ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 تير 1399     |     کد : 192757

دهه کرامت؛

تجلی کمالات انسانی در وجود خواهر و برادری از نسل پیامبر(ص) است

حجت الاسلام سید جعفرعادلی؛ رییس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی افغانستان به مناسبت هفته کرامت؛ ولادت باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع) در مصاحبه با آوا گفت: دهه کرامت، تجلی کمالات انسانی در وجود خواهر و برادری از نسل پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام سید جعفرعادلی؛ رییس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی افغانستان به مناسبت هفته کرامت؛ ولادت باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع) در مصاحبه با آوا گفت: دهه کرامت، تجلی کمالات انسانی در وجود خواهر و برادری از نسل پیامبر(ص) است.
دهه کرامت؛ تجلی کمالات انسانی در وجود خواهر و برادری از نسل پیامبر(ص) است
به گزارش آوا، آقای عادلی تأکید کرد: کرامت قبل از هر چیزی دینداری و دوری از گناه و بخل داشتن نفس اماره و کوچک شمردن دنیا را شامل می شود که اهلبیت عصمت و طهارت هر کدام شان به خصوص حضرت امام رضا(ع) جامع این صفات بودند.
 
به گفته وی، حضرات معصومین(ع) به عنوان امامان کریم نیز شناخته می شوند؛ پس آنها نخستین کرامت کنندگان اند.
 
این عالم دینی افزود: باید توجه داشت که امامان ما به خصوص حضرت امام رضا(ع) کرامات بسیاری دارند و این کرامات به عنوان اعجاز شناخته می شوند؛ البته برخی از انسان ها هم می توانند کرامت داشته باشند که از طریق پرهیزکاری ممکن می شود و انسان را هدایت می کند.
 
عادلی اضافه کرد: همانگونه که از خصوصیات معصومین(ع)، هدایتگری بشر است، درباره امام هشتم(ع) هم اینگونه است و ایشان کرامت ویژه ای دارند. وی جامع همه علوم، آگاه به تمام مسائل شرعی، علوم قرآنی، مسائل روز و همچنین مسلط بر زبان‌های مختلف دنیا بود. از این رو است که در عیون اخبارالرضا(ع) از اباصلت نقل شده که حضرت ثامن الائمه(ع) با هر ملیتی به زبان خود شان صحبت می کردند و حتی وقتی وارد نیشابور شدند با پیرزنی به زبان محلی سخن گفتند.
 
حضرت امام رضا(ع) در زمان حیات و پس از آن، کرامات زیادی از خود نشان داده که در تاریخ ثبت شده است، در بارگاه باصفای آنحضرت که در مشهد مقدس واقع است، بیماران صعب العلاج شفا یافته اند و خیلی از انسان های بدطینت و معصیت کار نیز از برکت ایشان بدبخت تر و دچار مهلکه شده اند.
 
او در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینکه چرا فاصله زمانی میان ولادت حضرت امام رضا و خواهرش حضرت فاطمه معصومه(ع) هفته کرامت نام‌گذاری شده است، گفت: سفر طولانی حضرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو و همچنین خواهرش فاطمه معصومه(س) تا قم ایران پر از کرامت ها و اعجاز بود.
 
به عقیده آقای عادلی هفته کرامت در حقیقت یادواره‌ای از بزرگی خاندان اهلبیت(ع) و تجلی کمالات انسانی در وجود خواهر و برادری از نسل پیامبر است که همچنان در صفحات تاریخ می درخشد.
 
وی تصریح کرد: استقبال حیرت آور مردم در مسیر، از امام رضا(ع) و سخنان پر از حکمت و ماندگار آنحضرت به خصوص حدیث "سلسله الذهب" که پرده از روی حقیقت ها برداشت و مقام و منصب امام معصوم را برای آیندگان روشن ساخت، بیانگر کرامت و بزرگواری ایشان است.
 
به گفته این فعال دینی و فرهنگی، حضرت فاطمه معصومه(س) نیز که در راه برادر بزرگوارش گام برداشت و مسیر پر پیچ و خم مدینه تا قم را پیمود، بزرگترین نماد وفاداری و مصداق واقعی اطاعت از اولوالامر و حمایت از ولایت را به نمایش گذاشت.
 
به عقیده عادلی این دهه را باید دهه کرامت نامید؛ زیرا پس از آمدن حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به مرو و ایجاد تحول علمی و اجتماعی و در نهایت تقدس بخشیدن به سرزمین خراسان، حضرت فاطمه معصومه(س) نیز با مقدم گرامی اش شهر قم را مطاف و زیارتگاه دلباختگان و عاشقان معرفت ساخت.
 
او افزود: رمز و رابطه ای که میان سفر حضرت امام رضا(ع) و خواهرش فاطمه معصومه(س) در یک مسیر وجود دارد فراتر ازعاطفه برادری و خواهری است که تنها اهل معرفت آن را می‌دانند؛ اما همین مقدار باید گفت که فاطمه معصومه(س) با این حرکت و تحمل رنج سفر، اوج تسلیم در برابر خداوند و حجت او در روی زمین یعنی حضرت امام رضا(ع) را نشان داد.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 5 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode