ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 فروردين 1399     |     کد : 191953

هشدار اورژانس آذربایجان شرقی در مورد مسمومیت با قارچ‌های وحشی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاکید کرد: از چیدن و لمس و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت و کوه و دشت خودداری کنید.

ایسنا/آذربایجان شرقی: رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاکید کرد: از چیدن و لمس و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت و کوه و دشت خودداری کنید.

فرزاد رحمانی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: احتمال مسمومیت و مرگ در پی مصرف برخی قارچ‌های موجود در طبیعت بسیار بالا بوده و اقدام به چنین کاری‌، سالانه افراد زیادی را روانه بیمارستان می‌کند.

وی با بیان اینکه همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از چیدن و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت و کوه و دشت خودداری کرد، افزود: تشخیص وحشی، خوراکی و یا سمی بودن قارچ از روی ظاهر آن، ممکن نبوده و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند که هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

وی، علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق عنوان و اضافه کرد: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

رئیس اورژانس دانشگاه با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود، گفت: نشانه‌های دیر رس مسمویت با قارچ شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی بوده و ممکن است روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

وی، خاطر نشان کرد :پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت خاصیت سمی آن‌ها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف آن‌ها است.

وی در پایان، یادآور شد؛ سم قارچ، پاد زهری ندارد.


نوشته شده در   جمعه 22 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode