات جهان قرار دارند. هم‏چنين سوزن، لباس تازه امپراتور و پري دريايى از ديگر رمان‏هاي اوست. هانس كريستين آندرسن سرانجام در 4 اوت 1875م در 75 سالگي درگذشت. لازم به ذكر است كه به منظور ارج نهادن به كوشش‏هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، روز دوم آوريل، سال‏روز تولد آندرسن، به عنوان روز جهاني كتاب كودك نام‏گذاري شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 14 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode