ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 فروردين 1399     |     کد : 191865

پایان تعطیلات نوروزی دانش‌آموزان با طعم آموزش تلویزیونی

نوروز سال 99 متفاوت‌ترین نوروز طی سالیان اخیر شد؛ نوروزی که خبری از دید و بازدید عید نبود و آموزش و پرورش هم از طریق تلویزیون برای دانش‌آموزان، آموزش در نظر گرفت.

خبرگزاری فارس ـ: نوروز سال 99 متفاوت‌ترین نوروز طی سالیان اخیر شد؛ نوروزی که خبری از دید و بازدید عید نبود و آموزش و پرورش هم از طریق تلویزیون برای دانش‌آموزان، آموزش در نظر گرفت.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، برای پیشگیری از شیوع این بیماری، مدارس تعطیل شد و این تعطیلی تا پایان سال 98 ادامه یافت؛ این ماجرا موجب شد که ساعات آموزشی با وقفه مواجه شود و به عبارت دیگر دانش‌آموزان از درس و مشق عقب افتادند.

هرچند که هم برنامه آموزش دروس از طریق تلویزیون پیش‌بینی شد و هم مدارس از طریق کانال شبکه‌های اجتماعی به آموزش دانش‌آموزان پرداختند اما هنوز دانش‌آموزان از دروس مدرسه عقب بودند و باید جبران می‌شد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 26 اسفند گفت: 70 درصد از محتوای آموزشی قبل از تعطیلی دانش‌آموزان، آموزش داده شده بود و برای 30 درصد از محتوای آموزشی باید برنامه ریزی کنیم که در حال انجام است.

قرار بود امسال در دوره دبستان فقط طرح عید و داستان اجرا شود البته معاونت آموزش ابتدایی اواخر اسفند سال گذشته اعلام کرد که طرح عید و داستان سال 99 را در سه حوزه داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی با اولویت تولید آثار مکتوب دانش‌آموزان در قالب خاطره، گزارش، داستان و داستانک با موضوعات محوری «عید و مراقبت»، «عید در خانه » و «عید و سلامتی» اجرا می‌کند.

در بخشنامه آموزش ابتدایی آمده بود: «شناخت و انعکاس واقعی احساس دانش‌آموزان از شرایط خاص نوروز پیش رو و ایجاد زمینه بروز خلاقیت‌های نوشتاری آنان از اهداف اصلی طرح مذکور است. لازم به ذکر است با توجه بر لزوم مراقبت فردی و اجتماعی و انتقال پیام پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با عمل به شعار «در خانه بمانیم» ، تاکید معاونت ابتدایی استان بر تولید اثر با تکیه بر منابع در دسترس خانگی و اینترنتی ، توانایی های فردی و خلاقیت‌های ادبی با بهره گیری از تخیل و توصیف بی آلایش کودکانه بوده و به هیچ وجه مراجعه به کتابخانه‌ها یا کانون‌های محلی یا ملاقات با افراد غیر جهت اجرای این فعالیت در شرایط پر خطر فعلی مدنظر نیست.

لذا مورد انتظار است تا معاونان و کارشناسان مناطق ضمن اطلاع رسانی دقیق نکات ذکر شده و مختصات کلی طرح ، نظارت کافی براجرای مطلوب آن توسط مدیران و معلمان مدارس به عمل آورده و از هرگونه توصیه یا الزام دانش آموزان به استفاده از منابع خارج از منزل جلوگیری کنند».

شاید باید گفت که تعطیلات عید امسال دانش‌آموزان با تعطیلات اسفند و تعطیلات بعد از ایام نوروز که فعلاً تا 20 فروردین ادامه دارد، فرقی ندارد و دانش‌آموزان در خانه هستند و از کلاس و مدرسه دور.

با توجه به اینکه 30 درصد محتوای آموزشی برای یادگیری دانش‌آموزان باقیمانده بود و آموزش تلویزیون در دوره ابتدایی فقط در هر روز شامل یک درس برای هر پایه بود، آموزش تلویزیونی در نوروز هم ادامه یافت.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش 20 اسفند از تداوم آموزش‌ها در ایام تعطیلات عید نوروز خبر داد و گفت: ارزیابی‌های خوبی از برنامه‌های تلویزیون وجود دارد که میزان دانلود از تلوبیون یکی از نشانه‌هاست؛ بعضی از دروس قریب به ۱۰۰ هزار دانلود داشته است و بعضی از دانلودها در مدارس صورت می‌گیرد که در پورتال‌ها و سایت های مدارس قرار می دهند و آن هم دانلودهای متعدد می‌شود.

وی تصریح کرد: از خانواده‌ها می‌خواهم بچه‌ها را پای آموزش بنشانند و از این فرصت بهره ببرند.

البته در کنار مسؤولان آموزش و پرورش که برنامه آموزش از طریق تلویزیون در نظر گرفتند، برخی معلمان هم برنامه آموزشی را البته سبک‌تر در ایام نوروز برای دانش‌آموزان پیش‌‌بینی کردند.

والدین هم پای کار آمدند و با توجه به اینکه نگرانی از عقب ماندن دانش‌آموزان از درس و مشق وجود دارد، با فرزندانشان درس هم کار کردند.

در هر حال نوروز امسال با طعم آموزش دروس از طریق تلویزیون و تمرین در خانه پایان یافت؛ هرچند که تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا همچنان ادامه دارد.

قرار است وزارت آموزش و پرورش شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) را راه‌اندازی کند و با استفاده از این شبکه، در کنار آموزش تلویزیونی، آموزش مجازی را ارائه دهد البته بعد از شکست کرونا، وزارت آموزش و پرورش دوره آموزش حضوری 4 تا 6 هفته را هم برای دانش‌آموزان خواهد داشت.

قرار بود ورود مدیران به شبکه اجتماعی دانش‌آموزان از امروز آغاز شود اما مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای از به تعویق افتادن زمان ورود به  شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ( شاد) به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از اختصاصی و  امن بودن بستر ارتباطی این شبکه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «با عنایت به تصمیم و تأکید وزارتخانه متبوع مبنی بر اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی معلم _ دانش آموزان و به منظور صیانت از حقوق آموزشی و ترببتی دانش آموزان و نیاز به زمان بیشتر برای حصول اطمینان بخش فنی از این امر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این بستر و پابرجا بودن کلیه دستورالعمل های ارسالی معاونین آموزشی، زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آتی اعلام می‌شود».

در هر حال آموزش تلویزیونی که فعلا برقرار است و از امروز دوباره معلمان مدارس، آموزش‌های خود را در کانال‌های اجتماعی دنبال می‌کنند اما باید دید قرار است وزارت آموزش و پرورش از چه زمانی آموزش مجازی را در شبکه اجتماعی شاد ارائه دهد؟


نوشته شده در   شنبه 16 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode