ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 تير 1399     |     کد : 192814

آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی / 90 درصد مردم استان مستعد کرونا

نتیجه آزمایش سه کرونایی در تبریز مثبت اعلام شد" این تیتر خبری است که برای اولین بار در تاریخ هشتم اسفند 1398 در رسانه ها منتشر شد

کرونا به تبریز رسید / نتیجه آزمایش سه کرونایی در تبریز مثبت اعلام شد" این تیتر خبری است که برای اولین بار در تاریخ هشتم اسفند 1398 در رسانه ها منتشر شد.

به گزارش نصر، شاید وقتی این خبر منتشر می شد کمتر کسی فکر می کرد که کرونا این میهمان ناخوانده قرار است بیش از چهار ماه و اندی در کشور بماند و همچنان نیز قصد ترک نداشته باشد.
در نخستین ایام کرونایی خوف از ابتلا و مرگ همه را در شوکی غیر قابل وصف فرو برده بود؛ خبرها همه از افزایش شیوع و قربانیان این ویروس منحوس می داد . کسب و کارها تعطیل شد و همه خواستار قرنطینه خانگی شدند.
عزم عمومی برای مقابله با بیماری کووید 19 در کشور به پاخواست . نیروی های نظامی هم پای کار آمدند و همپای نیروهای خدماتی شهرداری معابر عمومی را ضد عفونی کردند. حتی کار به جایی رسید که آژیر قرمز خطر در اکثر شهرهای استان به ویژه کلانشهر تبریز به صدا درآمد.
گویا ویروس کرونا بیش از آنکه ویروس را وارد بدن انسان ها کند ؛ ترس و واهمه را در جامعه فراگیر کرده است.
آری... کرونا قربانی می گرفت و هر روز درگذشت یکی از آشنایان و وابستگان و افراد مشهور به گوش می رسید ایثارگری کادر درمانی  و عزم عمومی برای کمک به نیازمندان بیش از پیش به چشم می خورد.
همه این همه ماجرا نیست چرا که همچنان کرونا در تیرماه گرم تابستان نیز خودنمایی می کند و گویا همه به این نتیجه رسیده اند که این میهمان ناخوانده قصد ندارد خانه را ترک کند و شاید به دنبال مالکیت است پس باید با آن کنار آمد.
اصناف و کسبه به مرور باز شدند، رفت و آمدها به روال عادی برگشت ولی با رعایت پروتکل های بهداشتی ؛ اما آنچه هم اکنون در حال رخ دادن است اینکه گویا ترس از کرونا دیگر معنا ندارد؛ تعداد مبتلایان بیشتر از زمستان سال قبل شده ؛ قربانیان در استان افزایش یافته و وضعیت قرمز شده است.
عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی عموم مردم فضایی را ایجاد کرده است که "محمد حسین صومی" رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است: ۹۰ درصد مردم استان هنوز مستعد کرونا هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه زمان حضور در خارج خانه باید رعایت شود، عنوان کرد: بسیار بعید است که قرنطینه ‌های ۱۴ روزه عام را داشته باشیم چرا که اگر اگر همه ماسک زده و پروتکل‌های ابلاغی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و همچنین تهویه نیز مناسب باشد، می‌توان بیماری را کنترل کرد.
صومی می افزاید: متاسفانه امروزه واقعیتی به نام کرونا ویروس جهان را در خود درگیر کرده و هرروز اخبار جدیدی از انتشار، علائم، عوارض آن که در سلامت انسان متاثر است را شاهد هستیم؛ از طرفی روند کرونا در کشور ما به گونه ای بود که منتظر اوج در اسفند ماه بودیم ولی با همت کادر درمان و مسوولان شاهد شیب ملایم بودیم.
وی با بیان اینکه زمانی می ‌توان از اوج حرف زد که بیماری پس از شیوع زیاد به شدت کاهش پیدا کند، ادامه داد: ما هنوز به اوج دوم بیماری نرسیده ‌ایم چراکه اقدامات صورت گرفته به نسبت جمعیت استان و همچنین افراد گرفتار و بستری، چنین به نظر می رسد که هنوز به اوجی که انتظار داشتیم نرسیده ‌ایم.
صومی اظهار کرد: کرونا ویروس هزار چهره است و روی ایمنی پایدار تاثیر می ‌گذارد به طوریکه افراد گرفتار شده و گرفتار نشده در همه حال مستعد گرفتاری هستند.
 شناسایی 15 هزار و 756 نفر کرونایی در آذربایجان شرقی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تا به امروز ۱۵هزارو ۷۵۶ نفر بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی شناسایی شده اند که از این تعداد ۶۰۷ نفر یعنی ۳/۸ دهم درصد این بیماران فوت کرده اند.
وی به یکی از علت های گسترش مجدد ویروس کرونا خاطرنشان کرد و گفت: در اواخر اردیبهشت ماه شاهد کاهش ویروس کرونا در کشور آن هم بخاطر محدودیت‌ های فیزیکی بودیم؛ ام بعدا به دلایل مسائل معیشتی، محدودیت‌ ها برداشته شد که در طول دو هفته اخیر شاهد افزایش گسترش این ویروس هستیم.
صومی به نقش سفرها و مسافران ورودی به استان در افزایش موارد مثبت بیماری تصریح کرد و گفت: در جامعه ‌ای که میزان آنتی بادی پایین است، ویروس پایین است و حدود ۹۰ درصد مردم استان هنوز مستعد این بیماری هستند. با توجه به شرایط جغرافیایی استان و آب و هوای خوب این خطه، زمینه حضور گردشگران فراهم شد و ویروس گسترش یافت. همچنین آب و هوای خوب باعث افزایش مسافران در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه شده است.
 
آذربایجان شرقی در وضعیت هشدار
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد آمار بستری ها رفته رفته افزایش پیدا می کند، تاکید کرد: هم اکنون آذربایجان شرقی در زمینه این بیماری در وضعیت هشدار قرار دارد به طوریکه روزانه بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را در استان شناسایی می‌ کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز  با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری شده‌ ها به بیش از ۱۵ درصد افزایش رسیده است، ابراز کرد: نتیجه آزمایش ۴۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان که با علائم مبتلا به کرونا به بیمارستان ها مراجعه می کنند، مثبت شده است که ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر از آن ها بستری می شوند و تعداد فوتی ها هم که در اوایل اردیبهشت به دو نفر تقلیل یافته بود، اکنون به طور متوسط به ۶ نفر رسیده است.
 
جان باختن 3.8 درصد مبتلایان به کرونا در استان
صومی بیان کرد:15 هزار و 756 فرد مبتلا به کرونا را از طریق آزمایشات شناسایی کرده ‌ایم که متاسفانه ۶۰۷ نفر از آنان برابر با حدود ۳.۸ درصد، جان باخته ‌اند.
وی گفت: برخی ‌ها پیش ‌بینی می ‌کردند که در ایران تا پایان خرداد ویروس حذف خواهد شد ولی ما هیچ دلیل علمی در آن نمی ‌دیدیم؛ یکی از معضلات کووید۱۹ بدآموزی ‌ها و شبه دانش ‌ها چه در مورد پیشگیری و چه درباره درمان و پایایی ویروس بود. مدت پایایی ویروس در کشور و جهان چند ماه نیست و حتی برخی‌ ها یک سال و یک و نیم سال تعریف می‌ کنند.
وی تاکید کرد: در گزارش کمبریج در خصوص کویید ۱۹ آمده است که اگر به جایی برسیم که همه ماسک بزنیم و ۱۸ ماه جامعه را ایمن نگه داریم می‌ توان با واکسیناسیون جامعه را ایمن نگه داشت ولی درکل هیچ کدام از پیشگویی‌هایی که ویروس مهار خواهد شد سندیت ندارد.
 
توسعه پلاسما درمانی در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به ضرورت استفاده از ظرفیت پلاسمای خونی بین جامعه مخصوصا بیماران بهبود یافته اشاره کرد و گفت: سن و نبود بیماری زمینه‌ای، از عوامل موثر در پلاسمادرمانی محسوب می شوند که در این راستا از بهبودیافتگان جوان ‌تر و به ویژه مذکر، خواستار داوطلب اهدای پلاسمای خون هستیم.
وی به ضرورت همکاری رسانه ‌ها در دعوت از مبتلایان بهبودیافته کرونا در اهدای پلاسمای خونی اشاره کرد و گفت: : البته پلاسمای خونی در استان انجام گرفته ولی در حد وسیع نبوده است زیرا اصلا استقبال خوبی هم نشده است اما رسانه ها می توانند با فراهم کردن زمینه استفاده از پلاسمای خونی در بین جامعه و بیماران بهبودیافته کرونا مخصوصا جوانان و مردان ما را یاری نمایند.
صومی بیان کرد: قرمز بودن یک استان هشداری برای اصلاح رفتار در آن استان بوده و به معنی نقص مدیران آن نیست. هیچ تناقضی بین صحبت ‌های علوم پزشکی و استانداری وجود ندارد.
وی با اشاره به نحوه اعمال محدودیت‌ های جدید، گفت: طبق آخرین تصمیم ستاد ملی کرونا، برای اعمال محدودیت‌ در شهرستان‌ها باید اول در ستاد استانی کرونا تصمیم گیری شده و سپس به تایید ستاد ملی و وزارت بهداشت برسد و با تصمیم آقای رییس جمهور ابلاغ شود.
وی ادامه داد: در مورد شهرستان ‌ها وابسته به وزرات بهداشت بوده ‌ایم و وزارت بر اساس آمارهای ما تصمیم می‌گرفت و آن تصمیم تا دو هفته جاری بود و ما حق داشتیم نماز جمعه را بر اساس تصمیمات دو هفته قبل برگزار کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه زمان حضور در خارج خانه باید رعایت شود، عنوان کرد: بسیار بعید است که قرنطینه ‌های ۱۴ روزه عام را داشته باشیم چرا که اگر اگر همه ماسک زده و پروتکل‌های ابلاغی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و همچنین تهویه نیز مناسب باشد، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

گزارش از سحر مغفرت


نوشته شده در   سه شنبه 10 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode