ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 9 مرداد 1399     |     کد : 193109

یادآوری صحرای محشر در صحرای عرفات

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین گفت: جنب‌وجوش مردم برای حضور در نماز عید قربان، بندگان را به یاد محشر می‌اندازد؛

ایسنا/قزوین: مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین گفت: جنب‌وجوش مردم برای حضور در نماز عید قربان، بندگان را به یاد محشر می‌اندازد؛ هر ساله حاجیان در عرفات اجتماع کرده و حاجات خود را با گریه و زاری از خداوند طلب می‌کنند که به‌نوعی شبیه برانگیختن انسان‌ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول نوروزی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص روز عرفه که مصادف با روز نهم ذی‌الحجه است روایات فراوانی داریم که به دعا و مناجات با خداوند متعال بسیار تأکید شده است.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در حدیثی فرمودند «عصر روز عرفه و ظهر روز دهم که حاجیان در منا حضور دارند، خدای سبحان به فرشتگان مباهات می‌کند و می‌فرماید: اینان بندگان من هستند که از راه‌های دور و نزدیک با مشکلات بسیار به اینجا آمده و بسیاری از لذت‌ها را بر خود حرام کرده و بر شن‌های بیابان‌های عرفات و منا خوابیده‌اند و این‌گونه با چهره‌های غبارآلود، در پیشگاه من اظهار ناتوانی و خواری می‌کنند. اینک به شما اجازه دادم تا آنان را ببینید. آنگاه فرشتگان حق به اذن خداوند بر دل‌ها و اسرار نهان آن‌ها آگاه می‌شوند.»

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند «روز عرفه و شب عرفه برابری با ماه رمضان می‌کند؛ اگر کسی در ماه رمضان و شب قدر آمرزیده نشد تا ماه رمضان سال بعد امکان بخشش و آمرزش ندارد مگر اینکه روز عرفه را بتواند درک کند و دریابد».

وی افزود: امام صادق(ع) به یکی از اصحاب فرمودند «هر دعایی که دوست داری برای خود در عرفه داشته باش؛ تلاش کن، چون این روز، روز درخواست‌هاست و اجابت هم در پی دارد».

راز وقوف در عرفات

حجت‌الاسلام نوروزی بیان کرد: امیر مؤمنان علی(ع) درباره راز وقوف در عرفات فرمودند «عرفات، خارج از مرز حرم است و میهمان خدا باید بیرون دروازه، آن‌قدر تضرع کند تا لایق ورود به حرم شود».

وی تصریح کرد: جنب‌وجوش مردم برای حضور در نماز عید قربان، بندگان را به یاد محشر می‌اندازد و حجاجی که اعمال خود را انجام دادند در صحرای عرفات اجتماع می‌کنند و این هم یادآور صحرای محشر است. هر ساله حاجیان در عرفات اجتماع کرده و حاجات خود را با گریه و زاری از خداوند طلب می‌کنند که به‌نوعی شبیه برانگیختن انسان‌ها است.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم پیامبر گرامی اسلام و حضرت ابراهیم و پیروانشان را الگو معرفی می‌کنند؛ همچنین در آیه ۲۱ سوره احزاب می‌فرمایند « البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.» در این آیه خداوند متعال حضرت رسول (ص) را الگو معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: پیامبر و اهل بیت (ع) می‌توانند برای ما الگو باشند. سیره ائمه (ع)برای ما حجت است و ما می‌توانیم از آنان الگوبرداری کنیم، البته معصومین با مردم عادی قابل مقایسه نیستند اما با تلاش می‌توانیم سلمان و فضه شویم.

حجت‌الاسلام نوروزی اشاره کرد: می‌توان دعای عرفه را در منازل با ۵ یا ۱۰ نفر برگزار کرد البته در مساجد و حسینیه‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی می‌توان این دعا را برگزار کرد تا همه از فیض دعای عرفه بهره‌مند شویم و برای ریشه‌کنی این ویروس منحوس دست به دعا برداریم.

وی  گفت: شب و روز عرفه، شب و روز مناجات و ارتباط با خداوند متعال است. قرائت دعای روز عرفه و روزه گرفتن در این روز مستحب است اما اگر روزه گرفتن باعث شود که فرد نتواند دعای عرفه را بخواند روزه گرفتن استحباب ندارد اما اگر بتواند روزه بگیرد و دعای عرفه را هم بخواند گرفتن روزه مستحب ا ست.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین در پایان یادآور شد: روز عرفه روز برآورده حاجات و بخشش الهی است در روایتی هم داریم که عرفه روزی است که ممکن است شقاوت انسان‌ها به سعادت تغییر کند. جایگاه دعا در این روز بسیار مهم است امید می‌رود مومنین از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند و دیگر مومنین و گرفتاران و بیماران به ویژه بیماران کرونایی را دعا کنند تا خداوند شفای عاجل همه بیماران و گرفتاران را عنایت کنند.


نوشته شده در   پنجشنبه 9 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode