ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 اسفند 1398     |     کد : 191498

مهر گزارش می‌دهد؛

برای مقابله با کرونا باید شیوع شایعه را مهار کرد

سرعت انتشار شایعه از سرعت شیوع کروناویروس در کشور پیشی گرفته که موجب ناامنی روانی خانواده‌ها شده است و اگر می‌خواهیم در مهار کرونا موفق عمل کنیم، ابتدا باید به جنگ ویروس شایعه برویم.

سرعت انتشار شایعه از سرعت شیوع کروناویروس در کشور پیشی گرفته که موجب ناامنی روانی خانواده‌ها شده است و اگر می‌خواهیم در مهار کرونا موفق عمل کنیم، ابتدا باید به جنگ ویروس شایعه برویم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی: این روزها بازار شایعات درباره ویروس کرونا بسیار داغ شده، به محض دیدن صفحه‌های مجازی، اخبار درست یا غلطی درباره این ویروس دیده و شنیده می‌شود، این ویروس ناشناخته به تنهایی هول و هراس را در دل مردم ایجاد کرده، اما علاوه بر آن، شایعاتی که به صورت گفته یا نوشته‌هایی بی پایه و اساس، بر این ترس مردم افزوده و به سرعت هم در حال پخش شدن است.

نباید این نکته را فراموش کنیم که شیوع کرونا جهانی است و مختص به جامعه و شهر و خانواده ما نیست و همگان به مقابله با این ویروس آمده‌اند، در عین حال که بهداشت فردی را رعایت می‌کنیم باید مراقب باشیم که توان روانشناختی کاهش پیدا نکرده و دچار استرس نباشیم تا زندگیمان را مختل کند.

باید آرامش روح و روان را در کنار مراقبت بهداشتی و جسمانی، مدنظر داشته باشیم و با خونسردی کامل، کرونا را جدی بگیریم، اما نترسیم.

نه اغراق نه ناچیز انگاری

ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد و هر کسی که بهداشت را رعایت نکند به آن مبتلا خواهد شد، اما رعایت مسائل بهداشتی، انسان را مصون نگه خواهد داشت.

یکی روانشناس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نام این ویروس از خودش خطرناک‌تر شده است، اضطرابی که در جامعه ایجاد می‌کند، تأثیر منفی بر بدن انسان خواهد داشت.

علی حسین‌زاده تاکید کرد: با توجه به تعطیلی مدارس، باید برنامه‌های مفرح و مفید و شادی آوری برای کودکان در نظر گرفت تا روحیه خود را حفظ کنند.

رئیس نظام روانشناسی منطقه ۵ کشور نیز معتقد است، شفافیت و صداقت، رسالت مهم رسانه‌ها است و مردم تشنه اطلاعات بوده و به درستی نگران هستند و رسانه‌ها باید با انتشار اخبار درست، نگرانی را از مردم و جامعه دور کنند.

علیلو افزود: اگر صداوسیما به درستی اطلاع رسانی کرده و فیلم‌های آموزشی پخش کند؛ نه اغراق و نه ناچیزانگاری، هیچ کدام راهکار این مساله نیست.

کودکان را از کرونا نترسانیم

برخی از خانواده‌ها درگیر بیماری کرونا هستند و به دلیل عدم داشتن تجربه و سابقه رودررویی با این ویروس شاید دچار سرگردانی شده باشند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راهکارهای روانشناسی مراقبت از فرد مبتلا به بیماری، تصریح کرد: تمام جنبه‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم، اما آرامش دادن و توکل به خدا بهترین راهکار است.

علی فخاری بیان کرد: خانواده‌ها به جای توضیح جزئیات ویروس به فرزندان، روش‌های ساده رعایت بهداشت را به کودکان بیاموزند و آنها را نترسانند.

وی تاکید کرد: نباید کرونا را وسیله‌ای برای ترساندن کودکان قرار داد، بلکه باید از فرصت بهره برده و آموزش‌های بهداشتی را به آنان ارائه کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، باید نکات مثبت بهداشت و سلامتی را به کودکان گوشزد کرد، استفاده از نکات منفی موجب ایجاد استرس در کودکان شده و توانمندی‌های آنان کاهش پیدا می‌کند.

فخاری تصریح کرد: وقتی در این شرایط نگران هستیم، موجب احساس تنگی نفس شده و افزایش تپش قلب را ممکن است به دنبال داشته باشد، در این مواقع باید با تنفس عمیق و شل کردن عضلات بدن، به احساس آرامش رسید.

وی تاکید می‌کند: مردم در این شرایط، با بهره گیری از ورزش‌های فردی، به‌ویژه در منزل و ارتباطات از راه دور با دوستان و آشنایان، با القای نکات مثبت به هم، به همدیگر آرامش دهند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به سوءاستفاده شبکه‌های معاند از شرایط پیش آمده، گفت: واقعیت‌ها در خبرپراکنی‌های ساختگی شبکه‌های معاند مجازی و ماهواره‌ای گم می‌شود، اما مردم باید دقت کنند اطلاعات درست را از منابع موثق دریافت کنند.

فخاری در ادامه عنوان می‌کند: معنویت باعث افزایش اطمینان و آرامش در انسان می‌شود و بسیار در پیشگیری ویروس مؤثر است.

مبارزه با کرونا یک وظیفه ملی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا یک فرصت برای آموزش بیشتر در جامعه شده و روش‌های پیشگیری برای مردم تبیین شده و البته باید مراقبت‌های لازم نیز صورت بگیرد.

عباسعلی درستی تاکید کرد: معضل کرونا یک مشکل جدی است و اگر همه دست به دست هم ندهیم، خطرات دیگری را به دنبال خواهد داشت و این مساله یک موضوع ملی است که باید همگان به هشدارهای بهداشتی توجه کنند.

وی عنوان کرد: درست است که بازاریان در این شرایط دچار خسارت می‌شوند، اما خسارت بزرگ این است که کل مملکت در خطر است و بازاریان با مردم همراه شوند و مرتب سطوح مختلف را ضدعفونی کنند و مواد ضدعفونی کننده در اختیار مشتریان قرار دهند و تا می‌توانند از رد و بدل پول نقد خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تماس با سطوح مختلف را مهم‌ترین علت آلودگی به این ویروس دانست و بیان کرد: مردم ضمن جدی گرفتن خطر ویروس کرونا، آرامش خود را حفظ کنند و آخرین اخبار را از رسانه‌های معتبر پیگیری کنند.

به گفته متخصصان اپیدمیولوژی کرونا ویروس، خطرناک‌تر از آنفلوانزا نیست و کشندگی آن کمتر است، می‌توان با اطمینان گفت این بیماری کمتر از آنچه شایع شده خطرناک است

درستی با اشاره به کمبود مواد ضدعفونی کننده، اظهار کرد: یکی از آلوده‌ترین روش‌ها سطوح مختلف خانگی و محل کار است، با مخلوط کردن مقداری وایتکس با آب، می‌توان به سادگی با یک دستمال، سطوح مختلف را ضدعفونی کرد، این ویروس بسیار حساس به ضدعفونی کننده است و به راحتی از بین می‌رود.

وی با اشاره به عدم تأثیر الکل در از بین بردن ویروس کرونا، افزود: با وجود اینکه ویروس کرونا به مواد ضدعفونی کننده حساس است، اما الکل نقش مهمی در از بین بردن ویروس ندارد، بلکه ضررهای خاص خود را دارد. الکل ۱۰۰ درصد نیز در از بین بردن ویروس در سطوح مختلف هم اثر ندارد و به شکل خوراکی هیچ نقش کشندگی علیه ویروس ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه تصریح کرد: مخدرها نقش آرام بخشی ندارند بلکه گاهی نقش تحریکی و مخرب دارند و ارتباط با خداوند و دعا بهترین راهکار کسب آرامش و انرژی مجدد برای مبارزه با این ویروس به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: مبارزه با ویروس کرونا مانند جنگ است و با همدلی و همراهی مردم، می‌توانیم این ویروس را شکست بدهیم.

تصور غیرواقع بینانه درباره کرونا

به گفته متخصصان اپیدمیولوژی کرونا ویروس، خطرناک‌تر از آنفلوانزا نیست و کشندگی آن کمتر است و می‌توان با اطمینان گفت این بیماری کمتر از آنچه شایع شده خطرناک است.

حجم اطلاعات غلط حتی از سوی برخی از افراد کادر درمان، سبب ایجاد هراس بیجا و نگرانی مردم شده است. مسئولان باید از پخش این شایعات نگران کننده جلوگیری کنند و به مردم امیدواری بدهند.

تصویری که از کوید ۱۹ یا کروناویروس جدید در جامعه منتشر شده و عمومیت پیدا کرده تصور غیرواقع بینانه‌ای است و انتشار اخبار نادرست و شنیده‌ها و شایعات، بر این مساله دامن زده است.

به نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم در مهار کرونا موفق عمل کنیم، ابتدا باید به جنگ ویروس شایعه برویم…


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 20 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode