ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 اسفند 1398     |     کد : 191238

روز شمار تاريخ

یکشنبه4اسفند 1398-28جمادی الثانی 1441-23فوریه 2020

رحلت فقيه جليل و مدرس بزرگ آيت ‏اللَّه "سيدمهدي دُرچه ‏اي" (1323ش)

رحلت فقيه جليل و مدرس بزرگ آيت ‏اللَّه "سيدمهدي دُرچه ‏اي" (1323ش)

رحلت فقيه جليل و مدرس بزرگ آيت ‏اللَّه "سيدمهدي دُرچه ‏اي" (1323ش)
آيت‏اللَّه سيدمهدي بن سيد مرتضي درچه‏اي، در حدود سال 1232ش (1270ق) در اصفهان به دنيا آمد. وي برادر كوچك‏تر سيدمحمد باقر درچه‏اي، از علماي مشهور اصفهان بود. سيد مهدي، تحصيلات خود را در اصفهان و سپس در نجف اشرف به سامان رساند و پس از طي مدارج بالاي علمي، در اصفهان به تدريس پرداخت. وي فقيهي بزرگ به شمار مي‏رفت و در علم اصول، استاد بود. آيت‏اللَّه سيدمهدي درچه‏اي در زمان خود، مورد وثوق و اطمينان تمام طبقات اصفهان و اطراف بود و مردم در مسائل فقهي به ايشان رجوع مي‏كردند. محفل درسي او، مشحون از بزرگان علم بود و خود نيز ساليان طولاني به امر تدريس اشتغال داشت. وي در اواخر عمر مجتهد اعلم و جامع الشرايط اصفهان بود و با اين حال، زندگي را در كمال زهد و قناعت سپري كرد. اين عالم رباني سرانجام در چهارم اسفند 1323ش برابر با دهم ربيع‏الاول 1364ق در 91 سالگي در اصفهان رخت از دنيا بربَست و پس از تشييعي با شكوه، در قبرستان تخت فولاد، در كنار برادر بزرگوارش به خاك سپرده شد.

درگذشت "ابوالحسن اقبال آذر" هنرمند تعزيه خواني (1349 ش)

درگذشت "ابوالحسن اقبال آذر" هنرمند تعزيه خواني (1349 ش)
ابوالحسن اقبال آذر ملقب به اقبال السلطان در سال 1250ش در اطراف قزوين به دنيا آمد. وي در ابتدا به كسب دانش پرداخت اما به خاطر عشق و علاقه وافري كه به موسيقي داشت، چون از صداي خوبي برخوردار بود، مدرسه را به كنار نهاد و به تحصيل موسيقي و آواز همت گماشت. اقبال آذر در جواني به تبريز رفت و در اندك زماني در هنر تعزيه‏خواني به شهرت رسيد و به دربار محمدعلي ميرزا، وليعهد قاجار راه يافت. با مرگ مظفرالدين شاه، اقبال آذر نيز به همراه شاه جديد به تهران رفت و در تكيه دولت به كار تعزيه پرداخت. وي بعدها مدتي در تبريز و سپس در تهران اقامت داشت و به تعزيه‏خواني مشغول بود. روش اقبال در خواندن آواز از سبك تعزيه بهره داشت، يعني بلند و با تحرير مي‏خواند و مانند تعزيه خوان‏ها، توجه زيادي به كيفيت اداي شعر نداشت. وي سرانجام در اوايل اسفند 1349 در حدود 100 سالگي درگذشت.

انتخاب آيت ‏اللَّه "بهشتي" به عنوان رياست ديوان عالي كشور از سوي امام خميني (1358ش)

انتخاب آيت ‏اللَّه "بهشتي" به عنوان رياست ديوان عالي كشور از سوي امام خميني (1358ش)
به دنبال تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تشكيل مجلس شوراي اسلامي، طي حكمي از جانب حضرت امام خميني، آيت‏اللَّه دكتر سيد محمد حسيني بهشتي به عنوان اولين رييس ديوان عالي كشور، بالاترين مقام قضايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي برگزيده شد تا براي اين تشكيلات حياتي كه نقش مهم و تعيين كننده‏اي در جامعه دارد، با درك و درايت والاي ايشان زمينه اجراي قوانين اسلام فراهم شود و عدل و قسط در جامعه رواج يابد. ايشان نيز در طول مدت عهده‏داري اين مسؤوليت خطير و شريف، منشأ خير و خدمت فراواني گشت، امور قضايي كشور را سامان بخشيد و با به كارگيري قضات عادل و عالم، نظام قضايي را دگرگون ساخت. همچنين در اين روز، آيت‏اللَّه سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي نيز به دادستاني كل كشور تعيين شد. اين انتخاب، همزمان با تثبيت نظام جمهوري اسلامي به منظور تشكيل و سامان‏دهي قوه قضاييه، متناسب با اهداف و اركان نظام اسلامي انجام گرديد.

وفات "ابوالقاسم شاطبي" معروف به "امام القُرّاء" عالم و قاري مشهور قرآن كريم(590 ق)

وفات "ابوالقاسم شاطبي" معروف به "امام القُرّاء" عالم و قاري مشهور قرآن كريم(590 ق)
ابوالقاسم قاسم بن فيرة بن ابي‏القاسم شاطبي در سال 538 ق به دنيا آمد. وي علاوه بر قرائت، در تجويد و تفسير قرآن، حديث، نحو، لغت و ساير علوم ديني متداول عصر خود از دانشِ خوبي برخوردار بود. او كه از مشاهير قاريان قرآن به شمار مي‏رفت، به امام القراء، شهرت يافت. شاطبي با وجود آن كه نابينا بود، از هوش و استعداد سرشاري بهره داشت و بسياري از احاديث را در حافظه ثبت كرده بود. از ابوالقاسم شاطبي آثاري به جاي مانده كه از آن ميان مي‏توان به قصيده‏ي شاطبيه، تتمة الحرز و قصيده‏ي داليه اشاره كرد.

كشف فلز "آلومينيوم" توسط "مارتين هال" امريكايي(1886م)

كشف فلز "آلومينيوم" توسط "مارتين هال" امريكايي(1886م)
در 23 فوريه 1886م پس از آزمايش‏هاي مستمر، فلز آلومينيوم توسط مارتين هال، كاشف و شيمي‏دانِ امريكايى كشف شد. آلومينيوم، فلزي سفيد و سبك است و به خوبي وَرق مي‏شود. اين فلز كه داراي استحكام زيادي بوده و در مقابل خوردگي مقاومت دارد، حرارت و برق را به خوبي هدايت مي‏كند و نسبت به آهن سبك‏تر است. آلومينيوم امروزه كاربردهاي متعددي درفعاليت‏هاي صنعتي و غير صنعتي دارد و در ساختن هواپيما، اتومبيل، ظروف آشپزخانه و... استعمال مي‏شود.

برگزاري كنفرانس "لندن" با شركت كشورهاي اروپايي (1871م)

برگزاري كنفرانس "لندن" با شركت كشورهاي اروپايي (1871م)
در 23 فوريه 1871م، كنفرانس لندن باشركت نمايندگان دولت‏هاي اروپايي در پايتخت انگليس تشكيل‏شد. اين كنفرانس به ابتكار انگليس برپا گرديد و علت اصلي تشكيل آن، بررسي مسئله پيروزي آلمان بر فرانسه و جلوگيري از قدرت روزافزون آن بود. در كنفرانس لندن، مهم‏ترين مسايل كشورهاي اروپايي و مستعمرات آنها در جهان، مورد بررسي قرار گرفت.


نوشته شده در   يکشنبه 4 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode