ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399     |     کد : 192131

گرمایش جهانی،

تهدید حیات بشر در دوران پساکرونا

بشر سال‌هاست با مشکل بزرگی به نام گرمایش جهانی (تغییرات اقلیمی) رو به روست که هر لحظه زندگی بر روی سیاره زمین را به مخاطره می‌اندازد.

ایسنا/آذربایجان شرقی: بشر سال‌هاست با مشکل بزرگی به نام گرمایش جهانی (تغییرات اقلیمی) رو به روست که هر لحظه زندگی بر روی سیاره زمین را به مخاطره می‌اندازد.

زمین، مهد تمدن بشری و زیستگاه جانداران ریز و درشت، چند روزی است نفس راحتی از دست انسان‌ها می‌کشد. شاید تنها فایده کروناویروسی که میلیاردها انسان را خانه نشین کرده، کاهش فعالیت‌های تخریبی زیست محیطی است.

کارشناسان می‌گویند که پس از گذشت دوماه از شیوع کرونا در جهان، زمین در بهترین موقعیت خود طی نیم قرن گذشته قرار دارد زیرا قرنطینه خانگی مردم، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف سوخت‌های فسیلی‌، تردد هوایی، زمینی و آبی را کاهش داده و حتی به احتمال زیاد، بهبود لایه اوزن روند مثبتی داشته است.

با این حال اما پس از کرونا، انسان‌ها قرنطینه خانگی خود را می‌شکنند و بار دیگر وسایل حمل و نقل شروع به کار می‌کنند. مشکلات زیست محیطی بار دیگر تشدید می‌شود و متاسفانه سبک زندگی مدرن مردم اوضاع محیط زیست را وخیم‌تر خواهد کرد.

گرمایش جهانی زمین چگونه رخ می‌دهد؟

در صورت بازگشتن به روال گذشته، روند گرمایشی زمین نیز ادامه خواهد یافت. گرمایشی که با تغییر الگوی بارشی همراه است. به طوری که امکان دارد شدت بارش باران افزایش یابد و در تابستان و مناطق دور از اقیانوس‌ها خطر خشکسالی بیشتر شود. با وقوع طوفان‌ها و افزایش سطح آب دریا، احتمال وقوع سیل هم افزایش خواهد یافت. تغییر اقلیم موجب تغییر شرایط زیستگاه‌ها شده و از آنجا که حیات وحش نمی‌تواند به سرعت خود را با این تغییرات سازگار کند، بسیاری از حیوانات منقرض خواهند شد. زمستان‌ها بی حاصل و خشکسالی‌ها گسترده می‌شود.

و در نهایت حیات بشر و هر جنبنده دیگری بر روی زمین به اتمام خواهد رسید.

چه بسا، دلیل اصلی وقوع گرمایش جهانی و تغییرات جوی، انسان است. روز جهانی زمین پاک نیز به عنوان تلنگری برای بشر تلقی می‌شود تا انسان‌ها درک کنند که تمامی تغییرات اقلیمی اخطارهایی از سوی زمین است.

"سازگاری با تغییرات اقلیمی" شعار پنجاهمین سالگرد روز جهانی زمین پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی زمین پاک تحت عنوان "سازگاری با تغییرات اقلیمی"، گفت: روز ۲۲ آوریل مصادف با سوم اردیبهشت ماه با هدف افزایش آگاهی، تجلیل و حفظ محیط زیست کره زمین به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است.

حمید قاسمی متذکر شد: این روز به تمامی مردم روی کره زمین یادآوری می‌کند که فقط یک زمین وجود دارد که باید در حفظ آن بکوشیم.

وی، افزایش آگاهی عمومی در مورد گرمایش زمین و پیامدهای آن را یکی از تاثیرگذارترین اقدامات در زمینه حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: اقداماتی چون آگاه سازی مردم در درک تأثیر گرم شدن زمین، افزایش سواد اقلیمی در بین کودکان و نوجوانان و توسعه برنامه‌های آموزش غیررسمی از طریق رسانه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند سبب ازبین رفتن شکاف بین درک علمی و اجتماعی از تغییرات آب و هوایی شود.

وی افزود: فعالان و تشکل‌های مردمی حوزه محیط زیست و ارگان‌های مرتبط با آموزش، پرورش، فرهنگ و تبلیغات اسلامی کشور نقش قابل توجهی را در افزایش آگاهی و ایجاد حساسیت در آحاد جامعه در خصوص مسئله مهم و حیاتی کره زمین ایفا می‌کنند.

قاسمی با اشاره به آلودگی تمامی پسماندهای شهری و روستایی، گفت: اقدامات زیست محیطی چون دفن پسماندها تا حدودی از آلودگی زمین جلوگیری می‌کند اما کافی نیست و نیاز به انجام اقدامات بیشتری از جمله فنس‌کشی، دفن اصولی پسماندها و ارائه طرح جامع مدیریت پسماند از طریق شهرداری‌ها در هر شهرستان دارد.

وی با اشاره به این‌که اغلب واحدهای صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی دارای اثرات منفی زیست محیطی هستند، اظهار کرد: با ابلاغ برخی ضوابط و مقرراتی چون احداث تصفیه‌خانه، اجرای فیلتراسیون و توسعه فضای سبز، این واحدهای صنعتی و معدنی ملزم به رعایت مسائل زیست‌محیطی شده‌اند تا کمترین تأثیر منفی برای محیط ایجاد شود.

اقداماتی که انسان‌ها برای مقابله با گرمایش جهانی باید انجام دهند

در تغییرات اقلیمی، رد پای انسان به چشم می‌خورد. از این رو برای مقابله با این پدیده، انسان باید عزم راسخ داشته باشد و سپس به طور جدی تصمیم بگیرد.

در ابتدا می‌توان مصرف پروتئین حیوانی را کاهش داد زیرا برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

می‌توان از کشاورزان محلی خرید کرد تا نیازی به استفاده از ماشین‌های حمل و نقل برای خرید موادغذایی و طی مسافت‌های طولانی نباشد و در نتیجه کربن کمتری نیز وارد جو شود.

در مصرف آب صرفه جویی کرد. به طوری که موقع مسواک زدن، حمام کردن، شست‌وشوی ظرف‌ها، دست‌ها و ... شیر آب را باز نگذاشت. همچنین به اصلاح الگوی مصرف نیز توجه جدی کرد زیرا تنها صنعت پوشاک،  ۱۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهد.

بازیافت، تعمیر و استفاده مجدد از موارد مصرفی به شدت در کاهش گازهای گلخانه‌ای موثر است؛ تفکیک زباله و ساخت کمپوست از زباله را باید در زندگی خود پیاده کرد.

به پلاستیک "نه" محکم بگویید. طول عمر کاربری یک پلاستیک یعنی از زمان خرید و آوردن آن به منزل حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است اما طول عمر پلاستیک در طبیعت و تجزیه آن، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال است.

تا جایی که می‌شود از غذاهای نیمه آماده بسته بندی شده استفاده نکرد. در مصرف کاغذ صرفه جویی کرد زیرا برای تولید هر تن کاغذ ۱۷ درخت تنومند قطع می‌شود.

از خودروی تک سرنشین استفاده نکرد و در صورت امکان، درخت کاشت.

در حد توان از شوینده‌های طبیعی به جای شیمیایی استفاده کرد. با عایق بندی خانه از هدر رفتن انرژی پیشگیری کرد و در نهایت برای توجه هرچه بیشتر مردم، از نگرانی‌های محیط زیستی خود بیشتر صحبت کرد و این نگرانی‌ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

وظیفه حفاظت از محیط زیست برعهده تک تک انسان‌هایی کسانی است بر روی این کره زندگی می‌کنند. نسل ما این زمین و هر آن‌چه بر روی آن قرار دارد را از پدران خود به ارث برده و باید با تمام توان از آن محافظت کرده و در اختیار نسل آتی قرار دهد.

آگاهی از مشکلات زیست محیطی نیز سبب ایجاد دغدغه‌هایی برای انسان‌ها می‌شود تا نسبت به مسئولیت اجتماعی خود مبنی بر مقابله با گرمایش جهانی به عنوان تهدید زندگی تمامی جانداران حساس تر شوند.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode