ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 فروردين 1399     |     کد : 191703

روز شمار تاريخ

چهارشنبه6فرودین 1399-30رجب 1441-25مارس 2020

آغاز عمليات بيت المقدس 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1367ش)

آغاز عمليات بيت المقدس 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1367ش)

آغاز عمليات بيت المقدس 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1367ش)
عمليات بيت المقدس 4 در تاريخ ششم فروردين 1367 با رمز مبارك يا اباعبداللَّه الحسين(ع) به منظور پاسخگويي به تجاوز و شرارت‏هاي خصم جنايتكار در حمله به مناطق مسكوني و نيز به دادخواهي شهداي مظلوم شهرها و روستاهاي كُردنشينِ عراق از جمله حلبچه و با هدف آزادسازي بخشي از ارتفاعات سليمانيه عراق در منطقه عملياتي دربنديخان انجام گرفت. در اين عمليات، رزمندگان اسلام، متشكل از نيروهاي زميني و دريايي سپاه پاسداران، با بهره‏گيري از آتش پر حجم توپخانه و با حمايت نيروي هوايي و هوا نيروز ارتش جمهوري اسلامي، نيروهاي مهندسي - رزمي جهاد و سپاه، حركت خود را به سوي دشمن آغاز كردند و با يورش خود، شكست را به دشمن بعثي تحميل نمودند. نتايج عمليات بيت‏المقدس 4: آزادي‏سازي ارتفاعات مهم شاخ شميران، شاخ سورسر، پشت قلعه و نيز چندين روستا. تجهيزات: تانك و نفربر، 20 دستگاه انهدامي، 15 دستگاه اغتنامي؛ خودرو سبك و سنگين، 50 دستگاه انهدامي و تعداد زيادي اغتنامي؛ انهدام دو تيپ، دو گردان تانك و يك گردان توپخانه دشمن، 1500 نفر كشته و زخمي و 400 نفر اسير.

درگذشت "امام شافعي"، پيشواي شافعيه (204 ق)

ابوعبدالّه محمد بن ادريس بن عباس كه به جهت انتساب به جد بزرگش، شافع، به شافعي معروف گشت. وي در سال 150 هجري به دنيا آمد. از كودكي به همنشيني با علما رغبت داشت. وي در مكه و مدينه به ادامه‏ي تحصيل پرداخت و در سيزده‏سالگي نزد امام مالك بن اَنَس حاضر شد و مورد تشويق او قرار گرفت. شافعي در فقه، علوم قرآني، فنون شعر و لغت متبحر بود و دستي تمام داشت. او را اولين كسي مي‏دانند كه در آيات احكام و اختلاف اخبار و حديث و اصول فقه تكلم كرده و كتاب نوشته است. احكام القرآن، ختلاف الحديث، ادب القاضي، اصول الفقه و السُّنَن از تاليفات اوست. وي در 54 سالگي در مصر درگذشت.

آغاز حكومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه (1589م)

آغاز حكومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه (1589م)
در تاريخ بيست و پنجم مارس 1589م و هم‏زمان با به قدرت رسيدن هانري چهارم، حكومت سلسله بوربون‏ها در كشور فرانسه آغاز شد. بوربون‏ها يكي از خاندان‏هاي مقتدر و نيرومند اروپايى بود كه در برخي از كشورهاي اروپا نظير اسپانيا، فرانسه و... حكمراني كردند. نام اين خاندان از قلعه بوربون در فرانسه اخذ شده است. مؤسس اين خاندان، روبر، پسر لويى چهارم بود. دو قرن پس از وي، اين خاندان در نيمه قرن شانزدهم ميلادي بار ديگر احيا شد و هانري چهارم به تخت پادشاهي نشست. هانري چهارم، خود، پروتستان مذهب بود، ولي براي سلطنت بر كشوري كه اكثريت مردم آن كاتوليك بودند، مذهب كاتوليك را پذيرفت و در سال 1594م تاج گذاري كرد. با اين حال، وي آزادي و امنيت پروتستان‏ها را نيز تامين كرد و نام نيكي در تاريخ فرانسه از خود بر جاي گذاشت. دوران سلطنت برخي از سلاطين بوربون، بسيار طولاني بود به طوري كه تنها نوه هانري چهارم با عنوان لويى چهاردهم و پس از وي، لويى پانزدهم، مجموعاً بيش از 130 سال از طول دوران دويست ساله حكومت بوربون‏ها را به خود اختصاص دادند. آخرين پادشاه اين سلسله لويي شانزدهم بود كه در جريان انقلاب فرانسه در 21 ژانويه سال 1793م، اعدام شد. با اعدام لويي شانزدهم، پادشاهي بوربون‏ها در فرانسه خاتمه يافت و جمهوري اول فرانسه شكل گرفت.

امضاي قرارداد تأسيس "بازار مشترك اروپا" (1957م)

امضاي قرارداد تأسيس "بازار مشترك اروپا" (1957م)
در بيست و پنجم مارس 1957م قرارداد تأسيس جامعه اقتصادي اروپا يا بازار مشترك اروپا در رُم پايتخت ايتاليا بين نمايندگان كشورهاي فرانسه، آلمان غربي، ايتاليا، بلژيك، هلند و لوكزامبورگ به امضا رسيد. هدف از تشكيل اين جامعه، ايجاد اتحاديه گمركي ميان كشورهاي عضو براي از بين بردن تعرفه‏هاي گمركي بود كه به دنبال آن مبادلات كالا، نيروي كار، سرمايه و خدمات نيز به صورت آزاد بين كشورهاي عضو انجام مي‏شد. از اين رو، كشورهاي عضو اين جامعه، با يك جدول زمانبندي شده، تعرفه‏هاي گمركي بين يك‏ديگر را تا سال 1968م به كلي لغو كردند و رفت و آمد اتباع اين كشورها و كار اتباع هر كشور عضو در كشور ديگر آزاد شد. به عبارت ديگر منظور از اين پيمان، برداشتن موانع بازرگاني، ترويج جريان آزاد سرمايه و تسهيل تردد كارگران ميان كشورهاي عضو بود. يكْنواخت سازي نرخ دستمزد كارگران، ايجاد روش‏هايي براي تأمين اجتماعي و تجديد حيات صنايع به وسيله يك بانك سرمايه‏گذاري از ديگر اهداف اين پيمان به حساب مي‏آمد. جامعه اقتصادي اروپا، مقدمه‏اي براي تشكيل اتحاديه اروپا در سال 1992م بود.
 

قتل "ملك فيصل" پادشاه پيشين عربستان سعودي (1975م)

قتل "ملك فيصل" پادشاه پيشين عربستان سعودي (1975م)
ملك فيصل پادشاه اسبق عربستان سعودي، در 9 آوريل 1906م به دنيا آمد. وي پس از تشكيل كشور عربستان سعودي، در دربار پدرش عبدالعزيزِ بن سعود به مدارج ترقي رسيد و در زمان پادشاهي برادر خود، ملك سعود، نزديك به چهارسال، نخست وزيري عربستان سعودي را بر عهده داشت. در اين هنگام بر اثر جريانات سياسي كه به بركناري ملك سعود انجاميد، فيصل در سال 1964م به پادشاهي عربستان رسيد. وي سپس تا حدي دست به اصلاحات اجتماعي و اقتصادي زد و كشور را از حالت قبيله‏اي بيرون آورد و به استان‏هاي گوناگون تقسيم نمود. او براي هر استان شورايى مركب از 30 نفر تشكيل داد و برادرش خالد را به عنوان ولي‏عهد خود انتخاب كرد. ملك فيصل ضمن نزديك كردن هرچه بيشتر عربستان به امريكا در راه به دست گرفتن رهبري جهان عرب به شدت تلاش كرد. او در اين راستا با سياست جمال عبدالناصر رئيس جمهور وقت مصر، در تشكيل جمهوري متحده عربي متشكل از سوريه و مصر به مبارزه برخاست. با اين حال در اوت 1965م، ملك فيصل معاهده‏اي با عبدالناصر، جهت رفع اختلافات دو كشور درباره مسئله يمن منعقد كرد. شهرت و اعتبار ملك فيصل بيشتر به سبب نقشي است كه در تشويق و تحريك اعراب به تحريم نفتي جهان غرب پس از جنگ اكتبر 1973م بين اعراب و اسرائيل ايفا كرد. در اين راستا، به پيشنهاد فيصل، كشورهاي عربي، از پايان اكتبر آن سال، هر ماه 5 درصد از توليدات نفتي خود را كاسته و 5 درصد بر بهاي آن افزودند. در نتيجه، بهاي جهاني نفت در مدت كوتاهي تا هشت برابر افزايش يافت. اين نخستين بار بود كه اُپك در پرتو اتحاد اعضاي خود، قيمت جهاني نفت خود را تعيين مي‏كرد. در جريان اين تحريم، در پائيز 1973م، فروش نفت به امريكا و كمپاني‏هاي خصوصي امريكايى و اروپايى، اساساً ممنوع اعلام شده بود. تصميم به كاهش توليد و افزايش بهاي جهاني نفت، محصول فشار افكار عمومي مردم و احساسات ضد امريكايى و ضد صهيونيستي آنان بود. اين امر چندان به درازا نيانجاميد و ملك فيصل سرانجام در 25 مارس 1975م پس از 11 سال حكومت در سن 69 سالگي به دست برادرزاده‏اش ترور شد و برادرش خالد به جاي وي، بر تخت سلطنت نشست. در آن زمانْ مطبوعات جهاني، قتل فيصل را يك توطئه مشترك از جانب امريكا و رژيم صهيونيستي خواندند. فيصل هنگام مرگ، علاوه بر پادشاهي، سمت نخست وزيري و وزارت امور خارجه عربستان را نيز عهده‏دار بود.


نوشته شده در   چهارشنبه 6 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode