ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1399     |     کد : 192517

روز شمار تاريخ

سه شنبه13خرداد1399-10شوال 1441-2 ژوئن2020

سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)

سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)

سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)
در آغاز محرم سال 1383 ق برابر با خرداد 1342 ش، قم به صورت پايگاه ضد رژيم درآمده و شور خاصي در آن برپا بود. در عصر عاشوراي آن سال برابر با سيزدهم خرداد 1342 ش حضرت امام خميني(ره) با حضور در مدرسه فيضيه، طي سخنان كوبنده‏اي، ضمن انتقاد شديد از رژيم پهلوي و اربابان آمريكايي و اسرائيلي شاهِ ايران، پرده از جنايات طاغوت برداشتند. حضور مردم در سخنراني به اندازه‏اي بود كه تمام صحن فيضيه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، ميدان آستانه و اطراف، مملو از جمعيت بود. در پي سخنراني افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخيمان رژيم ستمشاهي به خانه ساده و بي‏آلايش امام در قم يورش برده و امام را دستگير و دور از چشم مردم به زنداني در تهران منتقل كردند. هنوز چند ساعتي از اين حادثه نگذشته بود كه فرياد مردم معترض و انقلابي، عليه حكومت ديكتاتوري شاه بلند شد و خواستار برقراري حكومت اسلامي و پايان دادن به رژيم ستمشاهي شدند. به همين جرم بود كه گلوله‏هاي برخاسته از خشم و كينه حكومت ننگين شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابي بپاخاسته را در اين روز نشانه رفت و با به خاك و خون كشيدن آنان، قيام خونبار و جاويد پانزدهم خرداد 42 شكل گرفت.

عمليات كوچك نصر 2 در منطقه عملياتي ميمك توسط ارتش (1366 ش)

عمليات كوچك نصر 2 در منطقه عملياتي ميمك توسط ارتش (1366 ش)
عمليات نصر 2 در نيمه شب 13 خرداد 1366 با رمز مبارك يا حسين مظلوم(ع) و با هدف آزادسازي ارتفاعات مشرف بر خطوط مواصلاتي دشمن، در منطقه عملياتي ميمك آغاز شد. نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين عمليات با هجوم به گردان‏هايي از دشمن، نيروهاي كماندويي و زرهي بعثي را در ارتفاعات ميمك، درهم كوبيدند و بر برخي از اين ارتفاعات تسلط يافتند. در اين ميان، دشمن بعثي با احساس خطر از استقرار رزمندگان ارتش در مواضع و ارتفاعات جديد و نيز زيرديد و تير قرار گرفتن شهرهاي اطراف، اقدام به چند پاتك نمود كه با مقاومت ارتشيان سلحشور مواجه گرديد و با از دست دادن ده‏ها تانك، ده‏ها قبضه سلاح سبك و نيمه سنگين و تعدادي كشته و زخمي و اسير، مجبور به عقب‏نشيني گرديد.

درگذشت "ابن سيرين بصری" خوابگزار معروف مسلمان(110 ق)

درگذشت "ابن سيرين بصری" خوابگزار معروف مسلمان(110 ق)
ابوبكر محمد بن سيرين بصري، فقيه و راوي حديث بود كه از تابعين، احاديث فراواني را نقل كرده است. وي در سال 31 يا 33 هجري قمري به دنيا آمد. در ابتدا شغل بزّاري داشت و بسيار زيباو با جمال بود. روزي زني وي را به بهانه‏ي خريد اجناس بزازي، به خانه‏ي خود برد و او را به گناه فرا خواند و به او گفت: در صورتي كه خواسته‏ام را برآورده نسازي، آبرويت را مي‏برم. ابن‏سيرين براي آن‏كه حِسِّ تَنَفُّر و انزجار را در زن برانگيزد خود را به نجاست آلوده مي‏كند وبه اين ترتيب خود را از گناه مي‏رهاند. مي‏گويند در نتيجه‏ي آن تقوي، وي به علم تعبيرخواب آگاه گرديد، به‏حدي كه او را "تاليِ يوسف صديق" مي‏شمارند. همه‏ي تعبيرات او، از ذوق سليم و فكر ثاقب بود و حوادث رؤيايى را با آيات قرآني و احاديث نبوي و يا حقايق خارجي تطبيق مي‏نمود. ابن‏سيرين براي احاديث پيامبر اسلام(ص) اهميت بسياري قائل بود و در حفظ و نقل حديث، دقيق و محتاط بود و همين دقت نظر او موجب شد تا مؤلفان برجسته، روايت‏هايش را قابل استناد بدانند. ابن سيرين در زمان حيات خود، محضر 30 نفر از اصحاب پيامبر را درك كرد و كتب و نسخه‏هاي خطي گوناگوني رابه زبان‏هاي مختلف از خود بر جاي گذاشت. ويژگي‏هايى چون رعايت جانب احتياط در مسايل شرعي، يك روز در ميان روزه گرفتن، شب زنده‏داري، بردباري، نرم‏خويى، پرهيز از بحث و جَدَل، اعتراف به لغزش‏هاي خويش و اميدواري فراوان به رحمت الهي، از ابن سيرين چهره‏اي چونان زاهدان و پارسايان بزرگ ساخته است و همين امر موجب شده تا برخي از كساني كه در زمينه‏ي سير و سلوك كتاب‏هاي مهم نگاشته‏اند، در وي به گونه‏ي الگوي پرهيزگاري و پارسايي بنگرند.

آغاز عمليات "روباه صحرا" توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا (1942م)

آغاز عمليات "روباه صحرا" توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا (1942م)
در دوم ژوئن در جريان جنگ جهاني دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلماني معروف به روباه صحرا عليه نيروهاي انگليسي در شمال افريقا آغاز شد. قبل از اين حمله، انگليسي‏ها با تهاجم به ليبي، اين منطقه را از ارتش آلمان نازي پس گرفته بودند. اما در جريان ضد حمله مارشال رومل كه نزديك به يك ماه به طول انجاميد، نيروهاي تحت فرماندهي وي علاوه بر تصرف مجدّد ليبي، تا نزديكي بندر سوئز را از دست متفقين خارج ساختند. با اين حال، در حمله متقابل انگليسي‏ها در نوامبر 1942م، رومل شكست خورد و اين نقشه آلماني‏ها با شكست مواجه گرديد.

روز ملي "انگلستان"

روز ملي "انگلستان"
كشور جزيره‏اي انگلستان با بيش از 244 هزار كيلومتر مربع مساحت در غرب اروپا و در ميان اقيانوس اطلس، درياي مانْش، درياي شمال و درياي ايرلند واقع شده است. انگلستان جمعيتي كمتر از 60 ميليون نفر دارد و با توجه به عدم رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 م نيز از 60 ميليون نفر تجاوز نكند. لندن پايتخت انگلستان و بيرمنگام، ليورپول و آكْسْفورد از شهرهاي مهم آن مي‏باشند. حكومت اين كشور مشروطه سلطنتي است و قدرت اجرايى در دست نخست‏وزير مي‏باشد. اكثريت مردم انگلستان پيرو آيين انگليكان (شاخه‏اي از پروتستان) مي‏باشند. زبان رسمي آنها انگليسي و مليت انگلندي در اين كشور اكثريت دارد. بريتانيا از اتحاد اسكاتلند، انگلند، وِلزْ و ايرلند شمالي به وجود آمده كه واحدهاي فوق در امور داخلي خويش، استقلال و خودمختاري نسبي دارند و هر يك به عنوان كشوري مستقل محسوب مي‏گردند. انگلستان از جمله كشورهايى است كه در چند قرن اخير به عنوان كشوري استعمارگر در عرصه جهاني مطرح شده است. گستره و دامنه اين حضور كه معمولاً به تاراج منابع سرزمين‏هاي تحت استعمار مي‏انجاميد، در شرق و غرب كره زمين آنچنان گسترده و فراگير بود كه طبق مثل معروف آن زمان، خورشيد هيچ گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. حضور انگلستان در مناطق گوناگون جهان، گاهي توسط نيروي نظامي و با توسل به زور انجام مي‏گرفت و گاه با انعقاد پيمان‏ها و قراردادهاي ذلت بار، اين سياست استعماري به پيش مي‏رفت. سابقه طولاني و ميزان دخالت‏هاي استعماري و تعدد شيوه‏هاي نفوذ بريتانيا در نقاط مختلف زمين تا آن‏جا بود كه طي يك قرن اخير به عنوان استعمار پير انگلستان شهرت يافته است. در نيمه دوم قرن بيستم گرچه بر اثر تحولات بين‏المللي، روند استعمار مستقيم به پايان رسيد و انگلستان هم وزارت مستعمرات خود را منحل نمود، اما در آغاز هزاره سوم ميلادي، علاوه بر كشورهاي مشترك‏المنافع، همچنان حدود 20 جزيره و مجموعه جزاير تحت نظر انگلستان اداره مي‏شود. اين كشور از نظر اقتصادي با همه مشكلاتي كه در جنگ جهاني دوم و سال‏هاي بعد از جنگ با آن مواجه بود يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. 2 ژوئن سال‏روز تولد ملكه به عنوان روز ملي انگلستان نام‏گذاري شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 13 خرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode