ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 فروردين 1399     |     کد : 191997

لایو ساینس:

چرا دست نزدن به صورت در دوران همه گیری کرونا دشوار است؟

در روز‌های همه گیری کرونا برای شما بسیار سخت است که به چهره خود دست نزنید؟ آیا دقیقا در همین دوران مرتب حس می‌کنید صورتتان دچار خارش شده و باید صورتتان را لمس کنید؟

در روز‌های همه گیری کرونا برای شما بسیار سخت است که به چهره خود دست نزنید؟ آیا دقیقا در همین دوران مرتب حس می‌کنید صورتتان دچار خارش شده و باید صورتتان را لمس کنید؟ شما تنها فردی نیستید که چنین وضعیتی دارید. با پخش شدن کرونا در سرتاسر جهان، مردم در فاصله ۶ فوت (۱.۸ متر) از یکدیگر قرار دارند، دستان خود را مرتب می‌شویند و در تلاشند از تماس دستان خود با چهره خودداری کنند. اما رعایت کردن اصل دست نزدن به صورت در دوران همه گیری کرونا بی نهایت دشوار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :در روز‌های همه گیری کرونا برای شما بسیار سخت است که به چهره خود دست نزنید؟ آیا دقیقا در همین دوران مرتب حس می‌کنید صورتتان دچار خارش شده و باید صورتتان را لمس کنید؟ شما تنها فردی نیستید که چنین وضعیتی دارید. با پخش شدن کرونا در سرتاسر جهان، مردم در فاصله ۶ فوت (۱.۸ متر) از یکدیگر قرار دارند، دستان خود را مرتب می‌شویند و در تلاشند از تماس دستان خود با چهره خودداری کنند. اما رعایت کردن اصل دست نزدن به صورت در دوران همه گیری کرونا بی نهایت دشوار است.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از لایو ساینس، نادیده گرفتن احساس خارش چشم، بینی و ... بسیار سخت است. حتی متخصصانی که باید به دیگران آموزش دهند این کار را نکنند نیز درگیر این مشکل هستند. برای مثال، طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در ژورنال کنترل عفونت آمریکا منتشر شده است، دانشجویان دانشکده پزشکی که در زمینه پیشگیری از بیماری‌های عفونی آموزش دیده اند، ۲۳ بار در ساعت در طول سخنرانی صورت خود را لمس کردند.

چرا دست نزدن به صورت در دوران همه گیری کرونا دشوار است؟
روانشناس آمریکایی، کوین چاپمن، بنیانگذار و مدیر مرکز اضطراب و اختلالات مربوط به آن در کنتاکی گفت: «این یکی از رایج‌ترین عادت‌هایی است که به معنای واقعی کلمه برای هر انسانی وجود دارد. به افراد آموخته می‌شود که مرتب چهره خود را لمس کنند، برای آرایش، مسواک زدن و نخ دندان زدن یا آرایش مو‌های خود. البته این رفتار‌ها به رفتار‌های دیگری مثل مالیدن چشم‌های شما در یک فروشگاه مواد غذایی پر از میکروب نیز منتهی می‌شوند.»


این گرایش ما به لمس صورت فقط مربوط به تکرار نیست بلکه یک عادت برای فظ ظاهر است. چاپمن به لایو ساینس گفت: «این یک عادت است که اطمینان حاصل کنیم چهره‌های ما به شکلی مشخص و مرتب در انظار عمومی ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، مالیده شدن غذا اطراف دهان باعث می‌شود به سرعت دستمال یا اگر ناگریز باشیم دستمان را دور دهانمان بکشیم تا پاکیزه شود. لمس صورت یک مکانیسم ناهشیار برای پاک کردن و آراستگی چهره است.»


اگرچه لمس کردن صورت برای بسیاری از افراد عادت بدی است، اما برای افرادی که اضطراب دارند بدتر می‌شود. چاپمن گفت:، برای مدیریت استرس، ممکن است افراد با سطح اضطراب بالا، رفتار‌های تکراری مانند تمیز کردن ناخن یا کشیدن مو‌های خود را انجام دهند، این امر می‌تواند در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند، مانند حواس پرتی فرد از تعاملات اجتماعی و تشدید تنش. براساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ که در مجله Brain Research منتشر شده برخی از افرادی که استرس دارند با لمس صورت خود سعی می‌کنند وضعیت استرس خود را کنترل کنند.


به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، خوشبختانه لمس کردن صورت شما اصلی‌ترین راه آلوده شدن افراد به کرونا ویروس نیست. با این وجود، CDC توصیه می‌کند که بینی، دهان و چشم خود را لمس نکنید، زیرا ویروس به این روش نیز گسترش می‌یابد و اگر یک سطح آلوده را لمس می‌کنید، به یاد داشته باشید که دستان خود را با آب و صابون تمیز کنید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.


چاپمن می‌گویدک وقتی مردم نگران لمس چهره‌های خود هستند، ممکن است ناخوداگاه این کار را مکرر انجام دهند، مثل این که وقتی به فردی بگویید که به یک فیل صورتی فکر نکند، فوراً یک فیل صورتی را در ذهن خود خلق می‌کند. برای شکستن این عادت نیز بهتر است سعی کنید سر خود را گرم کنید و پس از لمس صورت خود با دست، فورا خود را تنبیه نکنید.


نوشته شده در   سه شنبه 26 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode