ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1398     |     کد : 191201

روز شمار تاريخ

چهارشنبه30بهمن 1398-24جمادی الثانی 1441-19فوریه 2020

گشايش سفارت فلسطين در محل سابق سفارت اسراييل در تهران، پس از پيروزي انقلاب (1357ش)

شايش سفارت فلسطين در محل سابق سفارت اسراييل در تهران، پس از پيروزي انقلاب (1357ش)

گشايش سفارت فلسطين در محل سابق سفارت اسراييل در تهران، پس از پيروزي انقلاب (1357ش)
روز ۳۰ بهمن ۱۳۵۷ به فاصله يك هفته پس از پيروزي انقلاب اسلامي در مراسمي با حضور ياسرعرفات رهبر سازمان آزاديبخش فلسطين ، سفارت فلسطين در تهران در محل سابق سفارت اسراييل گشايش يافت.

درگذشت "يحيي بن قاسم ثَعْلَبي" ملقب به "ابوزكريا" اديب و شاعر مشهور عرب(616 ق)

درگذشت "يحيي بن قاسم ثَعْلَبي" ملقب به "ابوزكريا" اديب و شاعر مشهور عرب(616 ق)
ابوزكريا، يحيى بن قاسم ثَعْلَبي، فقيه، قاري، مفسّر، نحوي، لغوي، عروضي و شاعر ماهر بود. او سال‏ها در مدرسه‏ي نظاميه‏ي بغداد به تدريس اشتغال داشت و شاگردان زيادي پرورش داد. از ابوزكريا كه در ميان اعراب بيشتر به عنوان اديب و شاعر مطرح مي‏باشد، ديوان شعري به جاي مانده است. سرانجام ابوزكريا در سال 616 ق در 95 سالگي بدرود حيات گفت.

تولد فقيه و مرجع بزرگوار تقليد حضرت آيت‏ اللَّه "حاج شيخ محمدعلي اراكي" (1312 ق)

تولد فقيه و مرجع بزرگوار تقليد حضرت آيت‏ اللَّه "حاج شيخ محمدعلي اراكي" (1312 ق)
حضرت آیت اللّه العظمی حاج شیخ محمدعلی اراکی(ره) در 24 جمادي الثاني 1312 ق. در اراك ديده به جهان گشود. پدرش، حجه الاسلام حاج احمد آقا، مشهور به ميرزا آقا فراهاني از علماي مشهور آن سامان بود. مادرش نيز از نوادگان امامزاده سيد حسن واقف است.وي پس از يادگيري خواندن و نوشتن، در نوجواني وارد حوزه علميه اراك شد و در درس استاد سيد جعفر شيثي حضور يافت و مقدمات علوم اسلامي را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آيه الله العظمي سيد محمد تقي خوانساري به خوبي پشت سر گذراند. آيه الله اراكي هم زمان با تحصيل دوره سطح، در درس شرح منظومه آيه الله شيخ محمد باقر اراكي معروف به سلطان آبادي شركت كرد و از دانش آن حكيم فرزانه خوشه‎ها چيد،ايشان سالها در درس آيه الله العظمي آقا نور الدين اراكي و آيه الله العظمي شيخ عبدالكريم حائري يزدي شركت كرد و از دانش و تقواي آن دو مرجع بزرگ تقليد شيعيان، بهره‎ها برد. آيه الله حائري علاقه زيادي به او داشت. نبوغ فكري آيه الله اراكي مورد توجه استاد قرار گرفت. آيه الله اراكي به سفارش استاد معمم شد. با يكي از بستگان ازدواج نمود.

ارتحال عالم بزرگ آيت ‏اللَّه "سيدمحمدرضا گلپايگاني" زعيم حوزه‏ي علميه‏ي قم(1414 ق)

ارتحال عالم بزرگ آيت ‏اللَّه "سيدمحمدرضا گلپايگاني" زعيم حوزه‏ي علميه‏ي قم(1414 ق)
سيدمحمدرضا فرزند سيدمحمدباقر موسوي گلپايگاني در سال 1316 قمري در "گوگد" گلپايگان ديده به جان گشود. پس از چندي جهت فراگيري علوم اسلامي به اراك عزيمت نمود و از محضر آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري بهره جست. پس از تأسيس حوزه‏ي علميه‏ي قم، به اين شهر مهاجرت نمود و بعد از درگذشت آيت‏اللَّه حائري، به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت. معظم له از آغاز نهضت 15 خرداد 1342 تا پيروزي انقلاب اسلامي همراه امام خميني(ره) بوده و از پشتيبانان آن امام محسوب مي‏شد. پس از رحلت امام خميني(ره)، از بزرگ‏ترين مراجع تقليد شيعيان به حساب مي‏آمد. آيت اللَّه گلپايگاني بيش از هفتاد و پنج سال بر مسند تدريس تكيه زد و شاگردان بي‏شماري را به جامعه‏ي اسلامي عرضه نمود. حضرات آيات مرتضي حائري يزدي، عبدالرحيم رباني شيرازي، مرتضي مطهري، محمدعلي قاضي طباطبايى، سيداسداللَّه مدني، محمد مفتح، سيدمحمد بهشتي، علي مشكيني، ناصر مكارم شيرازي، جعفر سبحاني، لطف اللَّه صافي گلپايگاني، احمد جنتي و ده‏ها نفر از علما و فضلاي حوزه، از جمله شاگردان اين مرجع بزرگوار تقليد مي‏باشند. آيت اللَّه گلپايگاني داراي تاليفات و تقريرات متعددي نيز مي‏باشند كه كتاب الحج، كتاب القضا و الطهاره و... از آن جمله‏اند. اولين مدرسه‏ي علوم ديني به سبك جديد، اولين موسسه‏ي بزرگ قرآني در قم، اولين فهرست بزرگ فقهي و حديثي بااستفاده از دانش و اختراعات جديد بشري و تاسيس و ساخت صدها مدرسه، مسجد، موسسه‏ي ديني در كشور و خارج ازكشور از جمله خدمات اين عالم رباني مي‏باشند. سرانجام اين فقيه جليل و مرجع كبير در 18 آذر 1372 ش در 96 سالگي بدرود حيات گفت و در كنار اساتيد بزرگ خود در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون شد.

تولد "نيكلا كوپرنيك" منجم و رياضي‏دان معروف لهستاني (1473م)

تولد "نيكلا كوپرنيك" منجم و رياضي‏دان معروف لهستاني (1473م)
نيكلا كوپرنيك منجم شهير لهستاني در 19 فوريه سال 1473م در شهر تورِن لهستان به دنيا آمد. وي در دانشگاه‏هاي ايتاليا به فراگيري پزشكي و نجوم پرداخت و پس از چندي به تدريس رياضي روي آورد. كوپرنيك در طي سال‏هاي بعد و پس از انجام مطالعات نجومي، اعلام كرد كه با حركت چرخشي زمين طي 24 ساعت به دور خود موافق است. او با اين عمل، مطلبي را كه از قرن‏هاي گذشته مطرح شده بود زنده كرد و باز همان مخالفت‏ها و مشكلات به وجود آمد. ولي كوپرنيك براي اين كه به زندگي آرام خود ضربه‏اي وارد نشود، چهل سال تمام از انتشار افكار و عقايد خود صرف نظر كرد. در نهايت در اواخر عمر، كتاب بزرگ خود به نام درباره اجسام آسماني را چاپ و منتشر كرد. اين كتاب كه عقايد بطليموس و ستاره شناسان پيشين را رد مي‏كرد، انقلابي در جهان دانش پديد آورد. كوپرنيك با محاسبات دامنه‏دار خود، مسير حركت برخي ستارگان و سيارات را مشخص كرد و كروي بودن زمين را به اثبات رساند. وي هم‏چنين در كتاب خود تصوير كاملي از گيتي را نشان مي‏دهد كه خورشيد در مركز و زمين مانند سياره‏اي به دور آن در گردش است. به دليل همين محاسبات علمي و نجومي است كه كوپرنيك را پدر نجوم جديد به شمار مي‏آورند؛ چرا كه براي نخستين بارْ به گردش زمين پي برد و بررسي‏هاي پرارزشي را در اين زمينه انجام داد. البته چندين قرن قبل از وي، ابوريحان بيروني دانشمند مسلمان و منجم ايراني، ضمن كشف اين مسئله، در آثار خود نيز به آن اشاره نموده بود. هم‏چنين كشف اين كه زمين در هر 24 ساعت يك‏بار به دور خود مي‏چرخد توسط ابوريحان صورت گرفته است. نيكلا كوپرنيك سرانجام در 24 مه 1543م در هفتاد سالگي درگذشت.

مرگ "ارنسْتْ ماخ" فيزيك‏دان و فيلسوف اتريشي (1916م)

مرگ "ارنسْتْ ماخ" فيزيك‏دان و فيلسوف اتريشي (1916م)
ارنست ماخ، فيلسوف و فيزيك‏دان اتريشي، در 18 فوریه 1838م به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات خويش به تدريس پرداخت. ماخ در اين هنگام به انتقاد از اصول مكانيك كلاسيك مشغول شد و تئوري‏هاي جديدي وضع كرد كه به نام خود او معروفند. وي در زمينه فيزيولوژي و روانشناسيِ احساس‏هاي انسان و به ويژه رابطه آن‏ها با نظريه علم نيز دست به تحقيق زد. ماخ يكي از بنيان‏گذاران مكتب امپيريوكري تيزيسم به شمار مي‏رود كه بر اساس آن فلسفه واقع‏بينانه مبني بر تجزيه و تحليل احساس‏ها و عواطف انساني مي‏باشد. هرچند كه ماخ در علم فيزيك صاحب‏نظر و استاد بود، با اين حال، بيشتر به عنوان فيلسوف علم شهرت دارد. وي معتقد بود هر نظريه علمي كه اشاره‏اي به اشيايى داشته باشد و نتوان آن‏ها را به تجربه‏هاي حسي باز گرداند، مردود است. در اين حال، ماخ اين اعتقاد را دارد كه علم بايد از مفاهيمي هم‏چون مكان مطلق و زمان مطلق چشم بپوشد. اين جنبه از آراي ماخ، در آلبرت انيشتين فيزيك‏دان شهير قرن بيستم تاثير فراوان داشته است. ارنست ماخ سرانجام در 19 فوریه 1916م در 78 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   چهارشنبه 30 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode