ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 تير 1399     |     کد : 192880

روز شمار تاريخ

چهارشنبه18تیر1399-16ذیقعده 1441-8جولای2020

خروج ميرزا كوچك خان جنگلي از رشت در پي فعاليت‏ هاي كمونيستي در اين شهر (1299 ش)

خروج ميرزا كوچك خان جنگلي از رشت در پي فعاليت‏ هاي كمونيستي در اين شهر (1299 ش)

خروج ميرزا كوچك خان جنگلي از رشت در پي فعاليت‏ هاي كمونيستي در اين شهر (1299 ش)
يك ماه پس از اعلام حكومت جمهوري در گيلان توسط انقلابيون جنگلي، قزاقان حمله كننده به گيلان با آتش توپ‏هاي كشتي‏هاي جنگي ارتش سرخ روسيه متلاشي شدند. اما مدتي بعد، اعضاي حزب عدالت وابسته به روسيه، برخلاف توافق قبلي مبني بر خودداري از تبليغات كمونيستي، به ترويج مرام كمونيسم در شهر رشت پرداختند. اين موضوع، ميرزا كوچك خان راچنان ناراحت ساخت كه در هجدهم تيرماه 1299 ش، به فومن رفت. پس از خروج اعتراض‏آميز ميرزا از رشت، در اين شهر كودتاي سرخ صورت گرفت و بلشويك‏ها اداره امور را به دست گرفته، جنايات بسياري انجام دادند.

درگذشت عالم پارسا آیت الله حاج شیخ علی پناه اشتهاردی (1387ش)

درگذشت عالم پارسا آیت الله حاج شیخ علی پناه اشتهاردی (1387ش)
شيخ علي پناه اصلاني اشتهاردي سال 1296 در بخش اشتهارد کرج ديده به جهان گشود و از 12 سالگي به فراگيري علوم اسلامي در زادگاه خويش پرداخت و پس از طي مراحل مقدماتي ، سال 1320 به حوزه علميه قم مهاجرت کرد. درس اخلاق آيت الله اشتهاردي در مدرسه فيضيه بين فضلا و طلاب زبانزد بود و آن عالم رباني هر شب نماز مغرب و عشا را در مدرسه فيضيه اقامه مي‌کرد.

درگذشت "رشيد الدين وطواط" كاتب و شاعر بزرگ ايراني(573 ق)

درگذشت "رشيد الدين وطواط" كاتب و شاعر بزرگ ايراني(573 ق)
رشيدالدين محمد بن عبدالجليل عُمَري كاتب بلخي معروف به وطواط از دانشمندان، نويسندگان و شاعران ذواللِّسانَين معروف قرن ششم هجري است كه در سال 480 ق در بلخ ولادت يافت. ذواللسانين به كساني مي‏گويند كه هم در زبان فارسي و هم در عربي متبحر بوده و تاليفاتي داشته باشند. وي بعد از اتمام تحصيلات خود از خراسان به خوارزم رفت و در خدمت اتسِز خوارزمشاه درآمد و بعد از او در خدمت فرزندش مُعَزَّر بود. مُنشَأت به عربي و فارسي، حَدايقُ السّحر و ديوان اشعار از تاليفات اوست. وطواط از اديبان نامدار و فصيحان مشهور در نظم و نثر پارسي و داراي شعري استادانه و استوار است. وي در برگزيدن كلمات و قوت تركيب، از شاعران كم نظير و در بيان صنايع، بي‏آن كه به زيبايي شعر لطمه زند، بسيار ماهر است. شعرِ پارسي وطواط، مجموعه‏اي از صنايع شعري است كه با كمال استادي در عين تكلُّف اِعمال شده و سلاسَت بيان و سلامَت الفاظ را از دست نداده است. وفات رشيدالدين وطواط را در سال 573 ق در 93 سالگي گفته‏اند.

درگذشت عالم رباني "شيخ زين العابدين مازندراني" (1309 ق)

درگذشت عالم رباني "شيخ زين العابدين مازندراني" (1309 ق)
شيخ زين العابدين ابن مسلم مازندراني، عالمي رباني، فقيه و از بزرگان علماي اماميه در قرن سيزدهم و اوايل قرن چهاردهم هجري است. وي پس از پايان تحصيلات مقدماتي، براي تكميل معلومات ديني به حوزه‏ي علميه‏ي نجف رفت و از محضراساتيد بزرگ آن حوزه از قبيل شيخ مرتضي انصاري، شيخ محمدحسن نجفي صاحب جواهر و سيدالعلماي مازندراني بهره برد و به درجات عالي علمي و معنوي دست يافت. شيخ زين العابدين مازندراني همواره در انديشه‏ي نيازمندان و فقراي جامعه بود و در حل مشكلات و رفع گرفتاري‏هاي آن‏ها مي‏كوشيد. وي به جهت فروتني و تواضع فراوان خود، مورد احترام علماء و مردم بوده و نزد دانش پژوهانِ علوم ديني، مقامي والا داشت.

امضاء معاهده تاريخي "تيلسيت" ميان امپراتوران روسيه و فرانسه (1807م)

امضاء معاهده تاريخي "تيلسيت" ميان امپراتوران روسيه و فرانسه (1807م)
در جريان كشورگشايى‏هاي ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه و حمله به كشور روسيه، شكست سختي در ناحيه فريدلَند به روس‏ها وارد آمد. از اين رو تزار روسيه از ناپلئون تقاضاي متاركه جنگ نمود و با امضاي معاهده دوستي در شهر تيلسيت بين دو طرف در 8 ژوئيه 1807م، روابط دوستانه بين فرانسه و روسيه ايجاد شد. بر اساس اين پيمان، كه به پيمان اتحاد دو امپراتور معروف شد، روسيه و فرانسه متعهد شدند در صورت حمله كشور ثالث به خاك آنها، يك‏ديگر را ياري كنند. هم‏چنين ناپلئون براي جلب رضايت و دلجويى از تزار روسيه، ايالات مولداوي و والاشي در شرق روسيه را به روس واگذار كرد و متعهد شد كه اگر سلطان عثماني با اين امر مخالفت نمايد با آن مقابله خواهد نمود. در اين ميان دولت ايران كه بر اساس قرارداد دوستي با فرانسه، خود را براي مقابله با دشمناني كه براي نابودي ناپلئون تحريك شده بود آماده مي‏كرد، ناگهان در سخت‏ترين زمان، تنها شد. ناپلئون در اين عهدنامه نامي از ايران به عنوان متحد خود در منطقه نبرد و دولت فتحعلي شاه را در برابر روسيه رها كرد. پس از امضاي اين عهدنامه، ارتش روسيه از جبهه اروپا رهايى يافت و تمام توانش را متوجه ايران و عثماني گردانيد. اما دوره دوستي و اتحاد دو كشور تنها تا سال 1810م ادامه يافت. در اين سال، دولت روسيه به اين نكته پي بُرد كه هم پيماني با ناپلئون و هواداري از وي، تجارت خارجي روسيه را مختل خواهد كرد. به همين دليل اين كشور، بندرهاي خود را بر روي كشتي‏هاي بي‏طرف گشود و براي ورود كالاهاي فرانسوي به روسيه نيز ماليات‏هاي سنگين وضع كرد. سرانجام دوران اتحاد اين دو امپراتوري با هجوم نافرجام ناپلئون به روسيه در 24 ژوئن 1812، خاتمه يافت.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode