ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 اسفند 1398     |     کد : 191213

روز شمار تاريخ

پنجشنبه1اسفند 1398-25جمادی الثانی 1441-20فوریه 2020

امضاي عهدنامه تركمنچاي بين "فتحعلي شاه قاجار" و "پاسكويچ" روسي (1206ش)

امضاي عهدنامه تركمنچاي بين "فتحعلي شاه قاجار" و "پاسكويچ" روسي (1206ش)

امضاي عهدنامه تركمنچاي بين "فتحعلي شاه قاجار" و "پاسكويچ" روسي (1206ش)
در زمان فتحعلي شاه، دو دوره جنگ بين ايران و روسيه درگرفت كه هر دو جنگ باشكست ايران به پايان رسيد. پس از شكست دوم، اول اسفند 1206 ش (5 شعبان 1243 ق، 21 فوريه 1828 م) عهدنامه‏اي بين ايران و روس در قريه تركمانچاي به امضا رسيد كه به مراتب از قرارداد گلستان شوم‏تر بود. به موجب اين معاهده، ولايات ايروان و نخجوان به روسيه واگذار شد و مرزها معين گرديد. علاوه بر غرامتي كه ايران پرداخت كرد، حق كشتيراني در درياي خزر مجدداً براي روس‏ها تأييد شد. به علاوه، اتباع روسيه در ايران از حقوق كاپيتولاسيون و مصونيت قضايي برخوردار شدند. اين امر، حقِّ اجراي مجازات نسبت به اتباع روس را هم كه در ايران مرتكب جرم مي‏شدند از دولت ايران گرفت و بعدها كم كم به جايي رسيد كه تقريباً اختيار محاكمه از دست دولت ايران سلب شد و استقلال قضايي كشور محدود گرديد. دولت روسيه در برابر آن همه منافع، تنها وليعهدي عباس ميرزا و رساندن او را به تخت سلطنت تأييد كرد.

انتخاب اولين گروه از فقهاي شوراي نگهبان توسط حضرت امام خميني(ره) (1358ش)

انتخاب اولين گروه از فقهاي شوراي نگهبان توسط حضرت امام خميني(ره) (1358ش)
وظيفه اصلي شوراي نگهبان، بررسي عدم مغايرت مصوبات مجلس با احكام اسلام و قانون اساسي است. اعضاي اين شورا مركب از دو گروه شش نفري از فقها و حقوقدانان مي‏باشد. فقها را رهبر انقلاب تعيين مي‏كند و حقوقدان‏ها توسط رييس قوه قضاييه به مجلس معرفي و سپس با آراي نمايندگان، انتخاب مي‏شوند. همچنين بر اساس قانون اساسي، نظارت بر انتخابات مختلف همچون انتخابات خبرگان رهبري، رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و هرگونه همه‏پرسي بر عهده شوراي نگهبان است.

روز روحانيت و دفاع مقدس

روز روحانيت و دفاع مقدس
در اول اسفند 1364، حجت الاسلام محلاتي نماينده امام در سپاه، به همراه 8 تن از نمايندگان مجلس و مسؤولين ديگر عازم جبهه‏هاي جنگ بودند كه هواپيماي حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقي قرار گرفت و در نزديكي اهواز سقوط كرد و كليه سرنشينان آن كه نزديك به 50 نفر بودند به شهادت رسيدند. از آنجا كه اين گروه عازم جبهه‏هاي نبرد حق عليه باطل بودند و در جمع آنان، تعداد زيادي از علما و روحانيان مبارز به درجه رفيع شهادت نائل آمدند، اين روز به روز روحانيت و دفاع مقدس نامگذاري گرديد تا همه ساله از مجاهدت اين پاسداران اسلام و انقلاب، قدرداني شود.

اعلام لغو حكم تحريم تنباكو از جانب "ميرزاي بزرگ شيرازي"(1309 ق)

اعلام لغو حكم تحريم تنباكو از جانب "ميرزاي بزرگ شيرازي"(1309 ق)
پس از درگذشت شيخ مرتضي انصاري، شاگردان و بزرگان روحانيت شيعه، ميرزاي شيرازي را به عنوان مرجع تقليد شيعيان معرفي نمودند. يكي از بزرگ‏ترين قسمت‏هاي زندگاني وي، مبارزه با استعمار انگليس و واگذاري تنباكو است. ميرزاي شيرازي با ارسال پيام براي ناصرالدين شاه قاجار، وي را از مفاسد امتياز انحصار تنباكو، برحذر نمود. ولي تذكرات ناصحانه‏ي وي تأثيري در شاه نداشت. سرانجام ميرزاي بزرگ براي نجات اسلام و مسلمانان و حفظ مملكت ايران از شرّ دشمنان، فتواي تاريخي خود را در تحريم تنباكو به شرح ذيل صادر نمود: "اليوم، استعمال تنباكو و توتون بأيّ نحو كان در حكم محاربه با امام زمان(عج) است." مردم مسلمان پس از اطلاع از اين فتوا، مغازه‏هاي توتون فروشي را بستند و تمام قليان‏ها را جمع كردند. حكومت وقت با اين حكم شرعي به مبارزه برخاست و سرانجام، همگام با نهضت عمومي مردم، ناصرالدين شاه به ناچار تسليم شد و قرارداد امتياز تنباكو را لغو كرد.

رحلت شيخ الفُقهاءِ و المُجتَهدين، آيت ‏اللَّه ‏العظمي "محمدعلي اراكي" در قم(1415 ق)

رحلت شيخ الفُقهاءِ و المُجتَهدين، آيت ‏اللَّه ‏العظمي "محمدعلي اراكي" در قم(1415 ق)
آيت‏اللَّه محمد علي اراكي در سال 1312 قمري در "اراك" ديده به جهان گشود. پدرش از علما و اوتاد عصرخويش و مادرش از سلاله‏ي پاك رسول خدا(ص) بود. وي از سن 20 سالگي و همزمان با تأسيس حوزه‏ي علميه‏ي اراك به مدت 8 سال از محضر آيت‏اللَّه العظمي حائري كسب فيض نمودو سپس با تأسيس حوزه‏ي علميه‏ي قم از سوي آيت‏اللَّه العظمي حائري، به قم هجرت كرده و از اصحاب خاص او به شمار آمد. آيت‏اللَّه اراكي به مدت 35 سال در حوزه‏ي علميه‏ي قم به امر تدريس اشتغال داشت و بسياري از بزرگان حوزه، از محضر درس ايشان مستفيض شدند. وي پس از وفات آيت‏اللَّه خوانساري در حدود 30 سال، نماز جماعت را در مدرسه‏ي فيضيه اقامه نمود و پس از رحلت آيت‏اللَّه گلپايگاني(ره) به مرجعيت عاليه‏ي شيعيان نائل آمد. سرانجام اين عالم سترگ و فقيه فرزانه پس از عمري پر بار و پُربركت در سن 103 سالگي در تاريخ 8 آذر 1373 ش بدرود حيات گفت و پس از تشييعي با شكوه، در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س)، دفن شد.

مرگ "رابرت پيري" دريانورد امريكايي و كاشف قطب شمال (1920م)

مرگ "رابرت پيري" دريانورد امريكايي و كاشف قطب شمال (1920م)

وي پس از پايان تحصيلات خود ، با عنوان مهندسي ، در نيروي دريايي امريکا اشتغال ورزيد. پيري چندي بعد شيفته کشف مناطق جغرافيايي شد. او در سال 1886 م نخستين سفر خود را به جزيره گرينلند در نزديکي قطب شمال آغاز کرد و به جاهايي رفت که تا پيش از آن کسي بدانجا گام ننهاده بود. رابرت پيري همچنين در سال 1891 م به سوي مناطق قطب شمال رفت ولي موفق به ورود به قطب نشد. او تحقيقات فراواني درباره گرينلند انجام داد و طي 12 سال سفر ، راه و رسم زندگي اسکيموها را فراگرفت . پيري از سالها قبل درصدد بود تا بتواند قطب شمال را فتح کند و گامي براي شناخت اين سرزمين بردارد. پس از چند تلاش ناموفق ، سرانجام در تاريخ ششم آوريل 1909 م يکي از آمال ديرينه بشر که رسيدن به قطب شمال بود جامعه عمل پوشيد و رابرت پيري به اتفاق 5 نفر از همراهان خود پس از تحمل رنج و مشقت زياد به آن منطقه رسيدند. پيري در يکي از سفرها، همسر خود را همراه برد و او توانست ماجراي اين سفر را به نام گزارش قطب در کتابي منتشر کند. پيري در جريان سفر به قطب دچار سرمازدگي شد و پس از مداواي فوري ، ده انگشت پاهايش را از دست داد زيرا سرما آنها را از بين برده بود. رابرت پيري همچنين در سال 1911 م در مسابقه به سوي قطب جنوب ، حريف خود ، رابرت اسکات را شکست داد و زودتر از وي به قطب جنوب دست يافت . وي در همان سال به واسطه تلاش هايش به درجه درياداري نيروي دريايي امريکا ارتقا يافت . رابرت پيري سرانجام در بیستم فوريه 1920 م پيش از آن که نقشه ديگر خود را براي مسافرت مجدد به قطب شمال عملي کند در 64 سالگي جان سپرد.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 1 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode