ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 تير 1399     |     کد : 192807

شیوع ویروس کرونا در وضعیت «قرمز»/ آذربایجان، ماسک بزن!

وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور باری دیگر روند صعودی به خود گرفته و این روند در آذربایجان شرقی شدیدتر شده و وضعیت آن را به سطح «قرمز» رسانده است.

وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور باری دیگر روند صعودی به خود گرفته و این روند در آذربایجان شرقی شدیدتر شده و وضعیت آن را به سطح «قرمز» رسانده است.

به گزارش نصر، ویروس عالم گیر و کُشنده کرونا وقتی به ایران رسید، هراس شدیدی بین مردم ایجاد کرد و همه ابعاد عادی زندگی ایرانی ها را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که بسیاری از خانواده ها را دچار استرس شدیدی کرد و کارشناسان امر را مجاب کرد نسبت به آسیب های روانی ترس بیش از حد از این ویروس هشدار دهند و این روند حتی باعث شد در شبکه های اجتماعی چالش لبخند شکل بگیرد تا از سطح استرس خانواده های ایرانی کاسته شود.
طولی نکشید که شیوع سریع ویروس کرونا در کشور موجب شد دولت مقررات سختگیرانه ای را به اجرا بگذارد و شاید برای اولین بار تاریخ مردم ایران مجاب شدند در روز سیزده بدر برای حفظ سلامتی خود قید طبیعت گردی را بزنند؛ همه این اتفاقات حکایت از شدت خطر شیوع ویروس کرونا داشت. اما دولت نمی توانست به خاطر چالش های اقتصادی، زمان طولانی مردم را در خانه نگه دارد و مجبور شد از بیستم فروردین محدودیت های کرونایی را کاهش دهد، ولی این به معنای پایان شیوع کرونا نبود.
ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، هر محدودیتی را با ابلاغ یک سری پروتکل های بهداشتی رفع می کرد، پروتکل هایی که رعایت آن برای حفظ ایمنی شهروندان در تعاملات و رفت و آمدهای روزانه ضروری بودند. اما شاید دولت در رفع محدودیت ها سرعت زیادی به خرج داد، اما این مردم بودند که باید پروتکل ها را دقیقاً مراعات می کردند.
 
نگرانی رهبری از سیر صعودی مبتلایان به ویروس کرونا
افزایش صعودی و مجدد شیوع ویروس کرونا تا جایی موجب نگرانی شده است که باعث شد مقام معظم رهبری در سخنان خود به مناسبت هفته قوه قضائیه از افزایش شیوع مجدد این بیماری مهلک ابراز نگرانی کنند.
حضرت آیت الله سید علی خامنه ای با انتقاد از برخی افراد که مسئله کرونا را تمام‌شده می‌دانند، گفتند: در اثر فداکاری دستگاه ها و کادرهای درمانی و بهداشتی و همچنین مجاهدت داوطلبانه گروه های مردمی و همکاری عموم مردم، ایران به‌عنوان یک کشور موفق در دنیا معرفی شد، اما این مربوط به ابتدای کار بود و اکنون متأسفانه آن حرکت و مجاهدت از جانب بعضی مردم و مسئولان سست شده است.
ایشان با تشکر از خدمات طاقت‌فرسای کادرهای درمانی، شیوع بیماری را موجب خسته شدن این زحمتکشان دانستند و افزودند: اینکه گفته می‌شود باید کاری کرد که مشکلات اقتصادی از ناحیه کرونا بوجود نیاید، حرف درستی است اما در صورت بی‌توجهی و شیوع گسترده بیماری، مشکلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.
 
وضعیت قرمز در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی
کرونا تمام نشده است و شیوع آن شدیدتر هم شده است، بخصوص در آذربایجان شرقی. آمارهای ارائه شده توسط وزارت بهداشت نشان می دهد میزان مبتلایان به این ویروس کُشنده به پیک اول شیوع بیماری نزدیک تر شده و این میزان در استان های نیمه غربی کشور بیشتر بوده است.
ساعتی پیش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت ۱۶۲ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته و همچنین بهبودی ۱۸۶ هزار نفر از بیماران خبر داد.
«سیما سادات لاری» با اعلام این خبر افزود:  از دیروز تا امروز ۹ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند.
وی با اشاره به این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است، گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.
دکتر لاری با بیان این که خوشبختانه تا کنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، افزود:  ۳۰۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تا کنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی در پایان افزود: استان های خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استانهای ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
 
مسافران تابستانی در راه آذربایجان!
سیر صعودی شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی در شرایطی است که این استان خوش آب و هوا مقصد بخش بزرگی از گردشگران تابستانی است، گردشگرانی که علی رغم همه هشدارها، ویروس کرونا را پایان یافته تلقی می کنند!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه گفته است: نقش سفرها و مسافران ورودی به استان در افزایش موارد مثبت بیماری قابل توجه است و در جامعه ‌ای که میزان آنتی بادی پایین است، میزان شیوع ویروس کمتر است و حدود ۹۰ درصد مردم استان هنوز مستعد این بیماری هستند. با توجه به شرایط جغرافیایی استان و آب و هوای خوب این خطه، با رفع محدودیت های کرونایی، زمینه حضور گردشگران در آذربایجان شرقی فراهم شد و شیوع ویروس گسترش یافت.
محمدحسین صومی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری شده‌ ها به بیش از ۱۵ درصد افزایش رسیده است، ابراز داشت: نتیجه آزمایش ۴۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان که با علائم مبتلا به کرونا به بیمارستان ها مراجعه می کنند، مثبت شده است که ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر از آن ها بستری می شوند و تعداد فوتی ها هم که در اوایل اردیبهشت به دو نفر تقلیل یافته بود، اکنون به طور متوسط به ۶ نفر رسیده است.
وی بیان کرد: 15 هزار و 756 فرد مبتلا به کرونا را از طریق آزمایشات شناسایی کرده ‌ایم که متاسفانه ۶۰۷ نفر از آنان برابر با حدود ۳.۸ درصد، جان باخته ‌اند.
صومی گفت: برخی ‌ها پیش ‌بینی می ‌کردند که در ایران تا پایان خرداد شیوع ویروس تمام خواهد شد، ولی ما هیچ دلیل علمی در آن نمی ‌دیدیم؛ یکی از معضلات شیوع ویروس کووید۱۹ بدآموزی ‌ها و اظهارات غیر علمی چه در مورد پیشگیری و چه درباره درمان و پایایی ویروس بوده است. ویروس کرونا تمام نشده است و فعلاً هم پیش بینی دقیقی از پایان آن وجود ندارد.
 
کم توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی، عامل موج دوم شیوع کرونا
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم امروز با اشاره به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: شهرهایی در کشور وجود دارد که به علت رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و استفاده ‌نکردن از ماسک، با یک افزایش شدید بیماری مواجه و وضعیت آنها قرمز شده است.
«ایرج حریرچی» در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم، اظهار داشت: کم‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین عوامل شیوع موج جدید کرونا در کشور است.
وی با بیان اینکه برخی شهرها با روند کاهش بستری بیماران روبرو بودند ولی دوباره با خیز بیماری مواجه شدند، افزود: به مردم تذکر می‌دهیم که فاصله‌گذاری را رعایت کنند تا زمینه کنترل بهتر وضعیت فراهم شود.
 
ضعف نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی بازگشایی مشاغل
اما نباید همه کاسه و کوزه های افزایش مجدد شیوع کرونا را بر سر مردم شکست، چرا که شاهد بودیم در هفته های اخیر در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده و متاسفانه اکثریت تاکسی ها ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا را درباره سوار نکردن بیش از دو مسافر در صندلی عقب خودروها را رعایت نکرده اند. این حکایت از ضعف نظارت ها در سیستم حمل و نقل عمومی است که به افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا در تبریز و استان منجر شده است.
ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا باید تمهیدات جدی تری برای نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در بازگشایی مشاغل مختلف و بخصوص سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشد. این ستاد اختیار دارد تا در صورت نیاز محدودیت های کرونایی را مجدداً اعمال کند و برای حفظ سلامت و جان مردم نباید هیچ ترس و ملاحظه ای وجود داشته باشد.
 
آذربایجان، ماسک بزن!
اما آنچه مسلم است، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مکان های عمومی و نیز پرهیز از حضور در اماکن پرجمعیت و شلوغ شهرها مهمترین راهکار پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کُشنده کرونا است. امروز سازمان بهداشت جهانی و همه ژورنال های علم پزشکی بر ضرورت استفاده ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک تاکید می کنند.
متاسفانه در چند ماه اخیر پس از شیوع ویروس کرونا، مطالب نادرست و غیر دقیق بسیاری در فضای مجازی منتشر شده است که باعث عادی انگاری شیوع ویروس کُشنده کرونا در بین افراد جامعه شده است. بله، کرونا می کُشد! این چندمین تاکید در همین گزارش است. کرونا مثل سرماخوردگی نیست، کرونا شبیه آنفولانزا نیست و بیماری بسیار سخت تری است، کرونا می کُشد!
ما مردم لازم است در تصورات خودمان از این ویروس تجدید نظر کنیم، شیوع ویروس کرونا چیز عادی نیست که به آن عادت کنیم. ماه هاست به علت شیوع این ویروس بسیاری از ما نتوانسته ایم عزیزان خودمان را ببینیم، تعداد قابل توجهی از ما مردم، داغ از دست دادن عزیزانمان را دیدیم، اما برخی هنوز باور نکرده اند که کرونا می کُشد! البته که کرونا فقط برای همسایه نیست و ممکن است گریبان ما را هم بگیرد... یک راه بسیار آسان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کُشنده وجود دارد، ماسک بزنیم! دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که دستکم این یک قلم کالای بهداشتی در دسترس همه و با کمترین قیمت قرار گیرد.
مردم! امروز دو نفر از مقامات بلندپایه وزارت بهداشت دو بار اعلام کرده اند که وضعیت شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی «قرمز» شده است. وضعیت قرمز اعلان خطر به ماست؛ لطفاً ماسک بزنیم و دیگران را به رعایت پروتکل های بهداشتی دعوت کنیم، برای سلامتی خودمان و خانواده مان.
این روزها پویش عمومی برای تاکید همگانی بر ماسک زدن در شبکه های اجتماعی آغاز شده است. با گسترش هشتگ #آذربایجان_ماسک_بزن همه دوستان و همشهری هایمان را به استفاده از ماسک و جدی گرفتن این بیماری دعوت کنیم.
 
گزارش از محمد سهرابی


نوشته شده در   سه شنبه 10 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode