ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 بهمن 1398     |     کد : 191114

با تلاش پژوهشگران استرالیایی صورت گرفت

ابداع روش جدیدی برای خم کردن الماس‌!

پژوهشگران استرالیایی، روش جدیدی ارائه داده‌اند که می‌تواند به خم کردن و تغییر شکل الماس‌ها کمک کند.

پژوهشگران استرالیایی، روش جدیدی ارائه داده‌اند که می‌تواند به خم کردن و تغییر شکل الماس‌ها کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ادونسد ساینس نیوز، همه ما با زیبایی الماس‌ها آشنا هستیم و از استحکام این سنگ‌های زینتی خبر داریم اما الماس‌ها به جز زیبایی، ویژگی‌های خارق‌العاده دیگری نیز دارند که آنها را به سنگ‌هایی استثنایی تبدیل می‌کند.

یکی از ویژگی‌های الماس، ثبات مکانیکی و شهرت آن به عنوان یکی از محکم‌ترین مواد شناخته شده در جهان است. از آنجا که الماس‌ها تاثیر زیادی در صیقل دادن، برش و سوراخ کردن مواد دیگر دارند، به صورت گسترده در صنعت به کار می‌روند.

گروهی از دانشمندان استرالیایی تلاش کرده‌اند تا استحکام بی چون و چرای الماس را زیر سوال ببرند و در همین راستا طی بررسی‌های خود دریافتند که الماس، قابلیت خم شدن و تغییر شکل را دارد.

این پژوهش نشان می‌دهد که ویژگی‌های مکانیکی موادی مانند الماس نیز با کاهش یافتن ابعاد آنها و رسیدن به مقیاس کوچکی مانند مقیاس نانو، قابل تغییر است. یافته‌های این پژوهش می‌توانند راه را برای کاربردهای بیشتر الماس در زمینه‌های گوناگون از جمله ابداع حسگر، حوزه نظامی و ذخیره انرژی هموار کنند.

دکتر "بلیک ریگان"(Blake Regan)، پژوهشگر "دانشگاه فناوری سیدنی"(UTS) استرالیا و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: الماس، ماده‌ای پیشگام برای کاربردهای نوظهور در حوزه‌های نانوفوتونیک، سیستم‌های مکانیکی میکروالکتریکی و محافظ تابش است. این ماده، قابلیت لازم را برای به کار رفتن در حوزه‌های گوناگون از جمله تصویربرداری پزشکی، احساس دما و پردازش اطلاعات کوانتومی دارد.

ما باید بدانیم که این مواد در مقیاس نانو، چه عملکردی دارند، چگونه خم می‌شوند، تغییر شکل و حالت می‌دهند و ترک برمی‌دارند. ما پیش از این پژوهش، چنین اطلاعاتی را در مورد الماس‌های تک کریستالی نداشتیم.

پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که الماس نه تنها امکان تغییر شکل کشسانی و شکستگی را دارد، بلکه می‌توانند شکل جدیدی از تغییر شکل پلاستیکی را به خود بگیرند که به ابعاد و جهت کریستالوگرافی الماس بستگی دارد.

این گروه پژوهشی در بررسی‌های خود، فرضیه جدیدی را مطرح کردند. آنها به بیان حالتی پرداختند که در آن، الماس‌ها زیر فشار کربن قرار می‌گیرند و رشته‌های الماس مانند یک زیپ از هم جدا می‌شوند. پژوهشگران، این فرضیه را "O8 کربن"(O8‐carbon) نامیده‌اند.

نتایج این پژوهش، رفتار مکانیکی بی‌سابقه الماس را نشان می‌دهند و بینش‌های مهمی را در حوزه مواد نانومقیاس ارائه می‌کنند.

پروفسور "ایگور آهارنوویچ"(Igor Aharonovich)، استاد دانشگاه فناوری سیدنی گفت: یافته‌های این پژوهش، بینش‌های مهمی را در مورد نحوه تغییر شکل مواد نانوساختار و اینکه چگونه تغییر پارامترهای یک نانوساختار می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی از مکانیکی گرفته تا مغناطیسی را تغییر دهد، ارائه می‌کند.

وی افزود: کاربردهای احتمالی فناوری نانو، بسیار متفاوت هستند. یافته‌های ما می‌توانند به طراحی و مهندسی ابزار جدیدی از جمله ابرخازن‌ها، فیلترهای نوری یا حتی فیلتر هوا منجر شوند.

این پژوهش، در مجله "Advanced Materials" به چاپ رسید.


نوشته شده در   دوشنبه 21 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode