ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 تير 1399     |     کد : 192772

مروری بر نتایج یک مطالعه مروری؛

ترس از کرونا، افراد را در برابر بیماری آسیب‌پذیر می‌کند

شیوع بیماری کرونا (کووید ۱۹) علاوه بر تاثیرات جسمی، سبب پیامدهای روان‌شناختی جدی شده است.

شیوع بیماری کرونا (کووید ۱۹) علاوه بر تاثیرات جسمی، سبب پیامدهای روان‌شناختی جدی شده است. به همین خاطر پژوهشگران در یک مطالعه مروری، پیامدهای روان‌شناختی بحران پاندمی کووید ۱۹ و راهکارهای روان‌شناسی سلامت در مقابله با این بحران را به طور اجمالی بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، رضا باقریان سرارودی؛ دانشیار گروه روان شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، احمد علی‌پور؛ استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران و بهاره میراحمدی؛ دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت دانشگاه تهران، پردیس بین الملل کیش، پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.

برای انجام این پژوهش، مقالات حوزه روان‌شناسی و کرونا که از شروع پاندمی کرونا (آذر ۹۸) تا ۳۱ فروردین ۹۹ در پایگاه‌های اطلاعاتی مثلProquest ،Pubmed ،SID ، Ovid،Iranmedex ، Science direct ،Springer ، Google Scholar نمایه شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج این مطالعه نشان داد که پاندمی کووید ۱۹ در جهان پیامد روان‌شناختی جدی برای اقشار مختلف جامعه از جمله کادر درمانی، مبتلایان، اطرافیان و خانواده مبتلایان به کرونا، مردم عادی، کودکان و سلامندان به همراه داشته است.

با توجه به یافته‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد که استرس و عوامل روان‌شناختی نه تنها در سلامت روان نقش دارند بلکه با مکانیزم‌های ایمنی، سلامت جسمی را نیز به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین استرس کرونا، قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی به دنبال کرونا و همچنین اضطراب و ترس ناشی از گسترش و پاندمیک شدن کرونا می‌تواند باعث تضعیف شدید عملکرد سیستم ایمنی و آسیب‌پذیری فرد در برابر کرونا شود».

به گفته پژوهشگران این تحقیق«در چنین شرایط بحران‌زایی، روان‌شناسان سلامت می‌توانند با شناسایی دقیق پیامدها و مشکلات روان‌شناختی حاصل از بحران، طی دستورالعمل‌های مداخله‌ای و یا با استفاده از شیوه‌نامه‌های مداخله‌ای تهیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای معتبر، نقش مهمی در کاهش پیامدهای روان‌شناختی بحران کرونا در جامعه داشته باشند. در صورتی که تبعات روان‌شناختی ناشی از کرونا مورد توجه قرار نگیرد، نه تنها سلامت روانی افراد به شدت در معرض تهدید قرار می‌گیرد، بلکه با توجه به شواهد پژوهشی، می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی افراد و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر ویروس کرونا شود».

نتایج این مطالعه، خرداد ماه ۹۹ در مجله «دانشکده پزشکی اصفهان» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان، منتشر شده است.


نوشته شده در   شنبه 7 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode