ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 تير 1399     |     کد : 192864

ثبت تصویری جذاب از یک خوشه ستاره‌ای

ستاره شناسان اخیرا موفق به ایجاد تصویری جدید از خوشه ستاره‌ای "G۲۸۶.۲۱+۰.۱۷" شده‌اند.

ستاره شناسان اخیرا موفق به ایجاد تصویری جدید از خوشه ستاره‌ای "G۲۸۶.۲۱+۰.۱۷" شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، بیشتر ستارگان عظیم جهان از خوشه‌های ستاره‌ای عظیم ایجاد شده‌اند. این خوشه‌ها بلوک‌های ساختمانی کهکشان‌ها هستند، اما نحوه شکل‌گیری آنها از ابرهای مولکولی متراکم مبهم است. خوشه ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دو جانبه به یکدیگر پیوسته‌اند. ستارگان هر خوشه، همزمان و از یک ابر غبار و گاز زاده شده‌اند و بنابراین سن و ترکیب‌شان مشابه‌ است، ولی نوع این ستارگان متفاوت است چون جرم‌های متفاوتی دارند.

اکنون ستاره شناسان تصویری خیره کننده را ایجاد کرده‌اند که آتش بازی‌های آسمانی را در خوشه ستاره‌ای G۲۸۶.۲۱ + ۰.۱۷ که در منطقه شاه تخته یا کارینا(Carina) کهکشان ما واقع شده است و در حدود هشت هزار سال نوری فاصله دارد، نشان می‌دهد. تصویر این خوشه هنگام انجام عمل شکل‌گیری ثبت شد.

ستاره شناسان یک موزائیک چند طول موجی ساخته شده از بیش از ۷۵۰ مشاهده رادیویی با آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما(Atacama Large Millimeter Array) معروف به آلما و ۹ تصویر مادون قرمز از تلسکوپ فضایی هابل را طی این مطالعه ایجاد کردند.این تلسکوپ حرکات گاز آشفته که به داخل خوشه می‌افتند و هسته‌های متراکم را تشکیل می‌دهند و در نهایت به ایجاد ستارگان منجر می‌شود را مشاهده کرده است.

"یو چنگ"(Yu Cheng) از دانشگاه ویرجینیا گفت: این تصویر ستاره‌ها را در مراحل مختلف شکل گیری در این خوشه واحد نشان می‌دهد. وضوح و حساسیت آلما در این تصویر خیره کننده از شکل‌گیری ستاره مشهود است. همراه با داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، ما می‌توانیم قدرت مشاهدات چند طول موجی را برای افزایش درک خود از فرایندهای اساسی جهانی مشاهده کنیم.


نوشته شده در   يکشنبه 15 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode