ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 فروردين 1399     |     کد : 191676

روز شمار تاريخ

دوشنبه4فرودین 1399-28رجب 1441-23مارس 2020

رحلت فقيه پرهيزگار و عالم جليل آيت ‏اللَّه "شيخ علي مرندي" (1330 ش)

رحلت فقيه پرهيزگار و عالم جليل آيت ‏اللَّه "شيخ علي مرندي" (1330 ش)

رحلت فقيه پرهيزگار و عالم جليل آيت ‏اللَّه "شيخ علي مرندي" (1330 ش)
آيت‏اللَّه شيخ علي مرندي در سال 1287 ش (1326 ق) در شهرستان مرند به دنيا آمد و مقدمات علوم را در همان شهر به پايان برد. وي در سال 1314 براي فراگيري سطوح بالاي علمي راهي نجف اشرف گرديد و در محضر استوانه‏هاي علمي زمان همچون: شيخ الشريعه اصفهاني، آخوند ملامحمدكاظم خراساني و سيدمحمد كاظم يزدي به درجه رفيع اجتهاد دست يافت. آيت‏اللَّه مرندي پس از سالياني حضور در نجف، خود، يكي از مردان علمي و فقهي آن حوزه گرديد و جمعي از فضلا و فرهيختگان در حلقه درس او حاضر مي‏شدند. او فردي پرهيزگار، عابد، متين، خوش‏اخلاق، متواضع، خوش قلب و پاك نفس بود و به مظاهر فريبنده زندگي دلبستگي نداشت. آيت‏اللَّه مرندي در طول حيات پربار علمي خويش آثار متعدد با ارزشي تاليف كرد كه شرح تبصرة المتعلمين علامه حلي در يازده جلد، هداية المؤمنين، حاشيه بر مكاسب و تقريرات درس شيخ الشريعه اصفهاني از آن جمله‏اند. اين فقيه جليل در مرند از شأن و اعتبار و احترام فوق‏العاده‏اي برخوردار بود و برخي از مردم خطه آذربايجان در مسائل علمي به ايشان مراجعه مي‏نمودند. آيت‏اللَّه مرندي سرانجام در اوايل فروردين 1339 ش برابر با 14 جمادي‏الثاني 1379 ق در 53 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در قبرستان وادي‏السلام نجف اشرف به خاك سپرده شد.

حضرت آیت الله خمینی به مناسبت اربعین شهیدان تبریز پیام فرستادند. (1357ش)

حضرت آیت الله خمینی به مناسبت اربعین شهیدان تبریز پیام فرستادند. (1357ش)
در این پیام متذکر شدند: • با فرا رسیدن اربعین مقتولین مظلوم تبریز، غم های ملت غیرتمند تجدید می شود، ملت مظلوم ایران باید در هر چند صباحی پرچم های سیاه افراشته کند و در سوک نشیند. • ما از این جنایات پی در پی و کشتار وحشیانه ناراحت و در عین حال امیدواریم. • شما ای ملت بزرگ ایران از این تلاش مذبوحانه دستگاه جبار و از این قتل و جرم قم و تبریز نهراسید و نمی هراسید که خود این جنایت نشانه وحشتزدگی شاه و از دست دادن اعتدال اعصاب اوست. • قیام تبریز چون نهضت همه ایران اسلامی است. برای دفاع از حق و از احکام اسلام است.

درگذشت آیت‌الله ملکوتی ، مرجع عالیقدر شیعیان و امام جمعه سابق تبریز (1393ش)

درگذشت آیت‌الله ملکوتی ،  مرجع عالیقدر شیعیان و امام جمعه سابق تبریز (1393ش)
حضرت آیت الله میرزا مسلم ملکوتی سرابی از مراجع تقلید شیعه بود. وی در سال 1302 هجری شمسی در حومه سراب و در خانواده‌ای مذهبی و خوشنام به دنیا آمد. از پنج سالگی به آموختن و روخوانی و حفظ قرآن کریم پرداخت. پدرش او را در شش سالگی به شهر سراب برد تا در نزد علمای آن زمان مشغول تحصیل شود. وی علوم مقدمات حوزوی را در نزد علمای شهر همچون آقایان میرزا رضاقلی، میرزا یعقوب، میرزا غلامعلی اصغری و میرزا حسین محدثی فرا گرفت و سپس در هفده سالگی برای ادامه تحصیل به شهر تبریز مهاجرت کرد و در مدرسه طالبیه مشغول تحصیل شد. پس از فراگرفتن دروس کتاب‌های لمعه، رسائل مکاسب و کفایه در سال 1321 برای ادامه تحصیل به شهر قم رفت. استقرار در حوزه علمیه قم با آن کیفیت آموزشی و تربیتی بالا نهایت آرزوی او بود چون می‌توانست با حضور در کلاس‌های درس اساتید و علمای مشهور آن زمان همچون امام خمینی(ره) از دانش و علوم فقهی مستفیض شود. آیت الله ملکوتی پس از سال‌ها تحصیل و تدریس در حوزه علمیه قم برای تکمیل اندوخته‌های علمی و کسب معارف بیشتر از استادان حوزه علمیه نجف اشرف عازم این شهر شد و پس از ورود در درس‌های خارج فقه و اصول علمای طراز اول حوزه علمیه نجف اشرف از این استادان بهره برد و به درجه اجتهاد رسید. حضرت آیت الله در سال 1347 به شهر مقدس قم بازگشت و در حوزه علمیه به تدریس دروس فقه و اصول پرداخت. وی در مبارزات علیه رژیم پهلوی در کنار رهبر نهضت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نقش برجسته‌ای را ایفا نمود که امضاء بیانیه های صادره علیه رژیم شاهنشاهی موید این مطلب است. آیت‌الله ملکوتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به امامت جمعه تبریز و نماینده امام در آذربایجان منصوب شد. وی گرچه از بنیانگذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو این نهاد به شمار می رفت اما در جایگاه امامت جمعه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان فراجناحی عمل نموده و همه گروه های چپ و راست و جناح های دیگر را زیر بال خود گرفت و حتی در آن سوی مرزها به خصوص جمهوری آذربایجان هم محبوبیت یافت به‌طوری که بسیاری از مسلمانان جمهوری آذربایجان مقلد ایشان هستند. شورآفرینی و کمک‌های معنوی و مادی حضرت آیت الله در زمان دفاع مقدس به رزمندگان اسلام و مناطق جنگی فراموش نشدنی است. وی در طول عمر بابرکت خود هزاران نفر طلاب علوم دینی را تربیت و به جامعه اسلامی تحویل داده اند که منشاء خیر و برکات فراوانی برای مسلمانان هستند و با تالیف ده ها کتاب و رساله قدم مهمی در اشاعه و نشر فرهنگ و تعالیم اسلامی برداشته اند. یکی از این تالیفات کتاب ارزشمند شرح مبسوط بر کفایه الاصول است که مورد استفاده و تدریس در حوزه‌های علمیه است. حضرت آیت الله میرزا مسلم ملکوتی سرابی در سال 1374 بنا به درخواست حضرات آیات لنکرانی و مشکینی و با موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای از تبریز به قم مراجعت نموده و در حوزه علمیه به تدریس علوم حوزوی پرداخت. آیت‌الله‌العظمی ملکوتی که مدتی بود به علت بیماری ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شده بود، روز 4 اردیبهشت دار فانی را وداع گفت.

حركت حضرت امام حسين(ع) و خاندان پيامبر از مدينه به مكه(60 ق)

حركت حضرت امام حسين(ع) و خاندان پيامبر از مدينه به مكه(60 ق)
پس از مرگ معاويةبن ابوسفيان اولين خليفه و مؤسس سلسله‏ي ستم پيشه‏ي بني‏اُميّه در 15 رجب سال 60 قمري، يزيد بن معاويه به حكومت رسيد و بلافاصله به والي مدينه نامه نوشت تا از امام حسين(ع) و چند نفر ديگر از بزرگان مدينه براي او بيعت بگيرد. ولي امام حسين(ع) از بيعت با يزيد امتناع كرد و در جواب درخواست كنندگان گفت: فردي مثل من با مثل يزيدِ فاسقِ فاجر بيعت نمي‏كند. ولي والي مدينه در اين امر، اصرار و تأكيد نمود. امام حسين(ع) به ناچار از مدينه به سوي مكه حركت كرد تا اين كه با قيام خويش، حكومت فاسد يزيد بن معاويه را رسوا سازد. نهايت اين سفر، وقوع حادثه‏ي خونبار و جاودانه‏ي عاشورا در كربلا بود.

حلت علامه‏ي بزرگ "سيد محمدكاظم يزدي" عالم جليل و استاد كم نظير شيعه(1337 ق)

رحلت علامه‏ي بزرگ "سيد محمدكاظم يزدي" عالم جليل و استاد كم نظير شيعه(1337 ق)
علامه سيدمحمد كاظم يزدي در سال 1248 ق در يزد به دنيا آمد و پس از فراگيري علوم مقدماتي، راهي نجف گرديد. در نجف اشرف از محضر استاداني برجسته نظير ميرزاي شيرازي و شيخ مهدي آل كاشف الغطاء بهره برد و به اجتهاد دست يافت. آيت اللَّه يزدي كه بر مباحث فقهي. تسلط كامل داشت، مسايل مشكل و پيچيده‏ي فقه را با بياني روان و ساده و با استدلال قوي به طلاب عرضه مي‏كرد. ايشان هم‏چنين در مدتي كوتاه، علوم رياضي و نجوم را آموخت و در زمره‏ي استادان برجسته‏ي اين دانش‏ها درآمد. علامه يزدي پس از ارتحال ميرزاي بزرگ شيرازي و آخوند خراساني، زعيم عاليقدر جهان تشيع گرديد و در راه حفظ كيان اسلامي، به صحنه آمد. ايشان علاوه بر نشر احكام الهي و مبارزه براي عزت و آزادي مسلمانان، بناهاي خيريه، مراكز عام المنفعه و نيز مساجد و مدارسي را تاسيس كرد. از اين عالم الهي، آثار فراواني به جاي مانده است كه كتب حاشيه بر مكاسب، الصَّحيفةُ الكاظميه و... از آن جمله‏اند. كتاب شهير عُروَةُالوثقي اثر اين مرجع بزرگ ديني است كه در آن، ابواب فقه را به روشي بديع شرح داده است. در مكتب علامه يزدي فرزانگان بي‏شماري پرورش يافتند كه هر يك بعدها، استوانه‏هاي علمي سرزمين اسلامي بودند و به عنوان مرجع ديني، پاسخگوي مسايل گوناگون مردمي شدند. از جمله‏ي اين بزرگواران، حضرات آيات عظام: شيخ محمد حسين كاشف الغطا، شهيد سيدحسن مدرس، سيدمحمدتقي خوانساري، سيدمحمد فيروزآبادي، سيدعبدالحسين شرف الدين عاملي و ده‏ها عالم فاضل، خوشه‏چين دروس معرفت اين علامه‏ي بزرگ بوده‏اند. علامه محمدكاظم يزدي سرانجام در 89 سالگي به لقاي معبود شتافت و در حرم مطهر امام علي(ع) به خاك سپرده شد.

تولد "پير لاپلاس" فيزيك‏دان و اخترشناس فرانسوي (1749م)(ر.ك: 5 مارس)

تولد "پير لاپلاس" فيزيك‏دان و اخترشناس فرانسوي (1749م)(ر.ك: 5 مارس)
پیر سیمون لاپلاس (متولد ۲۳ مارس، ۱۷۴۹ در نورماندی؛ درگذشت ۵ مارس ۱۸۲۷ در پاریس)، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی بود، که برای تکمیل مکانیک آسمانی بسیار همّت گذاشت. اولین مسئله مورد توجه لاپلاس دنبال نمودن کار نیوتن بود زیرا نیوتن قانون اصلی مکانیک آسمانی را یافته بود و لاپلاس می‌خواست این قانون را در مورد تمام اجسام منظومه شمسی به کار برد. لاپلاس شروع به تعیین قوانین مکانیک سیارات کرد تا نشان دهد که این اجسام مانند سایر اجسام تابع قوانین فیزیکی هستند. اولین موضوعی که لاپلاس نزد خود مطرح می‌کند موضوع ثبات دستگاه شمسی است که آیا به وضعی که داراست می‌ماند یا بالاخره ماه روی زمین سقوط می‌کند و سیارات بر جرم خورشید پرتاب شده و معدوم می‌گردند. نیوتن هم این سؤال را مطرح کرده بود و به این نتیجه رسیده بود که باید گاهگاهی دست خداوند در کار بیاید و حرکات آنها را به جریان عادی برگرداند ولی لاپلاس گفت اگرچه وضع سیارات نسبت به خورشید تغییر می‌کند ولی این تغییرات تناوبی است. لاپلاس تمام این اکتشافات را تحت عنوان «مکانیک آسمانی» منتشر ساخت ولی چون فهم مطالبش برای همه کس مقدور نبود لذا تصمیم گرفت کتابی دیگر بنویسد که مردم عادی هم از آن بهره مند گردند. این کتاب تحت عنوان «شرح دستگاههای جهانی» منتشر شد. لاپلاس علاوه بر نجوم و ریاضیات استادی عالیقدر در علم فیزیک بود و درباره لوله‌های موئین و انتشار امواج صوتی مطالعه فراوانی داشت. از مهم‌ترین آثار لاپلاس «تئوری تحلیلی احتمالات» را که در سال ۱۸۱۲ نوشته‌است می‌توان نام برد. لاپلاس را که دانشمندی بی همتا می‌توان گفت متأسفانه نسبت به تمام حکومتهایی که پی در پی عوض می‌شدند تملق می‌گفت و از آنها استفاده می‌کرد در مقابل ناپلئون تا زانو تعظیم می‌کرد و به همین علتها بود که از طرف امپراتور به مقامهای کنت- سناتور- ریاست مجلس سنا انتخاب شد با وجود اینها وقتی ناپلئون اسیر شد به او پشت کرد و به عزلش رأی داد و خود را در دامان لوئی هجدهم انداخت و از طرف او به سمت رئیس کمیته تجدید تشکیلات مدرسه پلی تکنیک و عضو مجلس اعیان انتخاب شد. لاپلاس با تمام این اوصاف جوانان را تشویق و کمک می‌کرد به طوری که روزی یکی از اکتشافات جوان ناشناسی به نام «بیو» از طرف آکادمی مورد تمجید قرار گرفت او را نزد خود خواند و معلوم گردید لاپلاس قبلاً این اکتشاف را مورد مطالعه قرار داده‌است. لاپلاس اواخر عمر را در «آرکوی» نزدیک پاریس در عمارت ییلاقی خود که نزدیک برتوله بود گذرانید.


نوشته شده در   دوشنبه 4 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode