ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 خرداد 1399     |     کد : 192464

روز شمار تاريخ

یکشنبه4خرداد1399-1شوال 1441-24می2020

عزل "سيدضياءالدين طباطبايي" از رياست وزرا به فرمان احمدشاه قاجار (1300 ش)

عزل "سيدضياءالدين طباطبايي" از رياست وزرا به فرمان احمدشاه قاجار (1300 ش)

عزل "سيدضياءالدين طباطبايي" از رياست وزرا به فرمان احمدشاه قاجار (1300 ش)
در جريان كودتاي سوم اسفند 1299، عامل نظامي كودتا رضاخان و عامل سياسي و كارگردان ظاهر و باطن، سيد ضياءالدين طباطبايي بود كه با حمايت انگليس صورت گرفت. سيد ضياء در نخستين روزهاي ورود قواي قزاق به تهران، با احمدشاه ملاقات و فرمان رييس الوزرايي خود را با اختيارات كامل دريافت كرد. وي در اولين روز صدارت خويش دست به اقداماتي زد و نزديك به دويست تن از رجال كشور و روحانيان را باز داشت نمود و طي اعلاميه‏اي، علل و جهات صدارت خود را به حكّام و واليان در سراسر كشور ابلاغ كرد. نقطه زوال دولت سيدضياءالدين طباطبايي معروف به دولت سياه و كابينه صد روزه را بايد در اختلاف بين وي و سردار سپه جُست. رضاخان كه با سيدضياء روابط خوبي نداشت، با نزديك شدن هر چه بيشتر به احمدشاه و اظهار اطاعت و انقياد، زمينه را براي بركناري سيدضياء فراهم ساخت. به ويژه كه احمدشاه از زمان امضاي حكم رياست وزرايي سيدضياء، از او دلخوش نبود و اهانت‏ها و بي‏ادبي‏هاي سيد، شاه را به شدت خشمگين ساخته بود. همچنين منتقدين و وابستگان به دربار كه عده زيادي از آنان در حبس رفته بودند، تلاش شبانه‏روزي خود را براي بر كناري او معمول مي‏داشتند. سرانجام در روز اول خرداد 1300، شاه به سيدضياء، تكليف استعفا نمود، اما سيدضياء اطاعت نكرد تا اين كه احمد شاه وي را در چهارم خرداد بر كنار كرد و دولت 93 روزه‏اش سقوط كرد. پس از بركناري، در همان روز در حالي كه از خزانه دولت مبلغ بيست و پنج هزار تومان به او براي مخارج سفر داده بودند با تني چند از دوستان و نزديكان خود از طريق بغداد عازم اروپا شد و بيست و دو سال در اروپا اقامت گزيد.

عيد سعيد فطر

عيد سعيد فطر
عيد فطر يكى از دو عيد بزرگ در سنت اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بيشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى‏طلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است

تولد فقيه كبير آيت اللَّه "سيدمحمد مهدي بحرالعلوم" (1155 ق)

تولد فقيه كبير آيت اللَّه "سيدمحمد مهدي بحرالعلوم" (1155 ق)
علامه‏ي دهر و وحيد عصر، سيد محمدمهدي بحرالعلوم در آخرين ساعات ماه رمضان، قبل از طلوع عيد فطر سال 1155 ق در عتبات عاليات به دنيا آمد. وي به علت فراست و كوشش فراوان، در نوجواني به درس خارج پدر بزرگوار خود راه يافت و پس از آن در حلقه‏ي درس استاد بزرگ حوزه، آيت اللَّه وحيد بهبهاني، قرار گرفت و بعد از پنج سال به اجتهاد نايل آمد. سيد بحرالعلوم پس از وفات استادش، وحيد بهبهاني، رهبري كامل و زعامت و مرجعيت شيعه را به دست گرفت و آوازه‏ي او آفاق را پر كرد. شيخ جعفر كاشف الغطاء، حجت الاسلام محمدباقر شَفقي، سيد عبداللَّه شُبَّر، سيد محمد مجاهد، سيد محمدجواد عاملي و شيخ احمد نراقي و... از جمله شاگردان بارز وي بوده‏اند. از سيد، تأليفات متعددي بر جاي مانده كه المصابيح في الفقه، مِشكاةُ الهدايه و كتابُ الرِّجال از آن جمله‏اند. اين عالم رباني سرانجام در رجب يا ذيحجه‏ي سال 1212 ق در57 سالگي دار فاني را وداع و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

كشف فلز "رويْ" توسط "پاراسْلوسْ" شيمي دان سوئيسي (1541م)

كشف فلز "رويْ" توسط "پاراسْلوسْ" شيمي دان سوئيسي (1541م)
در 24 مه 1541م فلز روي پس از سه سال آزمايش، توسط پاراسْلوسْ، شيمي‏دان و پزشك سوئيسي كشف شد. تا قبل از آن، بشر اطلاعي از فلز رويْ نداشت و از آن پس، موارد استعمال رويْ چنان فراوان شد كه در حال حاضر، كاربرد وسيعي در صنعت دارد. روي، اولين فلز كشف شده در عصر جديد است و تا پيش از آن، تنها طلا، نقره، مس، سرب و آهن براي آدمي شناخته شده بود. باراسلوس هم‏چنين سفرهاي متعددي به مشرق زمين كرد. او در اين سفرها، ضمن آشنايي با علم كيميا، با بسياري از داروهاي شرقي نيز آشنا شد كه پزشكان اروپايي تا آن زمان از وجود اثرات شفابخش اين داروها بي‏اطلاع بودند.


نوشته شده در   يکشنبه 4 خرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode