ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 مرداد 1399     |     کد : 193076

روز شمار تاريخ

دوشنبه6مرداد1399-6ذی الحجه1441-27جولای2020

همه ‏پرسي اصلاحيه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران (1368 ش)

همه ‏پرسي اصلاحيه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران (1368 ش)

همه ‏پرسي اصلاحيه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران (1368 ش)
پس از آن كه حضرت امام خميني(ره) در چهارم ارديبهشت ماه 1368 ش، خواستار بررسي مجدد قانون اساسي شدند، شوراي بررسي قانون اساسي شكل يافت. اين شورا بر اساس خواست حضرت امام درباره: رهبري، تمركز در مديريت قوه مجريه و قضاييه، تمركز در مديريت صدا و سيما، تعداد نمايندگان مجلس، تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و تغيير نام مجلس شوراي ملي به مجلس شوراي اسلامي و... به بحث و تبادل نظر پرداختند. سپس شوراي بازنگري پس از تشكيل ده‏ها جلسه، در صدد رفع اشكالات قانون اساسي اوليه برآمد تا اينكه پس از وقفه‏اي كه در اواسط كار با رحلت امام خميني(ره) ايجاد شد، كار شورا در بيست تير ماه 68 پايان يافت و پس از تاييد رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، همه‏پرسي از ملت درباره قانون اساسي در ششم مرداد 1368 برگزار گرديد. در اين انتخابات بيش از شانزده ميليون نفر از واجدان شرايط راي‏گيري شركت كردند و بيش از 97 درصد شركت كنندگان در انتخابات به اين قانون، راي آري دادند.

روز ترويج آموزش‏ هاي فني و حرفه‏اي

روز ترويج آموزش‏ هاي فني و حرفه‏اي
بازسازي فني و حرفه‏اي متناسب با بازار، کار يکي از عمده‏ترين اهداف برنامه‏هاي دولت است. هم‏چنين در همين راستا، يکي از اهداف اصلي دفتر آموزش و پرورش فني و حرفه‏اي به‏روز کردن تجهيزات کارگاه‏ها و آموزشگاه‏ها متناسب با روند پيشرفت تکنولوژي در جامعه مي‏باشد. نوسازي و بازسازي ساختارها، امکانات و ارتقاي کيفيت آموزش‏هاي فني و حرفه‏اي و علمي - کاربردي و توسعه مراکز آموزشي فني و حرفه‏اي، فناوري اطلاعات و ارتباطات با حداکثر مشارکت بخش خصوصي و تعاوني و بهره‏گيري از همکاري‏هاي بين‏المللي، استفاده از توان و امکانات بخش‏هاي دولتي و غيردولتي در توسعه آموزش‏هاي فني و حرفه‏اي و علمي - کاربردي و نيازسنجي و برآورد نيروي انساني کارداني مورد نياز و صدور مجوز لازم و حمايت به‏منظور تأسيس و توسعه مراکز آموزشي دوره‏هاي کارداني در بخش خصوصي و تعاوني مي‏تواند در جهت گسترش مهارت‏هاي فني و حرفه‏اي در کشور مفيد فايده واقع گردد.

شكست "عباس ميرزا" نايب ‏السلطنه از قواي روسي در نبرد اصلاندوز(1228 ق)

شكست "عباس ميرزا" نايب ‏السلطنه از قواي روسي در نبرد اصلاندوز(1228 ق)
با تجاوز قواي روسي به شمال كشور، عباس ميرزا، وليعهد فتحعلي شاه قاجار به مقابله با آنان برخاسته و آن‏ها را شكست داد. پس از مدتي، بين سپاهيان ايران و روس در محلي به نام اصلاندور در كنار رودخانه ‏ي ارس جنگي روي داد كه به شكست ايران انجاميد. فتحعلي شاه كه خطر را نزديك مي‏ديد، تقاضاي صلح كرد و روسيه نيز كه گرفتار جنگ با ناپلئون بود از اين تقاضا استقبال نمود. درنتيجه، قراردادي كه به پيمان گلستان معروف است منعقد شد و به موجب آن، همه‏ي ولاياتي كه تا آن تاريخ در تصرف روس‏ها بود به اضافه‏ي قره باغ، شروان، باكو، دربند وديگر مناطق به مالكيت دولت روس درآمد.

درگذشت فقيه و عارف بزرگ آيت ‏اللَّه "محمدحسين غروی اصفهانی" (1361 ق)

درگذشت فقيه و عارف بزرگ آيت ‏اللَّه "محمدحسين غروی اصفهانی" (1361 ق)
شيخ محمدحسين غروي اصفهاني معروف به كمپاني فرزند شيخ محمدحسن در دوم محرم سال 1296 قمري در كاظمين ديده به جهان گشود. وي با حمايت پدر كه از بازرگانان متدين بود تحصيلات خويش را با جدّيت شروع كرد. سطح را نزد شيخ حسن تويسركاني فرا گرفت؛ آن گاه از محضر آقاسيدمحمد فشاركي اصفهاني و حاج آقا رضا همداني بهره برد واز شاگردان آخوند ملامحمد كاظم خراساني گرديد. پس از ارتحال آخوند، به تدريس پرداخت. درس اصول و فقه ايشان بسيار دقيق بود و با زبان عربي فصيح بيان مي‏شد. آيت اللَّه كمپاني علاوه بر نبوغ و تبحّرش در فقه و اصول؛ در كلام، تفسير، حكمت، تاريخ، ادب، عرفان و ساير علوم نيز مهارت داشت. آيت اللَّه غروي نزد علماي زمان از احترام و بزرگداشت بسياري برخوردار بود و زماني دراز به تدريس فقه و اصول و علوم عقلي اشتغال داشت. مجلس درس اين عالم رباني مجمع اهل فضل و كمال بود ولي در تدريس فلسفه شهرتي خاص داشت. حضرات آيات عظام سيد محمد حجت كوه‏كمره‏اي، سيدمحمدهادي ميلاني، سيدابوالقاسم خويى، سيد عبدالاعلي سبزواري، محمدتقي بهجت فومني و محمدرضا مظفر از جمله شاگردان اين عالم رباني مي‏باشند. ايشان در فلسفه، حكيمي عرفاني مشرب و در اخلاق، مخزن اسرار بود و در سير و سلوك به مقام شهود رسيده بود. از همه بريده و به دوست پيوسته بود. معروف است كه حدود 12 سال ازدرس و بحث كناره گرفت و به سير و سلوك پرداخت. از اين عالم بزرگوار بيش از 10 كتاب و رساله بر جاي مانده است. كه برخي از آن‏ها عبارتند از: الاجتهاد و التقليد و العِداله، اُرجوزَةٌ في الصوم، الانوارُ القُدسيّه، تُحفةُالحكيم، ديوان اشعار، نَهايةالدِّراية في شرح الكفاية و منظومه‏اي در اعتكاف. وي سرانجام در سپيده دم پنجم ذيحجه‏ي سال 1361 قمري بر اثر سكته قلبي در 65 سالگي درگذشت و پيكر پاكش در كنار مقبره‏ي علامه حلي در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

در گذشت "جان دالتون" دانشمند بزرگ بريتانيايي (1844م)

در گذشت "جان دالتون" دانشمند بزرگ بريتانيايي (1844م)
جان دالتون دانشمند معروف انگليسي در ششم سپتامبر 1766م در خانواده‏اي فقير و روستايى در اين كشور به دنيا آمد. او در دوران كودكي، دروس مذهبي، رياضي و علوم را فرا گرفت و ديري نگذشت كه نبوغ او در رشته رياضي در سراسر ناحيه پيچيد. دالتون در اين زمان، در حالي كه تنها 12 سال داشت، مدرسه‏اي در روستاي خود تأسيس كرد و به بچه‏هايى كه بزرگ‏تر از او بودند تدريس نمود. در همين اوقات به نگارش مشاهدات روزانه خود درباره اوضاع هوا و هواشناسي پرداخت و اين كار را تا آخر عمر ادامه داد كه پس از مرگش، مجموعه دويست هزار صفحه‏اي تحقيقات او در زمينه هواشناسي به جاي ماند. دالتون در 23 سالگي به تدريس رياضي و علوم پرداخت و بخشي از نوشته‏هاي خود را در زمينه هواشناسي چاپ و منتشر كرد. انتشار اين اثر توجه دانشمندان را به خود جلب نمود و باعث راهيابي او به انجمن فلسفي و ادبي منچستر گرديد. وي در سال‏هاي بعد نيز به مطالعات خود ادامه داد تا سرانجام به كشف نظريه اتمي ساده منجر گرديد. نظريه اتمي دالتون كه نتيجه سال‏ها كار و تجربه اوست بر اين اساس است كه تمام عناصر از ذرات ريزي به نام اتم درست شده‏اند و غير قابل شكافتن و شكستن است. هرچند بر پايه اين نظريه، اتم‏هاي عناصر مختلف داراي خواص مختلف اند اما اتم‏هاي عناصر مشابه مانند يك‏ديگرند. هم‏چنين اتم‏ها غيرقابل تغييرند، نه به وجود مي‏آيند و نه از بين مي‏روند. اين نظريه بي‏هيچ گونه انتقاد و اظهارنظري مورد تاييد دانشمندان قرار گرفت. نظريه اتمي دالتون، بر دقت رياضي و اهميت علم شيمي افزود و علوم فيزيك و شيمي را به هم نزديك‏تر كرد. هم‏چنين به كمك فرضيه اتمي دالتون ثابت شد كه ذرات ماده، داراي جاذبه الكتريكي هستند. با كمك اين خاصيت بود كه بمب هسته‏اي ساخته شد و با انرژي عظيمش، جهان علم را به لرزه افكند. جان دالتون سرانجام در 27 جولای 1844م در 80 سالگي درگذشت.

كشف ماده انسولين (1921م)

كشف ماده انسولين (1921م)
انسولين ،هورموني است كه از لوزالمعده مهره داران ترشُّح مي‏شود و به خون مي‏ريزد. اين پروتئين بر مقدار قند خون نظارت داشته و مقدارش را ثابت نگاه مي‏دارد. بالا رفتن مقدار قند خون، عامل محرك ترشح انسولين است. در واقع انسولين، هورموني است كه ذخيره و سوخت و ساز مواد قندي بدن را تنظيم مي‏نمايد. كمبود اين هورمون در بدن، موجب بروز بيماري ديابت مي‏شود. انسولين براي نخستين بار در 27 ژوئيه 1921م به وسيله فردريك بانتينگ محقق كانادايي و همكارش چارلز بِست كشف گرديد و به همين دليل موفق به اخذ جايزه نوبل پزشكي 1923 شد. (ر.ك: 4 نوامبر)


نوشته شده در   دوشنبه 6 مرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode