ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 8 فروردين 1399     |     کد : 191759

گاردین:

علائم کرونا چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

سوالات رایج بسیاری از افراد طی روز‌های اخیر و پس از شیوع کرونا را می‌توان شامل مواردی مشترک دانست. برای مثال با وجود همه اطلاع رسانی‌ها باز هم تعداد افرادی که علائم کرونا را دقیقا نمی‌دانند و هر آلرژی فصلی یا سرماخوردگی را با کروناه اشتباه می‌گیرند کم نیست.

سوالات رایج بسیاری از افراد طی روز‌های اخیر و پس از شیوع کرونا را می‌توان شامل مواردی مشترک دانست. برای مثال با وجود همه  اطلاع رسانی‌ها باز هم تعداد افرادی که علائم کرونا را دقیقا نمی‌دانند و هر آلرژی فصلی یا سرماخوردگی را با کروناه اشتباه می‌گیرند کم نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :سوالات رایج بسیاری از افراد طی روز‌های اخیر و پس از شیوع کرونا را می‌توان شامل مواردی مشترک دانست. برای مثال با وجود همه  اطلاع رسانی‌ها باز هم تعداد افرادی که علائم کرونا را دقیقا نمی‌دانند و هر آلرژی فصلی یا سرماخوردگی را با کروناه اشتباه می‌گیرند کم نیست.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از گاردین قبل از این که بخواهیم بدانیم علائم ناشی از ویروس Covid-۱۹ چیست، و چگونه گسترش می‌یابد بد نیست بدانیم اصلا ویروس کرونا از کجا آمده است:

Covid-۱۹ چیست؟

این بیماری توسط یکی از اعضای خانواده کرونا ویروس ایجاد می‌شود که قبلاً با آن روبرو نشده بودیم. مانند سایر  کروناویروس‌ها این ویروس نیز، از حیوانات به انسان منتقل شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) کرونای جدید را یک بیماری همه گیر اعلام کرده است.

علائمی که کروناویروس را ایجاد می‌کند چیست؟

طبق گفته WHO، شایع‌ترین علائم Covid-۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است. همچنین ممکن است برخی از بیماران دچار آبریزش بینی، گلودرد، گرفتگی بینی و درد  شکمی همراه با اسهال شوند. حدود ۸۰ ٪ افرادی که دچار Covid-۱۹ می‌شوند یک مورد خفیف را تجربه می‌کنند (تقریباً به اندازه سرماخوردگی جدی) و بدون نیاز به درمان خاص بهبود می‌یابند.

WHO می‌گوید، تقریباً از هر شش نفر یک نفر یمار می‌شود. افراد مسن و افراد دارای مشکلات اساسی پزشکی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت یا بیماری مزمن تنفسی، در معرض خطر جدی بیماری Covid-۱۹ قرار دارند.

در بریتانیا، سرویس بهداشت ملی (NHS) علائم مشخصی را بر اساس تجربه‌های بیماران طبقه بندی کرده است:

_درجه حرارت بالا:  وقتی به سینه یا پشت خود دست می‌زنید احساس گرما می‌کنید

_سرفه مداوم جدید - این بدان معنی است که شما به طور مکرر سرفه می‌کنید

از آنجا که این بیماری همراه با علائم ذات الریه ویروسی است، آنتی بیوتیک‌ها فایده‌ای ندارند. دارو‌های ضد ویروسی که در برابر آنفولانزا داریم چندان مؤثر نیستند و در حال حاضر هیچ واکسنی وجود ندارد. بهبودی شما تا حد زیادی به قدرت سیستم ایمنی بدن بستگی دارد.

آیا اگر تب یا سرفه دارم باید به پزشک مراجعه کنم؟

نه. در انگلیس، توصیه NHS در حال حاضر این است که هر کسی که دارای علائم خفیف باشد حداقل ۷ روز در خانه بماند. اگر با سایر افراد زندگی می‌کنید، آن‌ها باید حداقل ۱۴ روز در خانه بمانند تا از انتشار عفونت در خارج از خانه جلوگیری کنند. این امر برای همه صدق می‌کند، صرف نظر از اینکه آن‌ها به خارج سفر کرده اند یا خیر. اما اگر حالتان وخیم‌تر شود یا علائم شما بیش از هفت روز طول بکشد، باید با اورژانس تماس بگیرید.

در بسیاری از کشور‌ها برای متوقف کردن شیوع ویروس، ممنوعیت مسافرت و قرنطینه وضع شده است. برای اطلاع از آخرین مشاوره‌ها  در مورد کمک پزشکی، باید با مقامات محلی خود تماس بگیرید.

چند نفر تحت تأثیر قرار گرفته اند؟

کمیسیون بهداشت ملی چین در ژانویه انتقال انسان به انسان را تأیید کرد. براساس اعلام مرکز علم و مهندسی دانشگاه جانز هاپکینز، از تاریخ ۲۶ مارس، بیش از ۴۷۰ هزار نفر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان آلوده شده اند. بیش از ۲۱ هزار نفر کشته در سطح جهان ثبت شده است. تقریبا بیش از ۳ هزار مورد  از این مرگ و میر‌ها در چین رخ داده است، جایی که اولین بار کرونا ویروس در شهر ووهان ثبت شده است. ایتالیا با بیش از تلفنی، ۷۵۰۰ کشته به سختی ضربه خورده است. بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده اند دارای شرایط بهداشتی و درمانی خاصی هستند. بیش از ۱۱۴ هزار نفر در حال بهبود یافتن از کرونا هستند.

 

چرا این بیماری بدتر از آنفلوانزای فصلی است و متخصصان چقدر نگران هستند؟

ما هنوز نمی‌دانیم که کرونا ویروس جدید چقدر خطرناک است و تا زمانی که داده‌های بیشتری وارد نشود، نمی‌دانیم وضعیت چگونه است. اما تخمین میزان مرگ و میر در افراد جوان زیر ۱ درصد در جوانان تا ۳ درصد و در افراد میانسال بیش از ۳ درصد است. یا شرایط بهداشتی و اساسی، آنفولانزای فصلی به طور معمول میزان مرگ و میر زیر ۱ درصد را دارد و تصور می‌شود سالانه در حدود ۴۰۰  هزار مرگ و میر در سطح جهان بر اثر آنفولانزا رخ می‌دهد. سارس بیش از ۱۰ ٪ مرگ و میر داشت.

نکته مهم دیگر این  است که کرونا ویروس چقدر مسری است. یک تفاوت اساسی در این است که بر خلاف آنفولانزا، واکسنی برای کروناویروس جدید وجود ندارد، به این معنی که برای اعضای آسیب پذیر جمعیت مثل  افراد سالخورده یا افراد دارای مشکلات تنفسی یا نقص ایمنی هستند، محافظت از خود دشوارتر است. در صورت احساس بیماری، شستن دست و اجتناب از معاشرت با سایر افراد از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیا ویروس‌های دیگری مشابه کرونا وجود دارد؟

سندرم تنفسی حاد شدید (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) هر دو در اثر ویروس ناشی از کرونا ویروس‌ها و با منشاء حیوانی ایجاد شده اند. در سال ۲۰۰۲، سارس تقریباً بدون کنترل در ۳۷ کشور گسترش یافت و باعث وحشت جهانی شد، بیش از ۸۰۰۰ نفر را آلوده کرد و بیش از ۷۵۰ نفر را کشت. به نظر می‌رسد مرس به راحتی از انسان به انسان دیگر منتقل نمی‌شود، اما مرگ و میر بیشتری دارد، و ۳۵ ٪ از حدود ۲۵۰۰ نفر را  که آلوده شده بودند، کشت.


نوشته شده در   جمعه 8 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode