ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1398     |     کد : 191146

روز شمار تاريخ

شنبه26بهمن 1398-20جمادی الثانی 1441-15فوریه 2020

تصويب اولين برنامه هفت ساله ايران توسط مجلس شوراي ملي (1327ش)

تصويب اولين برنامه هفت ساله ايران توسط مجلس شوراي ملي (1327ش)

تصويب اولين برنامه هفت ساله ايران توسط مجلس شوراي ملي (1327ش)
لايحه برنامه هفت ساله در26 بهمن ماه 1327 با عنوان «برنامه عمراني ايران» به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و به قانون تبديل شد. پس از تصويب لايحه برنامه، دوران فعاليت سازمان موقت برنامه خاتمه يافت و شخصيت حقوقي «سازمان برنامه» رسميت يافت و متولي اولين برنامه براي رشد و توسعه اقتصاد کشور که در آن زمان به «برنامه هفت ساله عمراني ايران» شهرت يافته بود، شد

ولادت حضرت "فاطمه‏ ی زهرا"(س) دختر بزرگوار حضرت محمدمصطفي(ص) (5 بعثت)

ولادت حضرت "فاطمه‏ ی زهرا"(س) دختر بزرگوار حضرت محمدمصطفي(ص) (5 بعثت)
حضرت فاطمه‏ي زهرا، دختر نبي‏مكرّم اسلام در سال پنجم بعثت، هشت سال قبل از هجرت، در مكه به دنيا آمد. ام ابيها،ام الحَسَنين، اُمُّ السِّبطَين وامُّ الائمَه از كُنيه‏هاي آن بانو و صديقه، كبري، بتول، سيّده‏ي نساءالعالمين، مطهّره، راضيه، مرضيه، طاهره و محدثه و... از القاب آن حضرت است. مادرش، خديجه بنت خويلد مي‏باشد. فاطمه‏ي زهرا، فرزند رسول اللَّه، همسر وليُّ اللَّه و مادر اوصياء اللَّه است كه خداوند در آيه‏ي تطهير، به پاكي او شهادت مي‏دهد. او بهترين زنان از گذشتگان و آيندگان تا روز قيامت مي‏باشد و سيده‏ي همه زنان عالم است. صديقه‏ي طاهره، در مقام تقوا و عصمت و طهارت به جايي رسيد كه رسول خدا(ص) غضب و خشنودي آن بانو را غضب و خشنودي خداوند معرفي مي‏كند. يكي از يادگارهاي حضرت زهراي مرضيّه(س) تسبيحِ آن بزرگوار در تعقيب نمازها است كه در روايات امامان(ع) به نام تسبيح حضرت زهرا، آمده است.

تولد رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي ايران حضرت "امام خميني" در خمين(1320 ق)

تولد رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي ايران حضرت "امام خميني" در خمين(1320 ق)
حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيد روح‏اللَّه موسوي معروف به امام خميني(ره) در 20 جمادي‏الثاني سال 1320 قمري برابر با اول مهر سال 1281 شمسي و مصادف با ميلاد با سعادت حضرت فاطمه‏ي زهرا(س) از پدري به نام "سيدمصطفي موسوي" و مادري به نام "هاجر احمدي" متولد گرديد. در كودكي پدر را از دست داد چرا كه سيد مصطفي پدر ارجمند امام خميني(ره) كه از روحانيون مبارز و داراي نفوذ كلمه بود، از سوي جعفرقلي خان و رضاقلي سلطان خميني(از اشرار منطقه) مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسيد. پس از مدتي حضرت امام(ره) دروس ابتدايى خود را در زادگاه خود گذراند. سپس در محضر آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري در اراك حاضر شد و سال‏ها از معظم له بهره بُرد. پس از تأسيس حوزه‏ي علميه‏ي قم به همراه استاد، راهي آن شهر گرديد. با ارتحال آيت‏اللَّه العظمي بروجردي فعاليت‏هاي سياسي خود را آغاز نمود و پس از چندي به عنوان دشمن سرسخت رژيم پهلوي در برابر شاه ايستاد. رژيم نيز ايشان را به تركيه تبعيد نموده و سرانجام پس از نزديك 15 سال دوري از وطن در حالي كه كشور، مشتاق حضور معظم له بود، وارد تهران گرديد و رهبري انقلاب اسلامي ايران را به عهده گرفت.

روز زن و هفته‏ ی بزرگداشت مقام مادر

روز زن و هفته‏ ی بزرگداشت مقام مادر

آغاز جنگ استعمارگران فرانسه و انگليس بر سر استثمار سرزمين هند (1782م)

آغاز جنگ استعمارگران فرانسه و انگليس بر سر استثمار سرزمين هند (1782م)
جنگ دريايي ميان فرانسه و انگليس در سواحل هند كه هفت ماه به طول انجاميد، از سري جنگ‏هاي اين دو كشور براي تسلط استعماري بر هندوستان و چپاول منابع آن بود. قبل از اين جنگ، فرانسه در پي شكست از انگليس در جنگ سيزده ماهه مَدرَس با امضاء قرارداد پاريس، از هند چشم‏پوشي كرده بود اما آغاز مجدد جنگ در روز پانزدهم فوريه 1782م نشان داد كه فرانسوي‏ها به آساني نمي‏توانند از مطامع استعماري خود در هند بگذرند. با وجود آن كه جنگ دريايي هفت ماهه به نفع فرانسه تمام شد، اما اين كشور نتوانست عملاً بار ديگر به هند بازگردد و انگليس همچنان به عنوان استعمارگر اصلي شبه‏قاره هند در اين سرزمين باقي ماند.
 


نوشته شده در   شنبه 26 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode