ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 فروردين 1399     |     کد : 191818

روز شمار تاريخ

پنجشنبه14فرودین 1399-8شعبان 1441-2آوریل 2020

درگذشت استاد "عباس سحاب" جغرافي‏دانِ شهير و پدر علم نقشه‏كشي ايران (1379 ش)

درگذشت استاد "عباس سحاب" جغرافي‏دانِ شهير و پدر علم نقشه‏كشي ايران (1379 ش)

درگذشت استاد "عباس سحاب" جغرافي‏دانِ شهير و پدر علم نقشه‏كشي ايران (1379 ش)
استاد عباس سحاب فرزند ابوالقاسم در سوم دي ماه سال 1300 ش در يكي از روستاهاي اطراف تفرش در استان مركزي به دنيا آمد. وي فراگيري علم را از چهار سالگي آغاز كرد و در ده سالگي به همراه پدر راهي تهران گرديد. در تهران بود كه براي نخستين بار، استعداد و علاقه او به جغرافيا نمايان شد و در او رشد كرد به طوري كه در پانزده سالگي اولين نقشه تهران را تهيه نمود. اين نقشه و نقشه‏هاي بعد از تهران و شهرهاي ديگر، شالوده و اساس يك مؤسسه جغرافيايي را در سال 1324 ش به وجود آورد و عباس را به شهرت رساند. وي در اين مؤسسه، بعدها يكي از غني‏ترين كتابخانه‏هاي جغرافيايي ايران و خاورميانه را با 18 هزار كتاب، 15 هزار جلد مجلات جغرافيايي و صدها كره و اطلس بزرگ و كوچك به زبان‏هاي مختلف پديد آورد. استاد سحاب نخستين نمايشگاه نقشه خود را در سال 1339 ش در دانشسراي تهران بر پا كرد و از آن تاريخ به بعد، در نمايشگاه‏هاي داخلي و خارجي بسياري حضور داشت. همچنين مؤسسه وي در طول سال‏ها فعاليت، به چاپ كتب جغرافيايي و سفرنامه‏ها و نيز ترجمه و تكثير نُسخ منحصر به فرد آثار ادبي و جغرافيايي مي‏پرداخت. سرانجام استاد عباس سحاب به عنوان پدر علم كارتوگرافي يا نقشه كشي ايران، بنيانگذار چاپ نقشه در بخش خصوصي كشور، نخستين توليدكننده كره جغرافيايي به زبان فارسي، مؤلف ده‏ها اطلس جغرافيايي، آخرين بازمانده نسل نقشه‏كشانِ صاحب سبك جهان و باني مؤسسه جغرافيايي و نقشه‏كشي سحاب، در چهاردهم فروردين 1379 ش در 79 سالگي درگذشت.

تولد "ابن روميه" محدّث و گياه شناس مسلمان(561 ق)

تولد "ابن روميه" محدّث و گياه شناس مسلمان(561 ق)
ابوالعباس احمدبن محمد اِشبيلي معروف به ابن روميّه محدث، گياه‏شناس و داروشناس مسلمان در شهر اشبيليه، پايتخت مسلمانان در اندلس به دنيا آمد. پس از تحصيلات مقدماتي، از دانشمندان و محدثان بزرگ عصر خود، حديث فراگرفت و همزمان با تحصيل علوم ديني، به پژوهش در علم گياه‏شناسي نيز همّت گماشت. ابن‏روميّه علاوه بر مطالعه و شناخت ويژگي‏هاي گياهان و انجام سفرهاي تحقيقاتي در اين زمينه، كتاب‏هايي نيز تأليف كرد كه مقاله في تركيبِ الادويه و تفسير اسماءِ الادويةِ المفرده از آن جمله‏اند. وفات ابن روميّه در سال 637 ق در 76 سالگي واقع شد.

روز جهاني كتاب كودك

روز جهاني كتاب كودك
روز دوم آوريل هر سال، يادآور سال‏روز تولد هانس كريستين اندرسن، نويسنده مشهور دانماركي است. وي از سال 1835 تا سال 1872م به مدت 37 سال، هر سال قصه‏اي براي كودكان نگاشت و در رديف بهترين نويسندگان دانمارك و در شمار بهترين داستان‏سرايان جهان جاي گرفت. از اين‏رو، به منظور ارج نهادن به كوشش‏هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، اين روز (برابر با چهاردهم فروردين) را به عنوان روز جهاني كتاب كودك نام‏گذاري كرده‏اند. هرسال يكي از كشورهاي عضو به عنوان مسئول برگزاري اين مراسم انتخاب مي‏شود و اين كشور، پوستر و پيام روز جهاني را تهيه مي‏كند و براي ساير كشورهاي عضو ارسال مي‏دارد. جمهوري اسلامي ايران نيز در سال 1992م (1371ش) عهده‏دار برگزاري اين مراسم بوده است

 


نوشته شده در   پنجشنبه 14 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode