ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 16 مرداد 1399
پنجشنبه 16 مرداد 1399
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 اسفند 1398     |     کد : 191257

پارسانیا:

کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی روز پنجشنبه اول اسفندماه با حضور اعضای شورای بررسی متون، معاونین و اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و سایر علاقه‌مندان در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

حمید پارسانیا در این نشست که با عنوان «علامه طباطبایی و علوم انسانی در ایران: گذشته، حال و آینده» برگزار شد گفت: فقه؛ علم و بخشی از حکمت و فلسفه است و این نگاه در فارابی هم دیده می‌شود.طبق رویکرد علامه طباطبایی، فقه بخشی از حیات اجتماعی ما است. ولی رشته‌های علوم اجتماعی و علوم سیاسی در چهار دهه پس از انقلاب این نوع نگاه به فقه نداشته‌اند.

وی در ادامه به بحث «اعتباریات» و «اراده» در مباحث علامه طباطبایی و همچنین نوآوری علامه طباطبایی در حوزه علوم انسانی همانند وجود اعتباری در فلسفه اسلامی و در حوزه حکمت صدرایی پرداخت.

پارسانیا با اشاره به اینکه علامه، عقل را یک موجود متعالی و مجرد می‌داند توضیح داد: وجود عینی جامعه، اعتباری است و همچنین از واقعیتی عینی نیز برخوردار است. این درحالی‌است که در جهان امروز عقل، فرهنگی و برساختی غالب است؛ درحالی‌که این عقل نیست بلکه عقلانیت است. به عبارتی عقل به عقلانیت افول کرده است. وی اضافه کرد: اقتضای این جهان، فرهنگ محوری است و فضای غالب هم این است که فرهنگ در صدر است و علم را می‌سازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: ما در معرض نوعی قرائت از علامه طباطبایی قرار گرفته‌‎ایم که بخش اعتباریات علامه را مطلق فرض می‌کنند. در حالی که این گزاره صحیح نیست که علامه همه علوم را اعتباری می‌داند.علامه در ادراکات حقیقی و اعتباری مطلق نیست و نه مطلق واقعیات اعتباری است و نه مطلق اعتباریات واقعی است. ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. این نگرانی در شهید مطهری نیز وجود داشت. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.

در پایان این نشست، اعضای حاضر در جلسه به طرح پرسش‌های خود پرداختند و سخنران نیز پس از پاسخ به سوالات حاضران به جمع‌بندی مباحث خود پرداخت.


نوشته شده در   يکشنبه 4 اسفند 1398  توسط   کاربر کلانتری   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode