ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 اسفند 1398     |     کد : 191584

سبک خرید مردم تغییر کرد

افزایش بیش از ۵۰ درصدی خرید اینترنتی مردم طی ماه اسفند ثابت کرد که می‌توان از این طریق تا حدود زیادی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد، بدین جهت دولت اقدام‌هایی انجام داده است...

افزایش بیش از ۵۰ درصدی خرید اینترنتی مردم طی ماه اسفند ثابت کرد که می‌توان از این طریق تا حدود زیادی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد، بدین جهت دولت اقدام‌هایی انجام داده است تا همه مردم با شرایط سهل بتوانند از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، هر روز اعداد خرید اینترنتی در کشور افزایش پیدا می‌کند، از ابتدای اسفند تا هفدهم میزان خرید‌های اینترنتی مردم ۴۰ درصد بیشتر شد و این عدد تا ۲۳ اسفند به ۵۲ درصد رسیده است، این موضوع نشان می‌دهد که سبک خرید مردم در حال تغییر است و دیگر خرید به شیوه سنتی حداقل مانند سال‌های گذشته از سوی خیلی از خانواده‌ها دنبال نمی‌شود.

شاید تا دو هفته پیش خیلی از مردم ویروس کرونا را جدی نمی‌گرفتند و برای خرید ترجیح می‌دادند، حضوری به مغازه‌ها بروند، اما شیوع این ویروس و درگیر کردن خیلی از خانواده‌ها باعث شد تا مردم جدی‌تر از قبل رفت و آمد‌های خود را کنترل و برای هر گونه تردد از لوازم بهداشتی استفاده کنند.

سال‌های متمادی است که وزارت صمت به‌دنبال توسعه تجارت الکترونیکی است و برای تحقق آن به‌سمت تسهیل قوانین رفت، اما برخی از خاطرات تلخ و ناآشنا بودن مردم با این فضا باعث شد که خرید اینترنتی در ایران مانند سایر کشور‌ها رشد پیدا نکند.

خاطرات تلخ از زمانی شکل گرفت که برخی از فروش‌های اینترنتی پایه و اساس درستی نداشت. یعنی برخی‌ها با هدف کلاهبرداری وب سایت ایجاد می‌کردند و از آن طریق کالا‌هایی را به مردم می‌فروختند که وجود خارجی نداشت. اما برای پایان یافتن چنین کلاهبرداری‌هایی نماد اعتماد الکترونیکی ایجاد شد. با این توضیح اگر وب سایتی نماد اعتماد الکترونیکی نداشته باشد هیچ شهروندی نباید به آن اعتماد کند و خریدی از آن سایت انجام دهد.

در این میان تمام سایت‌ها که در پایین صفحه وب سایت خود نماد اعتماد دارند، از سوی وزارت صمت تأیید شدند و خرید از آن‌ها آزاد است. در این وب سایت‌ها قوانین تجارت الکترونیکی حاکم است و مردم در صورت بروز و ظهور مشکل می‌توانند شکایت خود را ثبت و پیگیری‌های لازم را انجام دهند؛ لذا در روز‌هایی که خرید اینترنتی رو به افزایش است و مردم ترجیح می‌دهند که کالا‌های موردنیازشان را به شیوه اینترنتی خرید کنند، بهتر است که به نماد اعتماد الکترونیکی هم توجه کنند تا سودجویان فرصت کلاهبرداری از حساب‌های بانکی مردم را نداشته باشند.

از سویی با رونق فروش‌های اینترنتی جای خالی کسب و کار‌های سنتی هم دیده می‌شود. برخی از کسانیکه ترجیح می‌دهند سراغ خرید اینترنتی بروند می‌گویند در تمام فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌توان میوه و سبزیجات را خرید یا ملزومات خیاطی و سایر کسب و کار‌ها که خانواده‌ها از خانه آن را دنبال می‌کنند.

بدین جهت وزارت صمت وعده داد که با همکاری بسیج دانشجویی و بسیج اصناف کسب و کار‌های سنتی که خودشان هم از شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدند، آموزش دهد تا آن‌ها کالا‌های خود را در فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کنند.

نکته دیگر که در این شرایط بسیار مهم است عدم آشنایی برخی از خانواده‌ها با خرید‌های آنلاین است. آن‌ها نمی‌دانند چگونه باید خرید کنند و سازو کار خرید چگونه است؟ توصیه وزارت صمت به این افراد این است که اگر وب سایتی را نمی‌شناسند می‌توانند از فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنند. در حال حاضر تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروش اینترنتی دارند و آنگونه که باخبر شدیم برخی از آن‌ها سفارش‌ها را هم به‌صورت تلفنی دریافت می‌کنند. در این صورت افرادی که سابقه خرید اینترنتی هم ندارند، می‌توانند خرید کنند. از سویی وزارت صمت اعلام کرده خانواده‌هایی که تاکنون به‌صورت آنلاین خرید نکردند، با نصب اپلیکیشن و سر زدن به وب سایت‌های معروف فروش اینترنتی کالا، سفارش کالایی خود را ثبت کنند و اگر اشتباهی رخ داد هم نگران نباشند طبق مذاکرات صورت گرفته با فروشگاه‌های اینترنتی در صورت بروز هر گونه مشکل، متصدیان فروشگاه‌ها به‌صورت آنلاین کاربران را راهنمایی می‌کنند و حتی امکان برگشت پول به‌صورت کامل و بدون جریمه وجود دارد. از سویی متصدیان هم در راستای کمک به این افراد در چندین نوبت خرید آن‌ها را انجام می‌دهند. به هرترتیب تمام سعی دولت بر این است که سبک خرید مردم را تغییر دهد تا میزان رفت و آمد مردم برای خرید کالا در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به حداقل برسد. در این گزارش به مزایا، معایب و اقدام‌های دولت برای خریداینترنتی کالا اشاره شده است.

آمادگی ۸۰ فروشگاه اینترنتی

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه پایش با اشاره به خرید اینترنتی و برنامه‌هایی که برای رونق این بخش در نظر گرفته شده است، گفت: راهبرد کشور در شرایطی که نمی‌تواند حضوری خدمت بدهد، باید به سمت خدمات غیر حضوری سوق پیدا کند، از این‌رو در حال تلاش هستیم خدماتی که از سوی حاکمیت ارائه می‌شود، به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

وی درباره جشنواره بهاره مجازی که از جمعه گذشته کار خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: جشنواره مجازی بهاره بدین صورت است که کسب و کار‌ها خدمات خود را به‌صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند، این کار البته نیاز به مقدماتی دارد که در حال فراهم‌آوری است. اینترنت این جشنواره رایگان است و در طول آن روزانه قرعه کشی انجام می‌شود و هر روز به ۴ نفر ۵ میلیون تومان هدیه داده می‌شود.

وی ادامه داد: ۸۰ فروشگاه اینترنتی اعلام آمادگی برای حضور در این جشنواره داشته‌اند، فروشگاه‌ها خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر فرصت ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی جدید نیست و ما فعلاً در حال ساماندهی کردن فروشگاه‌های اینترنتی فعلی و استفاده از ظرفیت آن‌ها هستیم، برای بعد از سال روی اینکه خدماتی را به فروشگاه‌های جدید الاحداث بدهیم، برنامه‌هایی خواهیم داشت.

این مقام مسئول گفت: در چندین سال اخیر برای تجارت الکترونیک کشور زحمات زیادی کشیده است و در برخی شاخص‌ها ما از نظر جهانی رتبه خوبی داریم، در سال گذشته ۲۰۸ هزار میلیارد تومان میزان تجارت الکترونیک کشور بوده و یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تعداد معامله الکترونیک کشور بوده است.

۱۱ مزیت خرید اینترنتی

نیازی نیست مردم برای خرید کالا از خانه خارج شده و به فروشگاه‌ها بروند
خریداران کالا به‌صورت اینترنتی می‌توانند، از نظرات سایر کاربران واستفاده‌کنندگان از خدمات جویا شوند
بدون دغدغه و نگرانی از ویروس کرونا می‌توان خرید کرد
در وقت صرفه‌جویی می‌شود
تنوع کالایی بخصوص کالا‌های حجیم در فروشگاه‌های اینترنتی زیاد است، البته به شرط آنکه به تعداد زیادی از فروشگاه‌های اینترنتی سر بزنید
افرادی که خودروی شخصی ندارند، خرید اینترنتی بهترین گزینه است
در صورت خرید انبوه دیگر نیازی به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب نیست
میزان تخفیف‌ها در خرید اینترنتی بیشتر است
ساعت تحویل کالا‌های سفارش داده شده را می‌توانید تعیین کنید
فروشگاه‌های اینترنتی زمان ثبت‌نام و بعد از خرید به شما تخفیف‌های ویژه می‌دهند که این امر مشوق خوبی است
تعداد فروشگاه‌هایی که به‌صورت اینترنتی کالای خود را به فروش می‌رسانند زیاد است

۱۰ اقدام دولت
آموزش واحد‌های صنفی و کسب و کار‌های سنتی با هدف ورود به فروشگاه‌های اینترنتی
به صفر رساندن مالیات بر ارزش افزوده در فروش‌های اینترنتی
عرضه اینترنت رایگان به مردم تا زمانیکه ماندن در خانه از سوی وزارت بهداشت الزامی اعلام شده است
گفتگو با تولیدکنندگان برای عرضه کالاهایشان در فروشگاه‌های اینترنتی
فعالیت عرضه‌کنندگان کالا در فروشگاه‌های اینترنتی
تسهیل شرایط خرید برای مردم
کمک دولت برای تنوع کالایی در فروشگاه‌های اینترنتی
از فروشگاه‌های اینترنتی خواسته شده است که در مدت ۲۴ ساعت به مردم خدمات بدهند و در ارائه کالا کم کاری نکنند
ارائه تخفیف‌های ویژه از طریق فروش اینترنتی
نامه نگاری با پلیس راهور ناجا برای آنکه تاکسی‌ها و آژانس‌ها بتوانند کالا جابه‌جا کنند، انجام شده است‌

۸ معایب خرید اینترنتی
برخی از کالا‌ها را نمی‌توان به‌صورت آنلاین خرید، چرا که فعالان این حوزه در رده کسب و کار‌های سنتی هستند، بدین جهت مردم برای خرید این نوع کالا‌ها چاره‌ای جز بیرون رفتن ندارند
تنوع کالایی در فروش اینترنتی بسیار محدود است
تنوع برندی در کالا‌های عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی کم است
همه نوع بسته‌بندی کالایی در فروشگاه‌های اینترنتی موجود نیست
هزینه ایاب و ذهاب کالا‌هایی که اینترنتی خرید می‌شود، برای خانوار‌ها گران است
خبری از کالا‌های وزنی نیست و فرد ملزم به خرید بسته‌های ارائه شده است
امکان دست زدن به کالا و خواندن مشخصات آن کالا برای افراد وجود ندارد
در صورت فراموشی برای خرید یک کالا باید قید آن را بزنید چرا که بعد از اتمام سفارش امکان اضافه کردن کالای جدید وجود ندارد.

 


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 25 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode