ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 9 مرداد 1399     |     کد : 193108

روز شمار تاريخ

پنجشنبه9مرداد1399-9ذی الحجه1441-30جولای2020

رحلت عالم امامي و فقيه اصولي آيت ‏اللَّه "ملااحمد بن علي اكبر فاضل مراغي" (1271ش)

رحلت عالم امامي و فقيه اصولي آيت ‏اللَّه "ملااحمد بن علي اكبر فاضل مراغي" (1271ش)

رحلت عالم امامي و فقيه اصولي آيت ‏اللَّه "ملااحمد بن علي اكبر فاضل مراغي" (1271ش)
آيت‏اللَّه ملااحمد فاضل مراغي در اواسط قرن سيزدهم هجري قمري به دنيا آمد. وي در اصل از اهالي مراغه و ساكن تبريز بود. ايشان پس از طي تحصيلات مقدماتي علوم اسلامي، راهي حوزه علميه نجف اشرف گرديد و از محضر استاد اعظم، شيخ مرتضي انصاري و سيد حسين كوه كمره‏اي و ديگر بزرگان استفاده نمود. فاضل مراغي پس از سالياني كه در حوزه نجف حضور داشت به مدارج بالاي علمي دست يافت به تبريز بازگشت و به تدريس فقه و اصول و كلام پرداخت. از ايشان آثاري بر جاي مانده كه حاشيه بر نهج‏البلاغه، حاشيه بر صمديه، تفسير قرآن و نكات القرآن و بيان دقائقه از آن جمله است. سرانجام اين عالم امامي و فقيه اصولي و متكلم و اديب بزرگوار، در نهم مرداد 1271 ش برابر با پنجم محرم الحرام 1310ق در تبريز درگذشت و پيكرش را به نجف منتقل نموده و در وادي‏السلام به خاك سپرده شد.

وقوع حادثه جمعه خونين مكه (1366 ش)

وقوع حادثه جمعه خونين مكه (1366 ش)
در روز نهم مردادماه 1366 شمسي برابر با ششم ذيحجّه سال 1407 قمري، هزاران زائر ايراني و تعدادي از زائران ديگر كشورهاي اسلامي در مكه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فريضه الهي برائت از مشركين بودند كه به دست ماموران دولت وهابي عربستان سعودي مورد تهاجم وحشيانه قرار گرفته و به شهادت رسيدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعاليم اسلام و قرآن برگزار مي‏كنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بيزاري خود را از دشمنان اسلام به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي اعلام مي‏دارند. بر اثر اين يورش بي‏رحمانه در خانه امن الهي، چهارصد نفر از حُجّاج ايراني به شهادت رسيده و بيش از هزار نفر نيز زخمي شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد كه سردمداران وهابي عربستان، نه تنها لياقت خدمت به حرمين شرفين در اين كشور را ندارند، بلكه براي اثبات سرسپردگي خويش حاضرند احكام مُحكم الهي را نيز زير پا بگذارند. برگزاري مراسم برائت از مشركين در جريان اجتماع بزرگ و پرشكوه حجّ، تاثير آن را دوچندان مي‏كند. با توجه به اين اهميت، رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، همه ساله بر انجام هرچه باشكوه‏تر مراسم برائت از مشركين تاكيد داشته و دارند.

روز صدا و سيما

براي گراميداشت نهم مرداد 1375، سالروز بازديد تاريخي رهبر معظم انقلاب اسلامي از سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، اين روز با عنوان روز صدا و سيما نامگذاري گرديد. حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، مقام معظم رهبري، در بازديد سيزده ساعته خود از اين سازمان، پس از آشنايي با واحدهاي گوناگون سازمان، بياناتي درباره فعاليت‏هاي سازمان ايراد فرمودند و از روند كلي فعاليت‏هاي آن، اظهار رضايت نمودند.

روز اهداي خون

روز اهداي خون

در مرداد سال 1353 ش سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده‏ هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد. از آن تاريخ به بعد، سالروز تأسيس اين سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهداي خون نام‏گذاري شده است. جمع‏آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده‏سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان‏ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده‏هاي آن به مراكز درماني و بيمارستان‏ها و... از جمله كارهاي سازمان انتقال خون ايران مي‏باشد. طبق گفته كارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه كيلوگرم، حدود پنج و نيم تا شش ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي‏سي تا 450 سي‏سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي‏اندازد، بلكه ضمن كمك به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي‏تواند در كشف بيماري‏هاي نهفته در اهدا كنندگان كاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم مي‏تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا كند.

يورش به مكه و قتل عام حجاج خانه‏ ي خدا توسط حكومت قرمطي بحرين(317 ق)

يورش به مكه و قتل عام حجاج خانه‏ ي خدا توسط حكومت قرمطي بحرين(317 ق)

ابوطاهر، رييس حكومت قرمَطي بحرين در حمله‏اي بي‏رحمانه به شهر مكه، پس از اشغال اين شهر مقدس، حجاج را قتل عام كرد واموال آن‏ها را به غارت بُرد. وي همچنين حَجَرالاسوَد، سنگ مقدسي را كه بر كعبه نصب شده بود به همراه اموال و اسيرانِ فراوان به بحرين انتقال داد. سرقت حجرالاسود، دنياي اسلام را در آن روزگار به شدت تكان داد و مسلمانان را خشمگين كرد. حجرالاسود، 22 سال در دست قرمطيانِ بحرين بود تا آن كه در سال 339 ق باوساطت خليفه‏ي فاطمي آن را به مكه باز گرداندند. فرقه‏ي قرمطيان، عقايدي انحرافي و سخت گيرانه داشتند به طوري كه قتل مسلمانانِ مخالفِ خود را جايز مي‏دانستند.

روز عرفه(روز نيايش)

روز عرفه(روز نيايش)

روز نهم ذي‏الحجه به عنوان روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامي به شمار مي‏رود، گرچه به اسم عيد ناميده نشده است. در اين روز خداوند تبارك و تعالي بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‏ي جود و احسان خود را براي بندگان خود گسترانده است. شيطان در اين روز خوار و حقير و خشمناك است. از ظهر روز نهم ماه ذي‏الحجه، زائران خانه‏ي خدا در صحراي عرفات وقوف مي‏كنند و براي اين وقوف، فضايل بسياري ذكر شده است. در غروب اين روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام مي‏روند و خود را براي ساير مناسك پر شكوه حج آماده مي‏كنند.

 

شهادت حضرت "مسلم‏ بن عقيل" نماينده‏ ي امام حسين(ع) در كوفه(60 ق)

شهادت حضرت "مسلم‏ بن عقيل" نماينده‏ ي امام حسين(ع) در كوفه(60 ق)

مسلم بن عقيل كه از شخصيت‏هاي برجسته وبا تقواي زمان خود به شمار مي‏رفت، براي ارزيابيِ ميزان وفاداري مردم كوفه به امام حسين(ع) به اين شهر رفته بود. زيرا مردم كوفه، طيِ هزاران نامه، از امام حسين براي رفتن به اين شهر و قيام عليه حكومت ستمگر يزيد بن معاويه، دعوت كرده بودند. مردم كوفه اگرچه در ابتدا به گرمي از مسلم بن عقيل استقبال كردند، اما هنگامي كه عبيداللَّه بن زياد كه مردي سنگدل و بي‏رحم بود بر كوفه حاكم شد، كوفيان، فريبِ وعده‏هاي دروغين او را خوردند و به خاطر ترس و جهل، دست از حمايت امام حسين(ع) كشيدند و مسلم را تنها گذاشتند. در پيِ آن، مسلم به دست عُمّال ابن زياد گرفتار آمد و به دستور آن حاكم پليد، فرستاده‏ي امام حسين(ع) را از بالاي داُرالاماره به پايين انداختند و او را به شهادت رساندند.
 

مرگ "هربرت ماركوزه" متفكر و فيلسوف برجسته آلماني (1979م)

مرگ "هربرت ماركوزه" متفكر و فيلسوف برجسته آلماني (1979م)

هربِرْتْ ماركوزه متفكر آلماني در 19 ژوئيه 1898م در يك خانواده اشرافي در برلينِ آلمان به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات متوسط، در دانشگاه برلين و فرانكفورت به تحصيل فلسفه پرداخت و از فيلسوفاني هم‏چون مارتين هايْدْگر بهره برد. ماركوزه پس از چندي، به اتفاق تعدادي از هم فكران، مؤسسه پژوهش اجتماعي به نام مكتب فرانكفورت را پايه‏گذاري كرد و زماني كه تحت فشار آلمان نازي مجبور به ترك وطن و مهاجرت به امريكا شد، اين انيستيتو را به آن كشور منتقل نمود. وي در طي ساليان حضور در امريكا به تدريس در دانشگاه‏هاي آن كشور مشغول شد و به انتشار افكار خود ادامه داد. وي در زمينه اجتماعي بر اين باور بود كه انسان بايد از هرگونه قيد و بندي آزاد باشد. ماركوزه در اين راستا، مردم را به انقلاب غريزه‏ها دعوت مي‏نمود كه اين گونه عقايد اجتماعي و سياسي و اقتصادي، توجه محافل و جوانان در اروپاي غربي و امريكا را به خود جلب كرد. وي خود را منتقد جوامع صنعتي پيشرفته و افشاگر ضعف‏ها و عوارض مدنيّت امروزي مي‏دانست. ماركوزه اگرچه يك ماركسيست بود اما ماركسيسم شوروي سابق را خشك و خشن و انعطاف‏ناپذير مي‏دانست. او معتقد بود كه انجماد و تعصب در ذات ماركسيسم جاي ندارد و بايد با واقعيت منطبق گردد. اين نظريات، وي را به عنوان يك نئو ماركسيست معرفي كرد، گرچه در مطبوعات شوروي از وي به عنوان پيامبر قلابي نهضت چپ ياد مي‏شد. ماركوزه به اين مسئله اذعان داشت كه وضع و مفهوم پرولتاريا يا طبقه كارگري امروز نسبت به زمان ماركْسْ تفاوت كرده و تجزيه و تحليل طبقاتي جديدي از جامعه را ايجاد كرده است. وي با بيان اين عقايد و انتشار كتاب‏هايي هم‏چون قهرمان تمدن، انسان تك ساختي و ضد انقلاب و قيام، در رديف فيلسوفاني هم‏چون برترانْدْ راسِلْ و ژان پل سارْتْر قرار گرفت. هربرت ماركوزه سرانجام در 30 ژوئيه 1979م در 81 سالگي درگذشت.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 9 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode