ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 بهمن 1398     |     کد : 191155

روز شمار تاريخ

یکشنبه27بهمن 1398-21جمادی الثانی 1441-16فوریه 2020

محاكمه و صدور حكم تعدادي از جنايتكاران رژيم پهلوي در دادگاه انقلاب اسلامي (1357ش)

محاكمه و صدور حكم تعدادي از جنايتكاران رژيم پهلوي در دادگاه انقلاب اسلامي (1357ش)

محاكمه و صدور حكم تعدادي از جنايتكاران رژيم پهلوي در دادگاه انقلاب اسلامي (1357ش)
در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي، دادگاه فوق العاده انقلابي تشكيل جلسه داد و گروهي از سردمداران رژيم پهلوي را به محاكمه كشاند. اينان از جنايتكاران نظام طاغوتي بودند كه در سركوبي مردم انقلابي ايران نقش بسزايي داشتند و دستشان به خون انسان‏هاي بي‏گناهِ بي‏شماري آلوده بود. در جريان محاكمه، اين تعداد به جرم شكنجه و كشتار مردم و خيانت به كشور و به عنوان مفسد في‏الارض شناخته شده و تيرباران شدند. برخي از اين افراد عبارت بودند از: ارتشبد نعمت‏اللَّه نصيري، (رييس ساواك) سرلشكر رضا ناجي، (اولين فرماندار نظامي در جريان مبارزات مردم) سرلشكر منوچهر خسروداد، (فرمانده هوانيروز) و سپهبد مهدي رحيمي (فرماندار نظامي تهران و عامل كشتار مردم بي‏دفاع تهران پس از فرار شاه).

آغاز عملیات‌ پیروزی ‌بخش والفجر ۵ (1362ش)

آغاز عملیات‌ پیروزی ‌بخش والفجر ۵ (1362ش)
عملیات غرورآفرین والفجر ۵، ساعت ‌۲۴ روز بیست و هفتم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۶ هجری شمسی با رمز مبارک «یا زهرا (س)» در منطقه‌ کوهستانی‌ چنگوله، حد فاصل‌ شهرهای‌ مهران‌ و دهلران‌ به‌ اجرا درآمد و نیروهای‌ عمل‌کننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ طی دو مرحله‌ با هدف‌ آزادسازی‌ بلندی‌های‌ منطقه‌ چنگوله،‌ وارد عمل‌ شدند. در همان‌ ساعات‌ نخست عملیات، بلندی‌های‌ پیزولی، آزادخان‌کشته، تنگه‌ چنگوله و ده‌ها کیلومتر مربع‌ از خاک جمهوری اسلامی‌ ایران‌ آزاد و جاده‌ بدر- طیب عراق‌ به‌ تسلط‌ نیروهای‌ ایرانی‌ درآمد. هم‌چنین‌ به ‌۴ تیپ‌ از گارد مرزی‌ عراق‌ خساراتی‌ وارد شد. در مرحله‌ دوم نیز‌ مناطق‌ دیگری از خاک‌ ایران‌ و عراق‌ آزاد شد و نیروهای‌ خودی‌ در آن‌ استقرار یافتند که‌ از جمله‌ آن، استقرار نیروهای‌ ایرانی‌ در ۳۵ کیلومتری‌ بزرگراه‌ بغداد - بصره‌ است. در این‌ مرحله‌ هم ۴ تیپ‌ کوهستانی‌ عراق‌ به‌طور ۱۰۰ درصد و تیپ ‌۵۰ زرهی‌ لشکر ۱۲، بیش‌ از ۵۰ درصد منهدم‌ شد و دشمن‌ با دادن ‌۳۷۷۰ تن‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر در طی‌ شش‌ پاتک‌ سنگین‌ عقب‌نشینی‌ کرد. در مجموع‌ دو مرحله‌ عملیات، منطقه‌ای‌ به‌ گستردگی ‌۱۱۰ کیلومتر مربع‌ شامل‌ بلندی‌های‌ پیزولی، تنگه‌ چنگوله، تونل، چغاعسکر، عباس‌عظیم، پاسگاه‌های‌ شمالی‌ عین‌عبد، طارق، الرباغی، شهرک‌های‌ یک‌سایه، آل‌یاسین و روستای‌ شیخ‌احمد آزاد گردید و ۴۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر، مقداری‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌سنگین، ۲ فروند چرخ‌بال، ده‌ها دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و ۱۰ انبار مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ و ده‌ها دستگاه‌ تانک‌ و نفربر، شماری‌ خودروی‌ نظامی‌ و انواع‌ سلاح‌های‌ سبک‌ و نیمه‌سنگین‌ به‌ غنیمت‌ رزمندگان‌ جان‌برکف سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی‌ درآمد.

رحلت عالم رباني، آيت‏اللَّه "سيد محمد حسن ميرجهاني"(1413ق)

رحلت عالم رباني، آيت‏اللَّه "سيد محمد حسن ميرجهاني"(1413ق)
حاج سيد محمد حسن ميرجهاني طباطبايى اصفهاني فرزند ميرسيد علي در ذيقعده‏ي سال 1319 ق در يكي از روستاهاي اصفهان و بيت دانش و تقوا چشم به جهان گشود. ايشان پس از فراگيري علوم مقدماتي در اصفهان، به حوزه‏ي علميه‏ي نجف اشرف هجرت كرد و پس از بهره‏گيري از درس حضرات آيات: آقا ضياءالدين عراقي، سيد ابوالحسن اصفهاني و شيخ عبداللَّه مامقاني، به مدارج بالاي علمي دست يافت. آيت اللَّه ميرجهاني سپس راهي مشهد مقدس گرديد و به هدايت و ارشاد مردم و تأليف و تصنيف پرداخت. از آثار اين عالم فرزانه مي‏توان به كتاب‏هاي مصباحُ البلاغه در 2 جلد، نوائبُ الدُّهور در 4 جلد، ولايت كلّيه در 2 جلد و چندين اثر ديگر اشاره كرد. از ويژگي‏هاي آيت اللَّه ميرجهاني، عشق به آستان اهل بيت(ع) زهد و قناعت، تقوا و تَهجُّد و كوشش در تأليف كتب اسلامي تبلور بيشتري دارند. اين عالم رباني در 94 سالگي بدرود حيات گفت و در جوار مقبره‏ي علامه مجلسي در اصفهان به خاك سپرده شد.

آغاز استفاده از "حق وتو" در سازمان ملل متحد(1946م)

آغاز استفاده از "حق وتو" در سازمان ملل متحد(1946م)
يك سال پس از تأسيس سازمان ملل متحد، با مخالفت نماينده شوروي در سازمان ملل با يكي از پيشنهادهاي شوراي امنيت، براي اولين بار، در شانزدهم فوريه 1946م حق وتو، مورد استفاده قرار گرفت. اين حق تنها منحصر به پنج عضو دائمي اين شورا يعني امريكا، روسيه، انگلستان، فرانسه و چين است. طرح اصلي حق وتو در كنفرانس يالتا در سال 1945م توسط انگليس، امريكا و شوروي به تصويب رسيد و بعدها در منشور سازمان ملل متحد، گنجانده شد. از آن زمان تاكنون، اعتراض‏هاي متعددي از جانب كشورهاي جهان به حق وتو، انجام شده است، اين كشورها، حق وتو را كه به پنج عضو دائم شوراي امنيت اجازه مي‏دهد به خاطر منافع خود در مقابل تصميمات شوراي امنيت و يا سازمان ملل بايستند، مخالف اصول دموكراسي و برابري كشورها در سطح جهاني مي‏دانند.

تأسيس كتابخانه بزرگ "هاروارد" بزرگترين كتابخانه دانشگاهي جهان (1638م)

تأسيس كتابخانه بزرگ "هاروارد" بزرگترين كتابخانه دانشگاهي جهان (1638م)
كتابخانه بزرگ هاروارد از كتابخانه‏هاي بزرگ جهان در 16 فوريه 1638م توسط جان هاروارد تأسيس شد و او هنگام مرگ نيز املاك و دارايي خود را براي كتابخانه و مدرسه خويش اختصاص داد. امروزه اين مدرسه به عنوان دانشگاه هاروارد، يكي از بزرگ‏ترين دانشگاه‏هاي جهان به حساب مي‏آيد و كتابخانه آن نيز با دراختيار داشتن بيش از 8 ميليون كتاب بزرگ‏ترين كتابخانه دانشگاهي به شمار مي‏رود.

مرگ "جِيمز رابينسون" مورخ و فيلسوف امريكايي (1936م)

مرگ "جِيمز رابينسون" مورخ و فيلسوف امريكايي (1936م)
جِيمز هاروي رابينسون، فيلسوف و مورخ امريكايى در 29 ژوئن 1863م به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران تحصيل، از 29 سالگي به عنوان استاد تاريخ دانشگاه كلمبيا مشغول به تدريس شد و 27 سال در اين شغل خدمت كرد. رابينسون، تاريخ را وسيله‏اي براي درك و فهم مجموع زندگي مي‏دانست و تاريخ يك ملت را تنها فصلي از تاريخ و داستان جهان مي‏شمرد. او ضمن اشاره به گذشته تاريخ بشري و آينده قابل پيش‏بيني با توجه به امكانات موجود، مسئله خودبيني و برتري يك ملت را امري سخيف و خنده‏دار مي‏خوانْد و به طور كلي و به صورت طبيعي، خودبزرگ‏بيني و برترانديشي فرد را نيز مضحك مي‏پنداشت. از ديدگاه فلسفي، رابينسون معقتد بود كه وحدت قومي سرانجام به وحدت جهاني مي‏انجامد. به سخن ديگر، قدرت فلسفي او در پيوسته و واحدْ ديدنِ زندگي تبلور پيدا مي‏نمود. از رابينسون آثار متعددي بر جاي مانده كه مقدمه‏اي بر تاريخ اروپاي غربي، بشري كردن دانش و آزمايش تمدن از آن جمله است. جِيمز هراوي رابينسون سرانجام در شانزدهم فوريه 1936م در هفتادوسه سالگي درگذشت.


نوشته شده در   يکشنبه 27 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode